زندگی دوباره در هیروشیما پس از بمباران

4.5
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
هیروشیما دوباره زنده می شود + تصاویر
04 شهریور 1397 09:00
2

اغلب تا نام هیروشیما را می‌شنویم به سرعت ذهنمان به سوی بمباران و ویرانی می‌رود. در طی جنگ جهانی دوم، رئیس جمهور آمریکا دستور بمباران شهر هیروشیما در ژاپن را صادر کرد. طی این عملیات هیروشیما با خاک یکسان شد و افرادی که زنده ماندند نیز آسیب‌های شدیدی دیدند و دچار مشکلات ژنتیکی بسیاری شدند.

می‌دانیم که گل و شکوفه‌های گیلاس از دیرباز نماد ژاپن بوده‌اند و مسئولان همواره تلاش می‌کنند تا در پارک‌ها و خیابان‌ها گل‌کاری کرده و این نماد را زنده نگهدارند. روئیدن و رشد گل در این کشور یادآور بودا و زحماتش است، کسی که تلاش کرد تا با رنج و سختی به روشنگری دست پیدا کند. از میان همه‌ی گل‌ها نیلوفرآبی بیشتر به عنوان نماد ژاپن شناخته می‌شود به همین خاطر اغلب مردم پس از بمباران هیروشیما معتقد بودند که دیگر هیچگاه این گل نخواهد رویید. پیش از جنگ، هیروشیما پر بود از گیاهان زیبا با عطر خوش؛ مردم در پارک اصلی شهر گردهم می‌آمدند و کودکان با دوچرخه‌هایشان خودنمایی می‌کردند. متاسفانه در ماه آگوست سال 1945 امریکا بمب‌های اتمی‌اش را بر سر این شهر و ساکنانش فرو ریخت و صدها هزار تن را کشت.

همانطور که اشاره کردیم، پس از حمله‌ی امریکا به هیروشیما همه تصور می‌کردند که این شهر تا سال‌های طویلی ویران باقی خواهد ماند و هیچ چیزی در زمین‌هایش نخواهد رویید اما حالا شاهدیم که این شهر دوباره به زندگی بازگشته و مردمش دوباره آن را از نو ساخته‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که امروزه شاهد رشد و پیشرفت شهر هیروشیما هستیم، تلاشِ سختکوشانه‌ی همه‌ی مردم این شهر است. وقتی با مردم این شهر گفت‌وگو کنید، متوجه خواهید شد که آن‌ها حاضرند هر کاری انجام بدهند تا جایی برای زندگی و آرامش داشته باشند، آن‌ها هنوز غم بمباران هیروشیما را دارند اما تصمیم گرفته‌اند تا زندگیشان را دوباره از نو بسازند.

کارشناسان معتقدند که نوسازی هیروشیما تنها موجب ایجاد مکانی برای اسکان مردم نبوده است، بلکه این موضوع به جهانیان ارزش صلح و دوری از جنگ را نشان داد. حالا کودکان این شهر می‌توانند از کمپ‌ها خارج شده و دوباره ادامه تحصیل بدهند. در واقع می‌توان گفت تماشای نوجوانانی که در هیروشیما به دبیرستان می‌روند یک معجزه است و تا چند سال پیش مدرسه رفتن، برای بسیاری از کودکان و نوجوانان یک آرزو بود. خوشبختانه یکی از مهمترین نکته‌هایی که در دروس و آموزش‌های کشور ژاپن گنجانده شده، رواج صلح و دوری از جنگ و خونریزی‌ست. در حال حاضر همه چیز در هیروشیما رو به رشد است، آرام آرام مدارس در کمپ‌ها تشکیل شد و معلمان به دانش‌آموزانشان درس تاریخ و گذشت را آموختند.

ناگفته نماند که مسئولان کشورهای بسیاری سعی کردند تا در رواج صلح و امنیت به مردم هیروشیما کمک کنند و به‌راستی مقاومت و تلاش‌های این مردم قابل ستایش است. به‌راستی هیروشیما دوباره از داخل خاکستر و خون سر بیرون آورده، در ادامه تصاویری از هیروشیما در سال‌های اخیر را می‌بینیم.

هیروشیما

هیروشیما

هیروشیما

هیروشیما

هیروشیما

هیروشیما

هیروشیما

هیروشیما

هیروشیما

منبع: BBC

زهرا میرزایی