درس های زندگی از مردمان اسکاندیناوی

4.4
از 17 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راز خوشحال ترین مردم دنیا در چیست؟ + تصاویر
30 بهمن 1396 10:00
0

مردمان اسکاندیناوی برخی از خوشحال ترین افراد روی کره زمین هستند. کشورهایی همچون ایسلند، دانمارک و سوئد به طور متوالی در رده ی 5 کشور برتر و سرزنده در دنیا قرار گرفته اند. این نرخ بالا نتیجه ی آمار بالای رضایت از زندگی، سلامت فردی و انسجام اجتماعی است. موارد زیادی هستند که می توان از سنت های اسکاندیناویایی ها برای بهبود زندگی آموخت. در این مطلب به نکاتی اشاره می کنیم که می توانید همین امروز و از آنها آغاز کنید.

  1. بیشتر به سونا مراجعه کنید

در میان مردمان اسکاندیناوی، رفتن به سونا بخشی از فرهنگ به حساب می آید. مراجعه به سونا فواید سلامتی بسیاری دارد که از آن جمله می توان به خارج کردن سموم از بدن، داشتن خواب آسوده تر و ارتقای فرایندهای قلبی و عروقی اشاره کرد. عرق کردن به طور کلی باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود. فراموش نکنید که پس از سونا دوش سرد گرفته یا در آب یخ بپرید. غیر از احساس خوبی که این عمل برای شما به ارمغان می آورد، منافذ بدن شما را نیز می بندد که این موضوع می تواند باعث حفظ گرما در بدن شما و بهبود جریان خون و ارتقای فواید قلبی-عروقی شود.

درس های زندگی از مردمان اسکاندیناوی

  1. تا محل کارتان را با دوچرخه طی کنید

تمرین و ورزش در کشورهای اسکاندیناوی بخشی از زندگی است. این بدان معنا نیست که مردمان این کشورها بیشتر به باشگاه های ورزشی می روند، بلکه فعالیت بدنی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزانه مردمان این کشور است. به عنوان نمونه، حدود 30% دانمارکی ها و سوئدی هایی که در شهرها زندگی می کنند، با دوچرخه سر کار می روند و این رقمی عجیب نیست چرا که متوسط جابجایی شهروندان این شهرها به صورت روزانه 8 مایل است.

درس های زندگی از مردمان اسکاندیناوی

  1. پاهای خود را حرکت بدهید

حتی چیزهای ساده مانند راه رفتن می تواند شکاف های موجود در برنامه های ورزشی شما را جبران کند. 50% مردمان سوئد پیاده روی های طولانی را به عنوان بخشی از فعالیت های روزمره یا تمدد اعصاب در برنامه ی روزانه ی خود می گنجانند. راه رفتن همانطور که می دانید فعالیتی مناسب برای تمامی سن ها و فیزیک های بدنی مختلف است که فواید سلامتی بسیاری نیز دارد. راه رفتن معمولی خیلی خوب است، اما اگر بتوانید آن را به یک ورزش سنگین تر به شکلی که مردمان اسکاندیناوی انجام می دهند تبدیل کنید مسلما بهتر می شود. این تمرین که اصالتا از فنلاند می آید، در فرایند راه رفتن استفاده از چوب های اسکلی تغییر یافته را نیز اضافه می کند تا قسمت بالایی بدنتان نیز همزمان با راه رفتن، حرکت کند.

درس های زندگی از مردمان اسکاندیناوی

  1. به یک باشگاه یا تیم ورزشی بپیوندید

در سوئد ملحق شدن به یک باشگاه ورزشی چیزی است که در سنین پایین اتفاق می افتد و تا دوران بازنشستگی نیز ادامه پیدا می کند. علاوه بر فواید تمرین و ورزش منظم، تعهد داشتن به هر فعالیت تیمی و گروهی می تواند باعث حفظ انگیزه شده و در چنین شرایطی شانس ادامه ی فعالیت های ورزشی برای مدت زمان طولانی، بیشتر شود.

درس های زندگی از مردمان اسکاندیناوی

  1. به شیوه ی مردمان اسکاندیناوی غذا بخورید

مردمان شمال اروپا به صورت سنتی مقادیر زیادی ماهی های چرب، نان چاودار و ریشه ی سبزیجات مصرف می کنند که اثبات شده حاوی فواید سلامتی بینظیری هستند. بشقاب غذای مردمان اسکاندیناوی نسبت به همسایه های جنوبی آنها محتویات کمتری دارد. ماهی های مختلفی که در این نواحی مصرف می شوند دارای مقادیر زیادی پروتئین، امگا 3 و آنتی اکسیدان هستند که استفاده از آنها در کنار نان چاودار می تواند خیلی زود به شما احساس سیری دهد. این موضوع از پرخوری جلوگیری می کند، امری که متاسفانه در فرهنگ غذایی بسیاری از نواحی دیده نمی شود.

درس های زندگی از مردمان اسکاندیناوی

  1. در هنگام کار کردن استراحت های کوتاه به خود بدهید

بازده متوسط کاری به صورتی تنگاتنگ به انگیزه و توان تمرکز گره خورده است. تمرکز کردن به تلاش ذهنی نیاز دارد و انرژی شما را تخلیه می کند. مردمان اسکاندیناوی به خوبی خود را عادت داده اند که در هنگام کار روزانه به خود استراحت های کوتاه بدهند. در سوئد به این سنت فیکا یا زمان استراحت برای صرف قهوه می گویند. استراحت های کوتاه در زمان کار به شما اجازه می دهد که انگیزه و روحیه ی مثبت کاری خود را حفظ کرده و زمانی که دوباره کار را از سر می گیرید بازدهی بالاتری داشته باشید. در طولانی مدت، داشتن زمان استراحت (هر 30 تا 60 دقیقه) استرس شما را کمتر کرده و باعث رضایت کاری بیشتر می شود.

درس های زندگی از مردمان اسکاندیناوی

  1. به تعطیلات بروید

به یاد داشته باشید که هدف زندگی شما این نیست که هر روز صبح سر کار بروید. البته درک این جمله شاید برای عده ای سخت باشد چرا که در جوامع مدرن زندگی حرفه ای با زندگی شخصی یکی می شود. مسلم است که هیچ چیز اشتباهی درباره ی اینکه عاشق کارتان باشید وجود ندارد، اما باید زمانی را هم به تعطیلات اختصاص بدهید. در کشورهای اسکاندیناوی شما می توانید حتی تا 5 هفته برای تعطیلات مرخصی بگیرید که در مقایسه با آمریکا (9 روز در سال) اسکاندیناوی یکی از بخشنده ترین و راحت گیرترین کشورها در زمینه ی مرخصی دادن به کارمندان به شمار می رود.

درس های زندگی از مردمان اسکاندیناوی

  1. رژیم غذایی کم کربوهیدارت را انتخاب کنید

غذاهای اسکاندیناوی ممکن است مورد علاقه ی تمام افراد نباشد. غذاهای چرب و مواردی که حتی اشتها برانگیز نیستند مانند کره ی تخم مرغ، ترشی شاه ماهی و سوپ خون غاز ممکن است باعث شوند قید این غذاها را بزنید و دنبال نزدیک ترین سوپرمارکت باشید. هرچند فواید سلامتی این رژیم غذایی چیزی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. غذاهای اسکاندیناوی سالم هستند چرا که کربوهیدرات پایینی داشته و سرشار از پروتئین هستند.

درس های زندگی از مردمان اسکاندیناوی

  1. هوگه دانمارکی را تمرین کنید

یکی از دلایلی که دانمارک جز خوشحال ترین کشورهای دنیا قرار دارد به «هوگه» باز می گردد. هوگه ترجمه ی روشنی در زبان انگلیسی ندارد اما می توان آن را لحظه های آرامش ناب برای خودتان و دیگران معنا کرد. در زمستان های طولانی و تاریک دانمارک، هوگه می تواند راه رستگاری شما باشد! هوگه به معنای خلق فضایی است که بتوانید در آن احساس راحتی  کنید، حال این فضا می تواند با لم دادن روی مبل و کتاب خواندن یا آشپزی با دوستان خوبتان فراهم شود. نکته ی مهم اینجاست که هر کاری می کنید خاطر جمع باشید که برای خودتان آرامش بخش بوده و آسایش دیگران را نیز همواره در نظر داشته باشد.

درس های زندگی از مردمان اسکاندیناوی

  1. سرما را در آغوش بکشید

نیمی از اسکاندیناوی در آب و هوای قطبی احاطه شده و از این نظر مکانی است که دما در آن می تواند تا 22- درجه افت کند. هرچند این آب و هوای خیلی سرد، خللی در فعال بودن فنلاندی ها، دانمارکی ها و سوئدی ها ایجاد نمی کند. در سوئد، حدود 50% جمعیت در ماه های سرد زمستانی در فعالیت های هوازی منظم شرکت می کنند. این شکل از تمرین ثابت کرده که می تواند فواید بسیار زیادی بر روی سلامت افراد داشته باشد. تمرین در هوای سرد باعث سوخت و ساز بیشتری شده و قلب، ریه ها و سیستم گردش خون را در شما قوی تر کرده و از اختلال های مضر فصلی که در زمستان ها شایع هستند جلوگیری می کند.

درس های زندگی از مردمان اسکاندیناوی

 

منبع: theculturetrip