راهنمای هدیه دادن در ژاپن

4.5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
راهنمای هدیه دادن در ژاپن + تصاویر
25 اردیبهشت 1397 15:00
0


هنگامی که قصد دارید در ژاپن به شخصی هدیه دهید آداب و رسوم خاص آن را باید بدانید. کیک یکی از هدایایی است که در ژاپن با رسوم سنتی هدیه داده می شود. البته از شما به عنوان یک خارجی در این کشور، انتظار نمی رود که همه قوانین پیچیده ای که پشت هدیه دادن است را بدانید، اما در اینجا چند دستورالعمل برای کمک به شما در پیشگیری از هرگونه سوء تفاهم احتمالی اجتماعی ارائه می شود.
راهنمای هدیه دادن در ژاپن

 

بر خلاف فرهنگ غربی، که در آن هدیه دادن تعهدی برای جبران آن ایجاد نمی کند، در ژاپن هدایای ژاپنی در چرخه تعهد و قدردانی قرار می گیرند. یعنی پس از هر هدیه باید بتوانید هدیه دیگری به عنوان جواب بازگردانید.

به عنوان مثال موارد و تعطیلات خاصی وجود دارد که از شما انتظار می رود که یک هدیه کوچک ارائه کنید، و اگر شما یک هدیه دریافت می کنید، از شما انتظار می رود که با ارائه دادن okaeshi، در مدت زمان مشخصی، احترام خود را به شخص هدیه دهنده نشان دهید.
خوشبختانه، فروشگاه های ژاپنی به خوبی از این فرهنگ پشتیبانی می کنند و همه چیز را از شیرینی های بسته بندی شده تا هدایای آماده اریگامی، و پاکت های ویژه برای هدایای نقدی برای فروش دارند.

راهنمای هدیه دادن در ژاپن


Omiyage

Omiyage هدایای کوچک مانند هدایای سوغاتی هستند که پس از یک سفر به دوستان، خانواده و همکارانتان می دهید. این هدایا بهتر است چای و تنقلات و یا محصولات ویژه منطقه ای که به آن سفر کرده اید باشد.

شما با دادن سوغاتی به همکاران، نشان می دهید از زمانی که در تعطیلات به سر می بردید، بابت هر گونه مشکل یا ناراحتی ناشی از عدم حضور خود، از آنها متشکر هستید.

راهنمای هدیه دادن در ژاپن

 

هدیه ی "متشکرم!"
سه نوع اصلی از هدایای تشکر در ژاپن وجود دارد: okaeshi، ochugen، oseibo .

Okaeshi هدایای کوچکی هستند که برای هدیه ای که دریافت کرده اید، پرداخت می کنید. به طور کلی، هدیه باید حدود نصف ارزش فعلی هدیه ی اصلی باشد. آیتم های محبوب هدیه در این مورد شامل حوله های دست خشک کن یا شیرینی های بسته بندی شده می باشد. Ochugen هدیه ای در اواسط سال است که به عنوان قدردانی از زحمات به افرادی همچون پدر و مادر، اعضای خانواده، معلم نزدیک، و یا رئیس خود در محل کار ارائه می کنید. Oseibo یک هدیه در پایان سال است که به عنوان تشکر از هر گونه کمک و یا کمک های دریافت شده در سال گذشته به نزدیکان خود می دهید.

شاید به نظر برسد خرید هدیه برای مناسبت های مختلف در ژاپن نسبت به فرهنگ غربی بسیار دشوار است اما واقعا این طور نیست چرا که هدایای ochugen و oseibo کمی متفاوت از آنچه مردم در کشورهای غربی به عنوان "هدیه" به یکدیگر می دهند ارائه می شود. اغلب این هدایا در ژاپن، مجموعه های هدیه به شکل بسته بندی دوستانه است که شبیه به یک سبد هدیه ی غذا، می تواند متشکل از اقلام خانگی مانند روغن پخت و پز یا سس سویا باشد.

راهنمای هدیه دادن در ژاپن


هدیه ی مراسم ازدواج
اگر تا به حال در یک عروسی ژاپنی شرکت کرده باشید، حتما نوع جدیدی از هدیه دادن را دیده اید که در آن هدایای نقدی را در یک پوشه خاص به نام shugi-bukuro و به صورت مهر و موم شده به عروس و داماد می دهند.

این پوشه های کوچک برای انتقال پول به طور مستقیم تدارک دیده شده است. پول نقد باید جدید و بدون علامت یا هرگونه یادداشت باشد و برای افراد مجرد 30000 ین و برای افراد متاهل یا زوج ها 50000 می باشد.

راهنمای هدیه دادن در ژاپن


هدیه ی تولدها
جشن تولد و هدایای آن یکی از مدرن ترین رسومات در ژاپن است. جالب است بدانید قبل از قرن بیست و یکم، سن افراد با استفاده از یک روش سنتی که از چین انتخاب شده بود، هر ساله فقط یک بار و آن هم در روز سال نو شمارش می شد.
اگر چه مردم ژاپن ممکن است هدیه ی روز تولد خود را از والدین، دوستان نزدیک و یا دیگران در روز خاص خود دریافت کنند، اما در این مورد خاص اکثر مردم انتظار ندارند که از همگان هدیه دریافت کنند. در عوض، معمولا گروه دوستان نزدیک با فردی که روز تولد اوست به رستوران می روند و دور هم یک وعده غذا می خورند که شامل نوعی کیک تولد یا دسر می باشد.

 اگر شما به طور خاص به شخص مورد نظر نزدیک نیستید، نیازی به دادن هدیه ی جشن تولد نیست، زیرا با ارائه ی یک هدیه ی بیش از حد گران ممکن است این سوء تفاهم در گیرنده ایجاد شود که در عوض باید به شما هدیه دیگری همانند okaeshi ارائه کند.

راهنمای هدیه دادن در ژاپن


هدایای کریسمس و سال نو در ژاپن

همانند هدایای تولد، هدایای کریسمس برای مردم ژاپن، رسمی نسبتا جدیدتر و مدرن تر از سایر رسومات است. به این نکته دقت کنید که هدایای کریسمس در ژاپن نباید برای گیرنده همانند فرهنگ غربی نشانی از صمیمیت باشد. یک کلاه یا روسری یا لباس خواب برای یکی از اعضای خانواده می تواند خوب باشد، اما برای سایر مردم هدایایی همانند اقلام oseibo مانند مواد غذایی خام و کنسرو شده می توانید هدیه دهید.
در سال نو، بزرگسالان عادت دارند که پاکت نامه ای با پول تهیه کنند که "اوتشیداما" نامیده می شود. این پاکت شبیه به "پاکت قرمز خوش شانس" در فرهنگ چینی است. اما پاکت ها نباید قرمز رنگ باشند و در روز اول ژانویه به جای سال نو قمری داده می شود. بعضی از خانواده ها ممکن است کمی زودتر به همراه هدایای کریسمس به ارائه ی اوتشیداما بپردازند.

راهنمای هدیه دادن در ژاپن

 

روز ولنتاین و روز سفید

روز ولنتاین یکی دیگر از تعطیلات مدرن برای دادن هدیه و دریافت آن در ژاپن است. با این حال، ولنتاین ژاپنی کمی متفاوت از کشورهای دیگر است؛ در تاریخ 14 فوریه یا همان روز ولنتاین انتظار می رود که زنان ژاپنی به مردان شکلات بدهند. سه شکل از شکلات در این مناسبت هدیه داده می شود: تامو چاکو، برای دوستان؛ honmei-choco برای افراد مهم در زندگی شما، یا اگر به فرد خاصی علاقه مند هستید؛ و گری چاکو، نوعی هدیه برای دیگر مردان از آشنایان یا همکاران که نشان دهنده احترام است نه علاقه.

همچنین انتظار می رود که مردان یک ماه پس از روز ولنتاین یعنی در روز 14 مارس، روز مخصوص تعطیلات ژاپنی به نام "روز سفید" که توسط شرکت های تولیدی شیرینی اجرا می شود به زنان هدیه دهند.

در این مناسبت شیرینی ها می توانند چاکو باشند. اما دوست پسر و شوهر باید دو تا سه برابر ارزش هدیه اصلی که خانم در روز ولنتاین داده است را با جواهرات، لوازم جانبی و لباس های معمول روز سفید جبران کنند.

راهنمای هدیه دادن در ژاپن

 منبع: theculturetrip

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.