موج گرما در گرینلند و خطر آب شدن یکی از بزرگ‌ترین صفحات یخی دنیا!

4.5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
این خبر را جدی بگیرید: یکی از بزرگ‌ترین صفحات یخی دنیا در حال ذوب شدن است! +تصاویر
07 شهریور 1398 10:00
0

دمای گرم نابهنگام روزهای اخیر گرینلند که توسط یک موج گرما به این منطقه آورده شده است و در هفته گذشته رکورد اروپا را شکسته است، سرعت ذوب شدن صفحات یخی‌ای را که 82 درصد از مساحت این کشور را تشکیل می‌دهند افزایش داده است و با نرخ بالایی به بیشتر شدن حجم آب انجامیده است. برآورد شده است که تنها در روز پنج‌شنبه 5/12 میلیارد تن آب حاصل از ذوب یخ‌ها به اقیانوس وارد شده است که طبق گفته تِد اسکامبوس محقق ارشد مرکز داده‌های ملی برف و یخ گرینلند این بیشترین حجم یخ ذوب‌شده طی یک روز از سال 1950 به بعد می‌باشد؛ این موج گرما واقعه‌ای غیر عادی است، اما اقلیم‌شناسان هشدار می‌دهند که مجموع روندهای افزایش گرمای جهانی به چنین وقایعی شدت می‌بخشند و احتمال وقوع آن‌ها را در سال‌های پیش رو افزایش می‌دهند. خبرگزاری اسوشیدتپرس به یکی از مطالعات مربوط به ماه ژوئن سال 2019 میلادی پرداخته است که طبق نتیجه‌گیری‌های آن «تا سال 2100 ذوب یخ در گرینلند به‌تنهایی بین 5 تا 33 سانتی‌متر به سطح آب دریاهای کره زمین خواهد افزود».

 باهم تصاویری جالب از ذوب شدن صفحات یخی گیرنلند را مرور می‌کنیم.

 

1- رود بزرگی از آب در حال ذوب روی یک صفحه یخی جریان می‌یابد. گرینلند غربی 1 اگوست 2019. 

موج گرما در گرینلند

 

2- طی دوره آب‌وهوای گرم نابهنگام، یک قایق حاوی چند گردشگر از یک کوه یخ در دهانه یخدان الولیسات عبور می‌کند. 30 جولای 2019 حوالی الولیسات کشور گرینلند. 

موج گرما در گرینلند

 

3- یک کوه یخ بزرگ از پشت مه دیده می‌شود. یخدان الولیسات 3 آگوست 2019. 

موج گرما در گرینلند

 

4- رودخانه‌های چند شاخه‌ای از آب ذوب‌شده روی یک صفحه یخی در گرینلند غربی تشکیل‌شده‌اند. 1 آگوست 2019. 

موج گرما در گرینلند

 

5- آب ذوب‌ شده در گرینلند غربی به درون یک حفره مولین جریان می‌یابد که این حفره در اقیانوس زیر یخ خالی می‌شود. تاریخ عکس 1 آگوست 2019. 

موج گرما در گرینلند

 

6- آب ذوب‌ شده حوالی منطقه کنگرلاتواک در گرینلند غربی به درون آبدره‌ای جریان می‌یابد. 1 آگوست 2019. 

موج گرما در گرینلند

 

7- طی آب‌وهوای گرم نابهنگام گرینلند، گل‌هایی روی دامنه یک تپه کنار یخدان الولیسات شکوفه کرده‌اند. 30 جولای 2019. 

موج گرما در گرینلند

 

8- بازدیدکنندگان به یخ‌های شناوری نگاه می‌کنند که در یخدان الولیسات جمع شده‌اند. 30 جولای 2019. 

موج گرما در گرینلند

 

9- در این عکس هوایی، یخی که از یخچال اکیپ سرمیای گرینلند کنده‌ شده است از کناره‌ی 200 متری یخچال دور می‌شود، اتفاقی که طی آب‌ و هوای گرم نابهنگام گرینلند در 2 آگوست 2019 دیده شد. اکیپ سرمیا در فاصله حدوداً 350 متری با مدار قطبی و شمال آن قرار گرفته است و گرچه کنده شدن یخ از کناره یخچال فرآیندی طبیعی است که از میلیون‌ها سال پیش اتفاق می‌افتاده است، اما کاهش طول 3 کیلومتری این یخچال طی 100 سال گذشته پدیده‌ی تازه‌ای است. 

موج گرما در گرینلند

 

10- این تصویرِ دارای رنگ‌های طبیعی که با تصویربردار اوپریشنال لند نصب‌ شده روی ماهواره لندسَت 8 گرفته‌ شده است، آب‌ ذوب‌شده را نشان می‌دهد که روی سطح یک صفحه یخی در شمال غربی گرینلند و نزدیک به لبه این صفحه به‌ صورت یک دریاچه جمع شده است. درحالی‌که ماه پیش موج گرما پس از چند روز به اروپای غربی رسید، طبق گفته روس ماترام دانشمند اقلیمی موسسه هواشناسی دانمارک، این دمای بالا به شمال کره زمین نیز رسیده است و باعث شده است تا حجم یخ عظیمی در گرینلند و مدار قطبی ذوب شود. 

موج گرما در گرینلند

 

11- طی دوره زمانی یک‌ هفته‌ای آب‌وهوای گرم نابهنگام، یک یخچال بزرگ کنار دهانه یخدان ایلولیسات دیده می‌شود. تاریخ: 3 آگوست 2019. 

موج گرما در گرینلند

 

12- در این عکس هوایی، یخ در حال ذوب روی یخ‌های شناوری که در یخدان ایلولیسات جمع شده‌اند، دریاچه‌ای تشکیل داده است. تاریخ: 30 جولای 2019. 

موج گرما در گرینلند

 

13- ماهیگیران بومی اینوت توری را آماده می‌کنند، درحالی‌که یک یخ شناور پشت آن‌ها و کنار دهانه یخدان ایلولیسات دیده می‌شود. 30 جولای 2019. 

موج گرما در گرینلند

 

14- در این عکس که از هواپیما گرفته‌ شده است، رودهایی از آب ذوب‌ شده در صفحه یخی گرینلند شکاف‌هایی سطحی ایجاد می‌کنند؛ این صفحه نزدیک به یخچال سرمِک آوانگاردلک واقع‌ شده است.

موج گرما در گرینلند

 

15- آب ذوب‌ شده از صفحه یخی گرینلند نزدیک یخچال سرمک آوانگاردلک به پایین حرکت می‌کند. 

موج گرما در گرینلند

 

16- طی دوره آب‌ و هوای گرم نابهنگام در یخدان ایلولیسات آب از یخ‌ها می‌چکد. 

موج گرما در گرینلند

 

امیدواریم از این گزارش تصویری لذت برده باشید.

منبع: theatlantic.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.