تماشایی ترین سایت های میراث جهانی یونسکو در یونان

5
از 1 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تماشایی ترین سایت های میراث جهانی یونسکو در یونان + تصاویر
26 اردیبهشت 1397 15:00
0

 

بی شک تمدن غرب چهار هزار سال پیش از یونان شروع شده است. به همین دلیل جای تعجب ندارد که این سرزمین باستانی 17 سایت میراث جهانی دارد. در این مقاله نگاهی به باورنکردنی ترین شگفتی های فرهنگی و طبیعی یونان انداخته ایم. با ما همراه باشید.

تماشایی ترین سایت های میراث جهانی یونسکو در یونان

 

آکروپلیس- آتن

سال ثبت: 1987

آکروپلیس آتن و آثار اطراف آن نمادی از روح و تمدن کلاسیک جهانی است. این بنا یکی بزرگترین  مجموعه ی معماری و هنرمندی است که از طرف یونان باستان به جهان ارائه شده است. این آکروپلیس در نیمه دوم قرن پنجم قبل از میلاد زمانی که آتن با بر ایرانیان پیروز شد و دموکراسی خود را تاسیس کرد، ایجاد شده است. آتن در این زمان رهبری جهان را به دست گرفت. در این زمان یک گروه از هنرمندان و معماران اوج هنر بر تپه های سنگی به نمایش گذاشتند و یک بنای منحصر به فرد ایجاد کردند. مهمترین بناهایی که در آن زمان ساخته شد عبارت است از: پارتئون (Parthenon) که توسط Erechtheon ساخته شده است، Propylaea، ورودی های قرون وسطایی به آکروپلیس که توسط Mnesicles طراحی شده است و معبد کوچک آتنا نایک (Athena Nike).

تماشایی ترین سایت های میراث جهانی یونسکو در یونان

 

سایت باستانی دلفی (Delphi)

سال ثبت: 1987

شهر باستانی دلفی که دره فوکیس قرار دارد، که زمانی به « مرکز زمین» شهرت داشته است. اینجا جایگاه مقدس برای یونانیان بوده و در واقع پرستشگاه آپولون بوده است. دلفی ترکیب کاملا ایده ال از چشم انداز باشکوه با مفاهیم روحانی است که در قرن ششم قبل از میلاد به عنوان نماد اتحاد یونان باستان ساخته شده است.

تماشایی ترین سایت های میراث جهانی یونسکو در یونان

 

سایت باستانی المپیا (Olympia)

سال ثبت: 1989

سایت باستانی المپیا  مکانی برای برگزاری بازی های المپیک بوده است. المپیا در یک دره ای در  Peloponnesus قرار دارد. این دره  از زمان ماقبل تاریخ نیز ساکنانی داشته است. المپیا در قرن دهم قبل از میلاد مرکز عبادت زئوس (Zeus) بود. آلتیس (Altis)- محراب خدایان- یکی از شاهکارهای عظیم از جهان یونان باستان را در خود دارد. علاوه بر معابد،  بقایای تمام سازه های ورزشی که برای بازیهای المپیک ساخته شده بود، در اینجا وجود دارد. بازی های المپیک از 776 قبل از میلاد هر چهار سال یک بار در سایت المپیا انجام می شده است.

تماشایی ترین سایت های میراث جهانی یونسکو در یونان

سایت باستانی  Mycenae وTiryns

سال ثبت: 1999

سایت باستانی Mycenae وTiryns ویرانه های با ابهت از بزرگترین شهرهای تمدن میسنی (Mycenaean) هست که از قرن 15 تا 12 قبل از میلاد بر دنیای مدیترانه ای شرقی حکم فرما بوده اند. این شهرها نقش مهی در توسعه فرهنگ کلاسیک یونان داشته اند. این دو شهر به طور غیر مستقیم با حماسه ی هومر، ایلیاد و ادیسه ارتباط دارند که بیش از سه هزار سال بر هنر و ادبیات اروپایی تاثیر گذاشتند.

تماشایی ترین سایت های میراث جهانی یونسکو در یونان

 

دلوس (Delos)

سال ثبت: 1990

طبق افسانه های یونانی آپولو در جزیره ی کوچکی در مجمع الجزایر سیکلادس(Cyclades) بدنیا آمده است. زادگاه آپولو و دیگر خدایان یونانی زائران بسیاری را از سراسر یونان جذب می کرده است. دلوس، جایگاه معبد دلفی بود که پیشگوهای آن شهرت جهانی داشتند. همچنین دلوس یک بندرگاه تجاری موفق در زمان خود بوده است. در این جا آثار متعددی از تمدن های بزرگ از هزاره سوم قبل از میلاد باقی مانده است. این سایت باستانی به لحاظ تاریخی بسیار گسترده و غنی است. دلوس تصویر کاملا درست و واقعی از بندری بزرگ در دوران یونان باستان را به بیننده خود انتقال می دهد.

 تماشایی ترین سایت های میراث جهانی یونسکو در یونان

شهر قرون وسطایی رودس (Rhodes)

تاریخ ثبت: 1988

رودس در سال 13.9 تا 1523 به دستور جان اوشلیم اشغال شد و به یک قلعه نظامی تبدیل شد. این شهر بعدها تحت حکومت ترکیه و ایتالیا نیز درآمد. شهر رودس با قصرها و قلعه های عظیم، بیمارستان های بزرگ، خیابان های شوالیه ها (و خالی از ماشین) و شهر فوقانی رودسیکی از زیباترین مجموعه شهرهای باقی مانده از دوره گوتیک است. در شهر پایینی روداس معماری گوتیک را در کنار مساجد، حمام های عمومی و دیگر بناهای ساخته شده در دوران عثمانی می توانید ببینید.

تماشایی ترین سایت های میراث جهانی یونسکو در یونان

شهر قدیمی کورفو

تاریخ ثبت: 2007

شهر قدیمی کورفو، در داخل جزیره ی کورفر در سواحل غربی دریای آلبانی و یونان، در موقعیتی استراتژیک در ورودی دریایی آدریاتیک واقع شده است. ریشه ی شهر کورفو به قرن هشت قبل از میلاد بر می گردد. سه قلعه نظامی شهر توسط مهندسان مشهور ونیزی طراحی شده است که برای چهار قرن به منظور دفاع از منافع تجارت دریایی جمهوری ونیز در برابر امپراطوری عثمانی استفاده می شده است. این قلعه ها بارها تعمیر شده اند و اخرین بار توسط دولت بریتانیا این قلعه ها بازسازی شده اند. این بندر یک بندر مستحکم مدیترانه ای است در اوج کمال و اعتبار خود باقی مانده است.

تماشایی ترین سایت های میراث جهانی یونسکو در یونان

بناهای تاریخی پالئو شمیری و بیزانسی از تسالونیکی

سال ثبت: 1988

این شهر در سال 315 قبل از میلاد تاسیس شد. تسالونیکی شهر مرکزی و بندر دریایی است و همچنین یکی از اولین پایگاه های توسعه و گسترش مسیحیت بود. در میان آثارتاریخی مسیحیان در این شهر کلیساهای بسیاری می تواند دید که برخی طرحهای یونانی و برخی طرحهای سه شبستانی دارند. این کلیساها در طک دوره ی طولانی از قرن چهارم تا پانزدهم ساخته شده اند و تاثیر فوق العاده ای بر جهان بیزانس داشته اند. موزاییک های روتندا، سنت دیمیتریوس و سنت دیوید از شاهکارهای بزرگ هنر دوران اولیه مسیحیت هستند.

تماشایی ترین سایت های میراث جهانی یونسکو در یونان

زیارتگاه  Asklepios در اپیداروس (Epidaurus)

سال ثبت: 1988

در یک دره ی کوچک در Peloponnesus، زیارتگاه مقدس Asklepios، ایزد درمان و طب قرار دارد. Maleatas  یکی از مکاتب بسیار قدیمی تر از آپولو در سراسر قرن ششم قبل از میلاد به عنوان مکتب رسمی شهر اپیداروس بوده است. بناهای اصلی این سایت باستانی معبد  Asklepios ، Tholos و تئاتر باستانی یونان– یکی از شاهکارهای محض معماری یونان- از قرن چهارم قبل از میلاد برجای مانده اند. این سایت باستانی وسیع، با معابد و ساختمانهای درمانی ش به خدایان شفا بخش اختصاص داشته که امروزه بینش ارزشمندی در مورد آیین های شفابخش یونانی و رومی ارائه می دهد.

تماشایی ترین سایت های میراث جهانی یونسکو در یونان

معبد آپولو اپیکیوریس (Epicurius) در بسی (Bassae)

تاریخ ثبت: 1986

معبد مشهور برای خدای شفابخش که در اواسط قرن پنجم قبل از میلاد ساخته شده است. این معبد در ارتفاعات کوه Arcadian واقع شده است. معبد آپولو اپیکیوریس یکی از قدیمی ترین مراکز کورینتی است و بسیار مورد توجه باستان شناسان بوده است. این معبد بر خلاف اکثر معابد یونانی در جهت شمال به جنوب قرار دارد.سبک معماری این معبد نیز بسیار خاص و ویژه بوده است. در این معبد ترکیبی از سبک آرامی و معماری آرامبخش یونانی و همچنین برخی ویژگی های غیر معمول معماری را می بینید.

11.jpg

کوه آثوس (Athos)

تاریخ ثبت: 1988

کوه آثوس، یکی از مقدس ترین اماکن مسیحیت ارتدوکس می باشد. این کوه از قانون حکومت مستقلی برخوردار است که توسط مجمع مقدس کوه آثوس اداره می شود. سفر زنان و کودکان بیش از هزاران سال است که ممنوع می باشد. طرح های صومعه ها (حدود 20 صومعه در حال حاضر 1400 راهب را در خود جای داده است) تاثیر فروانی بر روسیه داشته است و مدارس نقاشی آن نیز بر تاریخ هنر ارتدوکس تاثیر به سزای داشته است.

12.jpg

منبع:

theculturetrip

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی