راهنمای سفر زمینی به گرجستان با ماشین، اتوبوس و قطار

4.2
از 11 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چطور ارزان و زمینی به گرجستان سفر کنیم؟ +راهنمای کامل
14 آذر 1402 08:00
5

اگر به‌دنبال ماجراجویی هستید، می‌توانید روی سفر زمینی به گرجستان حساب ویژه‌ای باز کنید. گرجستان چیزهای زیادی برای ارائه دارد که فقط با دیدن آن‌‌ها از نزدیک، می‌توانید به عمق زیبایی‌شان پی ببرید. در سفر به گرجستان کلیساهای متعدد، غذاهای خوش‌مزه گرجی، کوه‌های مرتفع و طبیعتی بکر را می‌بینید که حس‌وحال خوبی به شما می‌دهد. اگر قصد سفر زمینی به گرجستان را دارید، در این مطلب از لست‌سکند با ما همراه باشید تا شما را با شرایط و مدارک لازم برای شروع این سفر آشنا کنیم.

سفر زمینی به گرجستان با چند روش ممکن است؟

سفر با خودروی شخصی، سفر با قطار و سفر با اتوبوس، راه‌هایی هستند که شما را در سفر زمینی به گرجستان یاری می‌کنند. بدون کمک گرفتن از راهنمای سفر زمینی به گرجستان، ممکن است این سفر با مشکلاتی همراه شود که از آن‌ها مطلع نیستید و شاید سفر را برایتان تلخ کنند. به همین دلیل، در ادامه، هریک از روش‌های سفر زمینی به گرجستان را به‌طور مفصل توضیح داده‌ایم تا دید روشنی از مسیر این سفر، در ذهن داشته باشید.

باتومی بهتر است یا تفلیس؟

سفر زمینی به گرجستان از ارمنستان، آذربایجان و ترکیه

با توجه به اینکه گرجستان با ایران مرز زمینی ندارد، پس ناچارید از یک کشور سوم عبور کنید. اغلب گردشگران، مسیر ترکیه را به‌جای ارمنستان و آذربایجان انتخاب می‌کنند؛ زیرا مسیر آذربایجان از مسیر ترکیه سخت‌تر است و در مقررات ورود خودرو هم کمی سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کند. درباره ارمنستان هم باید بگوییم که جاده‌هایش در مقایسه با ترکیه، شرایط مساعدی ندارد. پس در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که ترکیه، مسیر هموارتری را برای سفر زمینی به گرجستان فراهم می‌کند.

Georgia-Road-Trip-15.jpg
سفر زمینی به گرجستان با خودرو شخصی

سفر زمینی به گرجستان از طریق ترکیه

سفر به گرجستان از راه ترکیه، انتخاب بیشتر افرادی است که می‌خواهند زمانی را هم به گشت‌وگذار در استانبول اختصاص دهند. اگر اهل رانندگی‌های طولانی هستید، پیشنهاد می‌کنیم فاصله استانبول از شهرهای دیگر ترکیه را بررسی کنید تا اگر تصمیم گرفتید چند روز در ترکیه بمانید، سری هم به دیگر مناطق توریستی این کشور بزنید.

باید برای سفر زمینی به گرجستان با ماشین شخصی از طریق ترکیه، از مرز بازرگان عبور کنید و به سمت یکی از دو نقطه مرزی واله (Vale) یا سارپی (Sarpi) در ترکیه حرکت کنید. دو مرز سرو و رازی هم امکان خروج از ایران را دارند که البته مرز سرو مدتی بسته بود. همچنین می‌توانید از مرزهای ورودی گرجستان استفاده کنید که شمال مرز واله به تفلیس و مرز سارپی به باتومی می‌شود. از سارپی تا باتومی ۲۰ کیلومتر و از واله تا تفلیس حدود ۲۰۰ کیلومتر راه است.
توجه داشته باشید که الزامات قانونی خودروهای ورودی به کشورهای خارجی، ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل، قبل از سفر درباره قوانین مربوط به مدت یا نوع بیمه مورد نیاز و سرعت‌های مجاز در جاده‌های هر کشور، اطلاعات لازم را به دست آورید.

Sarpi border.jpg
مرز سارپی

سفر زمینی به گرجستان از طریق ارمنستان

در این قسمت ارمنستان را برای رسیدن به گرجستان بررسی می‌کنیم تا اگر گذر از مرز ترکیه نظرتان را جلب نکرد، این مسیر را پیش بگیرید. برای وارد شدن به ارمنستان، باید از نقطه مرزی نوردوز (Nurduz) در استان آذربایجان شرقی عبور کنید. در سفر با اتوبوس، همه مسافران باید مراحل بازرسی گمرکی و روال اداری مهر زدن پاسپورت‌ها را در دو طرف مرز انجام دهند. از نوردوز تا ایروان ۳۴۵ کیلومتر است؛ اما با توجه به نامطلوب بودن جاده‌ها، طی کردن این مسیر حدود ۹ ساعت طول می‌کشد. بعد از ورود به ارمنستان، جاده‌های نزدیک مرز، کوهستانی هستند و خبری از بزرگ‌راه‌ نیست. سپس باید از شهرهای مغری و گوریس بگذرید تا به ایروان برسید؛ بعد از آن هم به‌سمت مرز ساداخلو (Sadakhlo) رانندگی کنید تا به گرجستان برسید و از جاهای دیدنی گرجستان بازدید کنید.

به‌جز مرز ساداخلو که در ارمنستان با نام باگراتاشن (Bagratashen) شناخته می‌شود، سه نقطه ورود و خروج مرزی دیگر با نام‌های Bavra، Gogovan (Tashir)‌ و Privolnoe هم وجود دارند که با توجه به فاصله تا تفلیس و کیفیت جاده‌ها، به‌طور معمول ساداخلو ترجیح داده می‌شود.

اگر سفر شما با خودروی شخصی باشد، مراحل خروج مشابه روالی است که در ابتدا گفته شد؛ اما روند بازرسی‌ها در داخل ارمنستان کمی متفاوت است و خودرو با دستگاه Xray اسکن می‌شود. دو نکته را در نظر داشته باشید: اول اینکه بنزین در ارمنستان و گرجستان توسط شرکت‌های خصوصی عرضه می‌شود و با توجه به رقابتی بودن، هر شرکت قیمت مخصوص خود را دارد. همین موضوع باعث می‌شود در پمپ‌بنزین‌ها، بنزین با کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوت عرضه شود. نکته دوم این است که جاده‌های ارمنستان کیفیت خوبی ندارند و با توجه به طولانی بودن مسیر، آزاردهنده‌اند و به خودرو آسیب می‌زنند.

Sadakhlo.jpg
مرز ساداخلو، سفر زمینی به گرجستان با ماشین شخصی

سفر زمینی به گرجستان از طریق آذربایجان

اگر آذربایجان را به‌عنوان راه رسیدن به گرجستان انتخاب می‌کنید، می‌توانید هنگام عبور از آذربایجان، از شهر باکو هم بازدید کنید. البته برای ورود به جمهوری آذربایجان باید ویزا داشته باشید که مراحلش به صورت اینترنتی انجام می‌شود. اگر مسیر بازگشت از طریق آذربایجان باشد، باید ویزای برگشت را هم تهیه کنید. برای ورود به کشور آذربایجان از ایران، می‌توان از دو نقطه مرزی آستارا و بیله‌سوار عبور کرد. ممکن است عبور از مرزهای آستارا و بیله‌سوار، معطلی داشته باشد که مدت این معطلی با توجه به روزها و فصل‌های مختلف سال متغیر است.

برای ورود به گرجستان از طریق آذربایجان، سه نقطه مرزی با نام‌های Red Bridge ،Sadikhli و Tsodna Matsimi–Postbina وجود دارد که به‌طور معمول از دو مرز Red Bridge و Sadikhli با توجه به فاصله کم تا تفلیس، بیشتر استفاده می‌شود. بهتر است این را هم اضافه کنیم که مرزهای نام‌برده‌شده، در گوگل‌مپ هم با همین نام شناخته می‌شوند؛ اما ممکن است در زبان مردم بومی کشورهای همسایه، به نام‌های دیگری شناخته شود.

بیله_سوار.jpg
پایانه مرزی بیله‌سوار، سفر زمینی به گرجستان با خودرو شخصی

شرایط سفر زمینی به گرجستان با خودرو شخصی

اگر می‌خواهید برای سفر زمینی به گرجستان از خودروی شخصی استفاده کنید، باید از قبل گواهینامه‌ بین‌المللی، پلاک ترانزیت، بیمه مسافرتی، دفترچه مالکیت خودرو و برچسب ir را تهیه کنید. هریک از این موارد، چالش‌هایی دارند که ما در این راهنمای سفر زمینی به گرجستان از همه زوایا، آن‌ها را بررسی می‌کنیم و برایتان توضیح می‌دهیم.

بیمه مسافرتی گرجستان

در سفر زمینی به تفلیس، برای دریافت بیمه مسافرتی بهتر است از طریق شرکت‌‌های بیمه‌ داخل ایران اقدام کنید تا در هزینه‌های شما صرفه‌جویی شود. از طریق تماس تلفنی با شرکت‌های بیمه، می‌توانید جزئیات هزینه‌ها و آدرس دفاتر نمایندگی‌های مرزی بیمه را بپرسید. درحال حاضر، بیمه‌ خودرو برای ورود به کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان الزامی است؛ ولی برای ارمنستان و گرجستان، اجباری به دریافت بیمه نیست.

در نظر داشته باشید که اگر مسیر برگشتتان از گرجستان به سمت ترکیه باشد، در این صورت هنگام ورود به ترکیه باید بیمه‌ گرجستان را ارائه دهید. به‌هرحال توصیه می‌شود حتی در صورت اختیاری بودن بیمه، آن را تهیه کنید؛ چون بهتر است مشکلات پیش‌بینی‌ناپذیر را در سفر زمینی به گرجستان در نظر بگیرید.

برگه کاپوتاژ یا پروانه خروج موقت

اگر بخواهید با ماشین شخصی از مرز خارج شوید، ابتدا باید به اداره گمرک مراجعه کنید و برگه کاپوتاژ را دریافت کنید. مدارک مورد نیاز برای مراجعه به اداره گمرک برای دریافت کاپوتاژ عبارت‌اند از: سند مالکیت خودرو، برگ سبز خودرو، کارت خودرو و مدارک هویتی شامل کارت ملی و شناسنامه.

گواهی‌نامه بین‌المللی گرجستان

گواهی‌نامه بین‌المللی به مدرکی گفته می‌شود که به شما اجازه می‌دهد تا در کشورهای دیگر بتوانید رانندگی کنید. مرجع صادرکننده‌ این گواهی‌نامه،‌ کانون جهانگردی است. برای کسب اطلاعات درباره‌ مدارک لازم و هزینه‌های مربوط به این گواهی‌نامه، می‌توانید به وب‌سایت کانون جهانگردی مراجعه کنید.

international certificate.jpg
گواهی‌نامه بین‌المللی، از مدارک لازم برای سفر زمینی به گرجستان

پلاک بین‌المللی (پلاک ترانزیت)

برای گرفتن پلاک بین‌المللی باید به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی در تهران یا نمایندگی‌‌های استانی آن مراجعه کنید. این پلاک به شما اجازه رانندگی در سفر زمینی به تفلیس را می‌دهد.

دفترچه بین‌المللی ماشین

شما علاوه‌بر برگه کاپوتاژ و گواهی‌نامه بین‌المللی و پلاک ترانزیت، به دفترچه بین‌المللی ماشین هم احتیاج خواهید داشت؛ زیرا همه اطلاعات ماشین شما در آن درج شده است. این دفترچه را هم می‌توانید در مراجعه به کانون جهانگردی تهیه کنید. خوب است بدانید ایرانیانی که قصد ورود به گرجستان را دارند، نیازی به ویزا ندارند؛ در نتیجه شما برای این سفر، لازم نیست ویزای سفر زمینی به گرجستان دریافت کنید.

مراحل خروج از مرز با خودرو

در سفر زمینی به تفلیس، وقتی به نقطه خروج مرزی رسیدید، باید در فرمی به نام فرم اظهار‌نامه، اطلاعات وسایل داخل خودرو را که با خود حمل می‌کنید، بنویسید. در اینجا، خودرویتان بازرسی و سپس برگه کاپوتاژ و گذرنامه مهر زده می‌شود. بعد از خروج هم مراحل ثبت بیمه و دفترچه مالکیت خودرو و بازرسی از خودرو و وسایل همراه در ورودی کشور سوم دوباره انجام می‌شود. درباره حمل وسایل به‌ویژه داروها، قوانینی وجود دارد که یا در نقاط خروجی نوشته شده است یا توسط مأموران حاضر، هشدار داده می‌شود. توجه کنید که پلیس بعضی از کشورها حساسیت بالاتری دارد؛ بنابراین مراقب باشید تا به دلایلی مانند نبستن کمربند یا توقف در محل ممنوع، به دردسر نیفتید.

International license plate.jpg
نمونه پلاک بین‌المللی، از مدارک لازم برای سفر زمینی به گرجستان

نکاتی برای خروج از مرز با خودرو

۱. از سالم بودن خودرو‌ی خود مطمئن شوید.

۲. از حمل وسایل اضافی پرهیز کنید.

۳. از قبول کردن هرگونه بسته از افراد غریبه یا سوار کردن اشخاص ناشناس جداً خودداری کنید.

۴. مسیرهایی را که می‌خواهید طی کنید، از قبل برنامه‌ریزی کنید و حتماً زمان‌بندی حرکت در روز یا شب را تنظیم کنید.

۵. حمل برخی اقلام دارویی متداول مثل داروهای ضدسرماخوردگی و ضددرد به کشورهای مذکور ممنوع است و اگر هم دارویی را باید مصرف کنید، نسخه‌ آن را به‌همراه داشته باشید.

۶. در رعایت شرایط سفر زمینی به گرجستان کوشا باشید و سعی کنید قبل از خروج از مرز، بنزین بزنید؛ چون قیمت بنزین در سایر کشورها، به ویژه ترکیه، بالاتر است.

سفر زمینی به گرجستان با قطار

در‌حال‌حاضر، قطاری از ایران به مقصد گرجستان وجود ندارد؛ اما از سه کشور آذربایجان، ترکیه و ارمنستان، امکان سفر مستقیم یا غیرمستقیم (با توقف در مرز) با قطار وجود دارد. بیشتر این قطارها، شبانه تردد می‌کنند و در کوپه‌ها، تخت‌هایی برای استراحت وجود دارد؛ اما نباید از آن‌ها انتظار سرعت بالایی داشت. برای رسیدن به مرز گرجستان، می‌توانید از قطارهایی استفاده کنید که در کل ایام سال، از باکو به تفلیس یا از ارمنستان و ترکیه به گرجستان در حرکت هستند.

Land trip to Georgia by train.jpg
سفر زمینی به گرجستان با قطار

سفر زمینی به گرجستان با اتوبوس

درصورتی‌که می‌خواهید از حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای استفاده کنید، دو گزینه برای انتخاب دارید. راه اول، سفر با اتوبوس از تهران یا تبریز به مقصد گرجستان است. در تهران، اتوبوس‌هایی به‌صورت روزانه از دو پایانه غرب (آزادی) و بیهقی (آرژانتین) به مقصد تفلیس و باتومی حرکت می‌کنند. مسیر این اتوبوس‌ها اغلب از ترکیه است و باید در‌ نظر داشته باشید که هم در مرز ترکیه و هم در مرز گرجستان، چند ساعت توقف برای کارهای بازرسی، اداری و گمرکی وجود دارد.

راه دوم، استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی داخل هر کشور و در مسیرهای کوتاه‌تر است. این روش هم مشکلات خاص خودش را دارد و کسی که این گزینه را انتخاب می‌کند، نباید محدودیت زمانی برای سفرش داشته باشد. راه دوم، بیشتر انتخاب کوله‌گردهاست تا در هر شهر یا منطقه توقفی داشته باشند. انتخاب این روش، برای افراد کم‌تجربه در سفرهای خارجی پیشنهاد نمی‌شود.

Land trip to Georgia by bus.jpg

سفر زمینی به گرجستان

مشکلات سفر زمینی به گرجستان

اگر عاشق چنین سفرهایی نباشید، ممکن است سفر زمینی به گرجستان خسته‌تان کند. می‌دانید که مسیر سفر زمینی، طولانی است و فارغ از خستگی جسمانی، چالش‌های زیادی را هم در پی دارد. در ادامه، با برخی از مشکلات سفر زمینی به گرجستان، آشنا می‌شوید.

  • برای رسیدن به گرجستان، بسته به ترافیک حدود ۳۰ ساعت در راه هستید. این مسیر ۳۰ ساعته ممکن است با گم شدن در راه، به ۴۰ ساعت هم تبدیل شود. به همین دلیل، خواندن راهنمای سفر زمینی به گرجستان، از مهم‌ترین کارهاست تا قبل از سفر، از نکات مسیر آگاه باشید.
  • هزینه سفر زمینی چندان ارزان نیست. علاوه‌بر پول بلیط اتوبوس، باید هزینه‌های دیگری مانند رانندگی، پارکینگ، بیمه، عوارض گمرکی و... را هم پرداخت کنید. شاید در نگاه اول، تور گرجستان قیمت بالاتری داشته باشد؛ اما وقتی که در موقعیت قرار می‌گیرید، می‌بینید که آن‌قدرها هم بین سفر زمینی با سفر هوایی به گرجستان،  تفاوت قیمت وجود ندارد.
  • امنیت سفر زمینی آن هم در مسیرهای طولانی، موضوعی حساس است؛ مثلاً ممکن است در مسیر با دزدان، گروه‌های مسلح و... مواجه شوید. همچنین در صورت بروز هرگونه حادثه، دسترسی به خدمات پزشکی و قانونی محدود است. اگر این سفر انتخاب شماست، سعی کنید همه زوایای آن را به‌خوبی بررسی کنید.
Problems of land travel to Georgia.jpg
سفر زمینی به گرجستان

آیا سفر زمینی به گرجستان مقرون‌به‌صرفه است؟

مقایسه سفر زمینی به گرجستان با سفر هوایی به این کشور، از نظر اقتصادی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مثلاً اینکه چند روز در سفر باشید، چه بودجه‌ای در نظر بگیرید، چقدر خرید کنید، چه مسیر و مقصدهایی پیش رویتان باشد، همه بر هزینه سفر زمینی به گرجستان تأثیرگذارند. درمجموع، اگر هدفتان فقط رسیدن به گرجستان است، شاید هزینه سفر زمینی کمتر باشد؛ اما باید در کنار آن، زمان و استرس را هم در نظر بگیرید. به همین دلیل، شاید انتخاب این روش چندان منطقی نباشد و بیشتر رویکرد ماجراجویانه داشته باشد؛ درصورتی‌که در سفر هوایی، می‌توانید انرژی و زمان خود را برای کارهای دیگری بگذارید؛ مثلاً به برخی از شهرهای دیدنی گرجستان بروید و با خیالی آسوده تفریح کنید و نهایت لذت را از سفرتان ببرید.

فهرست کامل تفریحات گرجستان

سفر به گرجستان با تور

اگر برای سفر به گرجستان، زمینی یا هوایی بودن نوع سفر چندان برایتان اهمیت ندارد و فقط قصد دارید چند روزی را همراه با خانواده یا دوستان به یک سفر خارجی لذت‌بخش و فارغ از دغدغه و به دور از ماجراجویی بروید، سفر با تور گرجستان انتخاب بهتری است. لست‌سکند به شما کمک می‌کند تا با استفاده از فیلترهای گوناگون، در میان گزینه‌های متنوع، توری متناسب با شرایطتان انتخاب کنید و سفری خاطره‌انگیز داشته باشید.

سخن آخر

در این مطلب، سعی کردیم شما را با انواع روش‌های سفر زمینی به گرجستان، شرایط، نکات مهم و مشکلات آن آشنا کنیم. با در نظر گرفتن ساعات طولانی رانندگی و مشکلات اجتناب‌نا‌پذیری که ممکن است رخ دهد، سفر هوایی با تور، به‌مراتب آسان‌تر و سریع‌تر از سفر زمینی است؛ اما اگر طرف‌دار سفرهای ماجراجویانه هستید، سفر زمینی به گرجستان یکی از بهترین سفرهایی است که می‌توانید تجربه کنید. خواندن راهنمای سفر به تفلیس، به شما کمک می‌کند با نکات مهم در سفر به پایتخت گرجستان آشنا باشید. اگر تاکنون به‌صورت زمینی به گرجستان سفر کرده‌اید، ممنون می‌شویم تا نظرات و تجربه‌هایتان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

فاطمه یموتی
فاطمه یموتی

اولین باری که خواندن یک کتاب توانست روحم را پرواز دهد، به یاد می‌آورم. تقریبا فهمیده بودم که کلمات، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. مخصوصا اگر درباره چیزهایی باشد که تا به‌حال نمیدانستی. چند سالی‌ست که از آن روزها می‌گذرد و من هنوز دست به قلم، روی ابرها درحال پروازم.