توصیه‌هایی برای برنامه ریزی بهتر سفرهای داخلی یا خارجی

4.6
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفرتان هستید، این مطلب را از دست ندهید!
09 تیر 1398 12:00
0

مطمئنا شما همیشه می‌توانید کتاب راهنمایی را باز کنید، یا به سراغ وب‌سایت‌های راهنما بروید. اما بعضی اوقات، چیزی که لازم دارید این است که توصیه‌هایی راجع به سفر را که برای شخص شما و نیازهای شماست، جدا کنید و به کار ببندید. اینکه بدانید از چه کسی و چگونه سوال کنید تا شانس دریافت یک کمکِ درست و به جا و مفید را به خوبی افزایش بدهید، بسیار مهم است.

با این کار، در واقع شما از وقت یک نفر دیگر برای دستیابی به برخی نکات و توصیه‌ها استفاده می‌کنید، کاری که شاید خودتان باید سعی می‌کردید انجامش دهید تا به جواب‌های درست برسید. حالا اگر به بن بست خورده‌اید، از این راهنمایی‌ها استفاده کنید، تا به راهکارهای مورد نیازتان برسید، پس ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

اول تحقیق کنید

توصیه‌هایی برای دریافت کمک حرفه‌ای، به هنگام برنامه ریزی سفر بعدی

بسیاری از سوالات مربوط به مقوله سفر، تقریبا پاسخ داده شده‌اند. همه می‌توانند از مطالب موجود در پهنه اینترنت، چیزهای زیادی یاد بگیرند. پس اگر بخواهید توری برای سفر به باکو پیدا کنید، حتما کلمات کلیدی مورد نظرتان را در اینترنت جست و جو کنید. حتی می‌توانید با کمی تغییر در الگوی جست و جو، به گوگل بفهمانید که فقط، منابع خاص و مورد نظر شما برای برنامه‌ریزی سفر را بگردد.

اگر خودتان حوصله ندارید که وقت بگذارید و تحقیق کنید، احتمالا نباید از دیگران هم توقع چنین کمکی را داشته باشید. برای کمک گرفتن از یک فرد حرفه‌ای هم اول باید خودتان از میزان اهمیت و جدیت تحقیق مطمئن بشوید. البته می‌توانید سفرنامه‌های دیگران را در مورد مقصد مورد نظرتان بخوانید که دیگر نور علی نور است! کاری که در لست‌سکند به راحتی می‌توانید انجامش دهید.

 

از آدم درست و مناسب، سوال کنید

توصیه‌هایی برای دریافت کمک حرفه‌ای، به هنگام برنامه ریزی سفر بعدی

شاید تقریبا بدانید که برای دانستن چیزهایی درباره سفر، باید به سراغ چه کسی بروید؛ حالا این فرد می‌تواند مجری پادکست‌های مسافرتی باشد یا یک دوست دوران دبیرستان که اکانت اینستاگرام پر مخاطبی دارد.

در کل می‌توانید با هر کسی صحبت کنید، هرچند که احتمال گرفتن جواب درست، از سمت کسی که شخصا او را می‌شناسید، خیلی بیشتر است. بعضی از این افراد یا مجموعه‌ها، برای درگیر کردن و جذب مخاطبانشان، کارهای مهم و فوق العاده‌ای می‌کنند، مثلا بعضی از وب‌سایت‌ها، پاسخ‌های دقیقی به سوالات می‌دهند.

اما اگر درخواستی کردید که بی جواب ماند، این نکته را هم در نظر بگیرید که احتمالا چه حجمی از سوال، به دست فرد مورد نظر شما می‌رسد که باید به دقت، پاسخگوی آنها باشد، پس کمی صبر کنید.

حالا اگر به عنوان مثال قصد سفر به بارسلون را دارید،‌ اگر سئوال‌هایتان را از یکی از خویشاوندان بپرسید، که اتفاقا سفری به اسپانیا داشته است، در گرفتن جواب‌های مناسب، موفق‌تر خواهید بود. گفتگوهای شخصی و رو در رو، از رد و بدل کردن پیام هم بهتر نتیجه می‌دهد، چون نه تنها می‌توانید سوال‌های دقیق و مشخصی بپرسید، بلکه طرف مقابل هم از سئوال های شما چیزهایی درباره تجربه‌ها و علاقه مندی‌هایتان می‌فهمد و بهتر می‌تواند شما را راهنمایی کند.

 

جواب‌ها را از چندین و چند منبع، جمع آوری کنید

توصیه‌هایی برای دریافت کمک حرفه‌ای، به هنگام برنامه ریزی سفر بعدی

مطرح کردن سوال‌ها در جاهایی که امکان پیام‌رسانی عمومی وجود دارد، مثل فضای برخی از سایت ها مثل لست‌سکند یا سایر فضاهای اجتماعیِ مجازی مثل گروه کاربران سایت، ایده بسیار خوب و مفیدی است، چرا که سایر مسافران هم می توانند توصیه‌های ارائه شده را ببینند و توصیه‌های دیگری را به عنوان نظرات خودشان به آنها اضافه کنند و حتی خودشان هم چیزهای جدیدتری یاد بگیرند.

بعضی از سایت‌های مرجع و راهنما، در فیس بوک هم صفحاتی دارند، که افراد بسیاری، از این طریق، آنها را دنبال می‌کنند، به طوری که حتی می‌توانید سئوال‌هایتان را برای اولین بار در این گروه‌ها مطرح کنید.

همچنین می‌توانید به افراد مشخص هم دسترسی داشته باشید، اما سعی کنید با طرح سئوال، برای هر کسی مزاحمت ایجاد نکنید. اگر کسی درباره یک مقصد یا موضوع خاصی می‌نویسد، فقط درباره همان موضوع خاص، از او سئوال کنید. مثلا شاید من بتوانم به شما بگویم که فلان غذای برزیلی را می‌توانید در کدام رستوران ریو دو ژانیرو پیدا کنید، اما من درباره غذاهای دریایی در هتل‌های سنگاپور چیزی نمی‌دانم.

 

خودتان را معرفی کنید

توصیه‌هایی برای دریافت کمک حرفه‌ای، به هنگام برنامه ریزی سفر بعدی

اگر برای کسب اطلاعات، به سراغ کسی می‌روید که نمی‌شناسید، برای شروع، مختصرا خودتان را معرفی کنید. حتما دلیلی وجود داشته که این فرد خاص را برای مشاوره انتخاب کرده‌اید، یا از وب‌سایتش خوشتان آمده، یا از محتوای نوشته‌هایش و یا از پروفایل اینستاگرامش. دلیل آن هر چه که هست، بهتر است به خود او هم بگویید. لازم نیست برایش قصه تعریف کنید، فقط یک مقدمه کوتاه درباره اینکه کی هستید و چرا به سراغ آنها آمده‌اید کافی است. همچنین مراحلی را که طی کرده‌اید تا به جواب درستی برای پرسش‌هایتان برسید، توضیح بدهید، تا آنها هم بفهمند که شما در این مسیر جدی و سخت‌گیر هستید.

 

کمی، فقط کمی دقیق‌تر باشید

توصیه‌هایی برای دریافت کمک حرفه‌ای، به هنگام برنامه ریزی سفر بعدی

«من می‌خواهم برم سفر. به نظر شما باید کجا را انتخاب کنم؟»

اگر سوال‌هایتان را با پرسشی شبیه این شروع کنید، به شما قول می‌دهم که ایمیلتان بلافاصله آرشیو می‌شود. برای داشتن مشاوره سفرِ جدی و درست، آن هم به صورت فردی و خصوصی، باید بتوانید دست کم چند عامل کلیدی و اولیه، مثل مقصد سفر، میزان بودجه، فعالیت‌های مورد علاقه و شکل سفری که در نظر دارید را توصیف کنید.

مثلا اگر قرار باشد که من، جواب چنین ایمیلی را بدهم، توصیه می‌کنم که یک سفر جاده‌ای با کوله پشتی، در منطقه بالکان را امتحان کنید، اما بعدا متوجه می‌شوم، که مخاطب من به علت کمبود وقت، به دنبال یک سفر سریع به یک منطقه ساحلی، آن هم در فرصت تعطیلات آخر هفته بوده است، خب به این ترتیب، وقت هر دوی ما به هدر رفته است.

 

اما زیادی دقیق نباشید

توصیه‌هایی برای دریافت کمک حرفه‌ای، به هنگام برنامه ریزی سفر بعدی

«من در یکی از خطوط هوایی کلی امتیاز و تخفیف دارم، حالا می‌خواهم یک پرواز بیزینس از تهران به دبی بگیرم تا در ماه جولای، برای یک جشن عروسی، آنجا باشم، می‌توانید به من کمک کنید؟»

این نوع سوال پرسیدن هم برای کسب اطلاع و بهره‌مندی از توصیه‌های سفر درست و مناسب نیست. مخاطب اینجور سوالات، آژانس‌های مسافرتی هستند. سرویس‌هایی وجود دارند، که در ازای پرداخت مبلغی، برای ثبت و رزرو بلیطی مشخص در سفر به شما کمک می‌کنند، اما اینکه از کسی بخواهید که برای سفر شما، به این شکل، یک برنامه‌ریزی دقیق بکند، زمان بسیار زیادی نیاز دارد (و اغلب، باعث برخی خسارات مالی هم می‌شود).

اگر از یک دوست صمیمی و نزدیک بخواهید که این لطف را در حقتان بکند، شاید خواسته چندان زیادی نباشد. اما اگر روی این را ندارید که مثلا از یک دوست نزدیک بخواهید، که برای جا‌به‌جایی و اثاث کشی به آپارتمان جدید، به کمک شما بیاید، پس احتمالا از سایت‌ها و مراجع مخصوص توصیه‌های سفر هم نمی‌توانید توقع داشته باشید، که امتیازات فک و فامیل شما برای سفر به اروپا را ثبت و اینجور کارهایتان را پیگیری کنند.

به جای این جور سوالات، باید معیارهای سفرتان را توضیح بدهید و درخواستی معقول و مشخص را مطرح کنید. به عنوان مثال:

«من می‌خواهم با یک گروه با جوِ خوب و قیمت ارزان، با کوله پشتی به جزیره‌‌ی قشم سفر کنم، سفری که فقط چند ساعتی با جاهای مخصوص غواصی فاصله داشته باشه. جایی هست که به من معرفی کنین؟»

مرجع مورد نظر، تنها در عرض چند دقیقه، می‌تواند به چند مورد مرتبط به خواسته شما اشاره کند، که با هزینه‌های مورد نظرتان هم جور در بیاید.

 

مجددا و کاملا مودبانه سوالتان را تکرار کنید

Tips-for-Getting-Expert-Help-When-Planning-Your-Next-Trip-7.jpg

اگر جوابی دریافت نکردید، بدانید که طرف مقابل شما، حتما با سوال‌ها و درخواست‌های فراوانی رو به رو بوده است.

اگر با کسانی که به هر طریقی در سمَت راهنما و توصیه کننده سفر قرار می‌گیرند، ولو اینکه این خدمات را برای دوستان و فامیل و همسایه‌ها انجام بدهند، صحبت کنید، حتما به شما خواهند گفت که برای رسیدن به همین درخواست‌های فامیلی و دوستانه هم وقت کافی ندارند. همچنین، خود این افراد هم اساسا علاقمند به سفر هستند و اگر پرسش شما در زمان غیبت آنها ثبت شود، این احتمال وجود دارد که پیامتان از دست برود و بی پاسخ بماند. اما مثلا اگر یک ماه بعد، درخواستتان را تکرار کنید، احتمالا جواب خواهید گرفت.

ممکن است این سایت‌ها، تمام ایمیل‌ها و سوال‌ها را بررسی نکنند، اما اگر دوبار ایمیل بزنید، حتما به درخواست شما رسیدگی می‌شود. البته سعی آنها بر این است که در همان نوبت اول این رسیدگی را انجام بدهند، اما وقتی فردی آنقدر پیگیر باشد که دو بار ایمیل بزند، خب آنها هم می‌فهمند که حتما سوال مهمی در بین است.

 

بعد از اتمام سفر، نتیجه را گزارش بدهید

توصیه‌هایی برای دریافت کمک حرفه‌ای، به هنگام برنامه ریزی سفر بعدی

گاهی بعضی از مشتریان این گروه‌های مرجع که اغلب در قالب وب‌سایت‌ها فعالیت می‌کنند، راهنمایی می‌شوند، توصیه‌هایی دریافت می‌کنند و برنامه سفری برایشان ترتیب داده می‌شود، اما بعد از اتمام کار، هیچ خبری از مشتری نمی‌شود. برنامه ریزی سفر برای راهنماها هم فرآیند بسیار جذابی است و آنها دوست دارند بدانند که برنامه‌ها چطور پیش رفته است! یک دلیل این علاقمندی بهبود کیفی توصیه‌ها است و اینکه بدانند اساسا توصیه‌ها و راهنمایی‌هایشان، برای شما هم مفید بوده است؟ مثلا رستورانی که برای صرف سوشی به شما پیشنهاد داه‌اند، مورد توجهتان قرارگرفته یا نه؟ اینها نکاتی است که بازخورد آنها باید از طریق گزارش‌های شما و سایر مسافران، به این افراد برگردد، تا بتوانند به نفرات بعدی کمک کنند. اگر در حین سفر، خودتان هم به چیزهای جالب و مطلوبی برخوردید، می توانید آن را انتقال داده و در اختیار دیگران بگذارید.

به نظرتان ما توانسته‌ایم بستر مناسبی را برای برنامه‌ریزی هرچه بهتر سفر شما فراهم کنید؟ بی‌صبرانه مشتاق خواندن نظرات و انتقادات سازنده‌ی شما هستیم.

منبع: thepointsguy.com