نسل جدید در افغانستان چه وضعیتی دارند؟

4.5
از 11 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نسل جدید این کشور غنی اما جنگ‌زده در چه وضعیتی به سر می‌برند؟ +تصاویر مستند
30 بهمن 1397 12:00
2

حتما افغان‌ها را می‌شناسید، مردمی که در گذشته بخشی از هموطنان ما را تشکیل می‌دادند و در چند سال اخیر با جنگ و شورش و نابسامانی دست و پنجه نرم کرده‌اند. آیا از خود پرسیده‌اید که مردم افغانستان حالا در چه وضعیتی هستند؟ آیا کابل که مهمترین شهر این کشور محسوب می‌شود امروزه در صلح و آرامش است یا خیر؟

محمد اسماعیلی که عکاس رویترز است به افغانستان رفته و وضعیت امروزی مردم این دیار را به تصویر کشیده است، افرادی که بعد از 17 سال جنگ دیگر از نا به سامانی‌ها خسته و دلزده شده‌اند. مردم افغان حالا آماده‌ی صلح هستند اما هنوز نتایج مذاکرات طالبان با دولت آمریکا مشخص نیست و آنها در آینده‌ای نامعلوم به سر می‌برند.

جوانان افغان امروزه در وضعیتی متشکل از ترس و امید هستند و نمی‌دانند با تندرویان باید چه کنند. حقیقت این است که هر اتفاقی رخ بدهد وضعیت روستائیان افغان فرق چندانی نخواهد کرد اما شهرنشینان و به خصوص ساکنان کابل هستند که بعد از طالبان بسیاری از آزادی‌های خود را از دست داده‌اند آزادی‌هایی چون گوش دادن به موسیقی یا حق انتخاب مدل و اندازه‌ی موی سرهایشان.

با ما همراه باشید تا بخشی از تصاویری که محمد اسماعیلی از اوضاع کنونی افغانستان گرفته را با هم ببینیم.

نسل جدید در افغانستان چه وضعیتی دارند؟

تصویر بالا یک دکتر را در کابل نشان می‌دهد، او در پاسخ به سوال عکاس که آیا طالبان با آمریکا صلح می‌کند یا خیر اینگونه جواب داد: " صلح یک همکاری همگانی می‌خواهد، باید سلاح هایشان را غلاف کنند و به صلح، آرامش و رفاه همگانی فکر کنند. "

 

نسل جدید در افغانستان چه وضعیتی دارند؟

این عکس کوثر شیرزان نوجوان 17 ساله‌ی افغان را نشان می‌دهد. او یک ورزشکار است که در تاریخ 9 ژانویه‌ی سال 2019 میلادی در باشگاهی در کابل در حال تمرین بود که سوژه‌ی عکاس رویترز شد. این دختر جوان در مصاحبه‌ی خود با رویترز چنین گفت: " زنان افغان توانستند در ورزش‌های مختلفی وارد شده و پیشرفت کنند به همین خاطر امیدوارم که طالبان بانوان را به عنوان ورزشکار به رسمیت بشناسد. "

 

نسل جدید در افغانستان چه وضعیتی دارند؟

اسم جوانی که در این عکس می‌بینید سلطان قاسم سعیدی است که 18 سال دارد او به عنوان مدل در افغانستان فعالیت می‌کند. قاسم از فیس بوک، یوتیوب و اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی برای ارتقیا مد استفاده کرده و از آنها الهام گرفته است. عمر بورکان عربستان سعودی و جاستین بیبر از شخصیت‌های مورد علاقه‌ی وی هستند. قاسم سعیدی در صحبت‌هایش با رویترز گفت: " ما از طالبان می‌ترسیم بنابراین نمی‌توانیم نشانه‌ای از خودمان به جا بگذاریم، زمان آن رسیده که جنگ پایان یابد. ما صلح می‌خواهیم  و شاید اگر سربازان آمریکایی بیایند صلح شود. "

 

نسل جدید در افغانستان چه وضعیتی دارند؟

خانم حیدری که 22 سال دارد در یک کتابفروشی در افغانستان کار می‌کند.  او در رابطه با صلح در افغانستان گفت که زیاد به این موضوع خوشبین نیست و فکر نمی‌کند که طالبان با آمریکا صلح کند.

 

نسل جدید در افغانستان چه وضعیتی دارند؟

در این عکس انوش سروری 23 ساله را می‌بینید که در یک کافی شاپ کار می‌کند. تصویر او در تاریخ 29 ژانویه 2019 در شهر کابل به ثبت رسید. او در رابطه با صلح در افغانستان گفت: " مردم تشنه‌ی صلح هستند، ما همه صلح می‌خواهیم تا همه بتوانیم کار کنیم و کسب و کار خودمان را داشته باشیم و به راحتی امورات زندگیمان را بگذرانیم. "

 

نسل جدید در افغانستان چه وضعیتی دارند؟

نام فامیل جوانی که در تصویر می‌بینید، انوری است. او 19 سال دارد و زمانی که در برنامه تلنت شوی افغان شرکت کرده بود با عکاس رویترز روبه‌رو شد. این عکس زمانی که او در استودیوی تلویزیون افغانستان بود از وی گرفته شد. نظر او در رابطه با برقراری صلح در افغانستان اینگونه بود: " صلح برای من معانی زیادی دارید، اگر صلح شود من می‌توانم هنرم را ادامه بدهم اما اگر صلح نباشد هیچ امیدی برای آینده‌ای بهتر وجود ندارد. "

 

نسل جدید در افغانستان چه وضعیتی دارند؟

زینب فرهمند، روزنامه نگاری 22 ساله است. او در طی صحبت‌هایش با رویترز گفت: " ما تنها زمانی از طالبان راضی خواهیم شد که دموکراسی را بپذیرد و آرمان های دموکراسی طلبان در کشور پیاده شود. "

 

نسل جدید در افغانستان چه وضعیتی دارند؟

پسری که در تصویر می‌بینید مهدی زحاک نام دارد و 25 سال از عمرش می‌گذرد. حتما از تصویر حدس می‌زنید که او یک هنرمند است. نظر او در رابطه با صلح در افغانستان این بود: "امید به صلح در کشور وجود دارد اما تنها راه برقراری صلح، رضایت طالبان است. 17 سال گذشته است و حالا دیگر باید صلح برقرار شود تا هرکس بتواند از زندگی خود لذت ببرد. "

 

نسل جدید در افغانستان چه وضعیتی دارند؟

ندیم قریشی تنها 19 سال دارد و ساکن کابل است. او که مقابل یک فروشگاه بازی‌های کامپیوتری ایستاده بود چنین گفت: " ما خواستار پایان جنگ داخلی در افغانستان هستیم و به جاری شدن صلح بین طالبان، دولت و آمریکا امیدواریم. "

 

نسل جدید در افغانستان چه وضعیتی دارند؟

سهیل عطایی صاحب یک فروشگاه لباس‌های لوکس در کابل است. او 22 سال دارد و گفت که از جنگ در کشورش خسته شده است و می‌خواهد هرچه زودتر صلح شود تا بتواند زندگی بهتری داشته باشد.

نظر شما درباره‌ی عکس‌های بالا چه بود؟ تصور شما از افغانستان چگونه است؟ آیا فکر می‌کنید به زودی در این کشور صلح برقرار خواهد شد؟ آیا تا به حال به افغانستان سفر کرده‌اید؟

منبع: theatlantic.com

زهرا میرزایی