راهکارهایی برای کسانی که در سفر، دلتنگ خانه می شوند!

3
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
راهکارهایی که هیچ‌کس برای رفع دلتنگی به خاطر دوری از خانه به شما نمی‌گوید!
04 شهریور 1398 10:00
0

دلتنگی در میان عواملی قرار دارد که معمولاً مسافران نگرانی خاصی درباره آن ندارند. در سفرهای طولانی بیشتر ما درباره مکان‌هایی که می‌خواهیم به آنجا سفر کنیم اطلاعات کسب می‌کنیم، واکسن‌های مورد نیاز را می‌زنیم و احتمالاً یک جعبه از کمک‌های اولیه را در کیف خود قرار می‌دهیم. اما ایده‌ی اینکه سفرمان به خاطر دوری از خانه‌ خراب خواهد شد را مدنظر قرار نمی‌دهیم.

چیزهایی که هیچ‌کس بابت دلتنگی به خاطر دوری از خانه به شما نمی‌گوید

هرچند تأثیر دلتنگی برای خانه همانند تأثیر یک بیماری خواهد بود، دلتنگی به خاطر دوری از خانه که معمولاً با احساساتی مانند افسردگی، نگرانی و حتی سوگواری و بی‌خوابی همراه است، باعث تغییر اشتها و دشواری در تمرکز گردیده و به کابوسی برای مسافران تبدیل می‌شود. خبر بد آنکه نمی‌توان از این حالت جلوگیری کرد اما خبر خوب در نحوه مدیریت آن است. تمام‌کاری که باید انجام دهید کمی درک عمیق‌تر است، در اینجا مواردی ذکر شده است که هیچ‌کس درباره دلتنگی به شما یادآوری نکرده است، پس تا انتهای مطلب همراهمان بمانید.

چیزهایی که هیچ‌کس بابت دلتنگی به خاطر دوری از خانه به شما نمی‌گوید

دلتنگی به خاطر دوری از خانه چیست؟

در تحقیقی مشخص شد که 70 درصد از افراد بزرگ‌سال ممکن است این دلتنگی را تجربه کنند که به احساساتی مانند تنهایی، افسردگی و نگرانی در بخشی از زندگی آن‌ها مربوط است. دلتنگی به خاطر دوری از خانه در نتیجه‌ی اشتیاق مغز به مکان‌های آشناست. وقتی به خاطر عواملی مانند کمپینگ کردن برای اولین بار در دوران کودکی، شروع دانشگاه یا سفر به دور دنیا از روزمرگی‌های زندگی و روابط خانوادگی دور می‌شویم، طبق طبیعتمان دلمان برای امنیت و آسایشی که خانواده برای ما فراهم کرده بود تنگ می‌شود.

چیزهایی که هیچ‌کس بابت دلتنگی به خاطر دوری از خانه به شما نمی‌گوید

دلتنگی با حس ضعف فرق می‌کند و اغلب اشتباه برداشت می‌شود. گردشگرانی که اغلب آرزوی رفتاری مانند ماجراجویان بی‌باک و سخت را دارند و دلتنگی برای خانه را ننگ می‌دانند نیز ممکن است از این حس رنج ببرند. اما این نوع دلتنگی چیزی به‌ جز پاسخ طبیعی به بودن درجایی غریبه و علامت راحتی در وطن نیست.

چیزهایی که هیچ‌کس بابت دلتنگی به خاطر دوری از خانه به شما نمی‌گوید

درمان دلتنگی دور از خانه

احساس دور بودن از خانه شیره جانتان را می‌مکد. این حس زمانی بدتر می‌شود که احساس کنید بر شما غلبه کرده است و شما کنترلی روی آن ندارید. متأسفانه دلتنگی دوری از خانه چیزی نیست که بشود به‌راحتی از دست آن خلاص شد، البته راهکارهایی وجود دارند که می‌توانید به‌واسطه آن‌ها زندگی را برای خود آسان‌تر کنید:

  1. قبول کنید که دل‌تنگ خانه هستید

چه به دلیل سفر، یا موقعیت کاری یا هر علت دیگری برای اولین بار از خانه دور شده‌اید، مهم‌ترین قدمی که می‌توانید بردارید، تشخیص، قبول و انعکاس احساساتتان است. لزومی ندارد برای دلتنگی خانه خجالت بکشید، وقتی این حس را بپذیرید می‌توانید چرایی و چیستی احساسی که دارید را از خود جویا شوید.

شاید عید است و دلتان برای سنت‌های خانواده تنگ‌ شده است. شاید هفته سختی را در محل کار گذرانده‌اید و دلتان می‌خواهد در مکانی راحت و ثابت باشید. شاید در کشوری هستید که نمی‌توانید به زبان آن‌ها صحبت کنید و دلتان برای سفارش دادن یک ساندویچ ساده بدون تپق زدن تنگ‌ شده است.

چیزهایی که هیچ‌کس بابت دلتنگی به خاطر دوری از خانه به شما نمی‌گوید

تمامی این عوامل می‌توانند حس دلتنگی برای خانه را تشدید کنند. خبر خوب اینکه فهمیدن علت این دلتنگی بخشی از روند توقف آن است، چه به‌ واسطه‌ی تماس گرفتن با خانواده در روز عید، یا کمک گرفتن از رئیستان یا خرید یک کتاب دعا.

  1. دسترسی داشتن (به شیوه صحیح)

در عصر تکنولوژی شما برای ارتباط گرفتن با افراد بیش از یک پیام در فیس‌بوک، تماس یا مکالمه تصویری در اسکایپ فاصله ندارید. سعی کنید حین استفاده از رسانه‌های اجتماعی با احتیاط برخورد کنید. شاید در دام دوستانی بیفتید که می‌خواهند به هر طریقی که شده شما را به خانه بازگردانند، چیزی که باعث می‌شود دلتان بیش از گذشته برای آن‌ها تنگ شود یا احساس کنید که کنار گذاشته‌ شده‌اید.

چیزهایی که هیچ‌کس بابت دلتنگی به خاطر دوری از خانه به شما نمی‌گوید

وقتی‌که آنلاین هستید به نحوه رفتار خود دقت داشته باشید. اگر ارتباط با دوستانتان حس دلتنگی برای خانه را تشدید می‌کند، شاید بهتر باشد که ارتباط خود را محدودتر کرده و از رسانه‌های اجتماعی دیگری مانند تماس با خانواده استفاده کنید. آن‌ها قدردان تلاش شما برای برقراری ارتباط خواهند بود و شما شانس اعتراف احساسات واقعی خود به آن‌ها را خواهید داشت.

  1. اجتماعی باشید

یکی از سخت‌ترین قسمت‌های بودن در یک مکان غریبه، نداشتن دایره دوستان و اعضای خانواده است و شما باید روابطتان را از پایه شروع کنید. مسلما هیچ‌ چیز به‌ اندازه دوری از دوستان، شما را متوجه عدم جایگزینی برخی از دوستان نخواهد ساخت. با این‌ وجود اغلب جایی برای جایگزینی این دسته از افراد وجود دارد و بعدها از شلوغ شدن تقویم قرارهای دوستانه و فراموش کردن حس دلتنگی برای خانه متعجب خواهید شد. کلوپ‌های ورزشی در محل و فعالیت‌های گروهی، همگی راه‌های فوق‌العاده‌ای برای ملاقات با افرادی است که علایق مشترکی مانند شما دارند. اگر در حال سفر هستید، سعی کنید در هتل‌هایی اقامت کنید که بتوانید با افراد بیشتری تعامل داشته باشید.

چیزهایی که هیچ‌کس بابت دلتنگی به خاطر دوری از خانه به شما نمی‌گوید

  1. از خودتان مراقبت کنید

وقتی حس دلتنگی برای خانه بروز می‌کند، دلتان می‌خواهد که گوشه‌ای بنشینید و برای خودتان تأسف بخورید. این کار غلطی است. در عوض سعی کنید که روزمرگی‌های جدیدی برای خود ایجاد کرده و رژیم سلامت و ورزش منظم را در پیش بگیرید. این قبیل کارها سطح نگرانی و افسردگی شما را کاهش داده و باعث می‌شود که بتوانید با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنید.

چیزهایی که هیچ‌کس بابت دلتنگی به خاطر دوری از خانه به شما نمی‌گوید

  1. سعی کنید برخی از حالات خانه را شبیه‌سازی کنید

خلق مجدد هر چیزی در خانه که مفهوم خاصی برایتان داشته، غیرممکن است، اما می‌توانید برخی از مشکلات دلتنگی برای خانه را با شبیه‌سازی خانه قدیمی برای خود هموار سازید.

این موقعیت خوبی برای اندیشیدن به آسایشی در خانه است که شاید قبلاً به آن‌ها توجهی نداشتید. مثلا یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید خوردن شکلات موردعلاقه‌تان یا گوش دادن به یک برنامه رادیویی شبانه است.  این‌گونه کارهای کوچک در زمان دور بودن از خانه جواب می‌دهند. هرجایی خارج از خانه نمی‌تواند مانند خانه خودتان باشد اما در زمان سفر یا ماجراجویی، بخشی از خاطرات می‌توانند شما را به یاد خانه بیندازند.

چیزهایی که هیچ‌کس بابت دلتنگی به خاطر دوری از خانه به شما نمی‌گوید

شما چه راهکارهای دیگری را پیشنهاد می‌کنید؟ اصلا چنین حسی را تجربه کرده‌اید؟

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.