بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

4.6
از 18 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نحوه کار با هلی شات (درون - drone) در سفر‎
10 تیر 1397 15:00
0

سلام . مجنون هستم ! نه اون مجنونی که دنبال لیلی بود ؛ من مجنون سفرم ! مهم نیست سفر به کجا ، مهم اینه که عاشقانه سفر می کنم و سفر رو می پرستم ...

قطعا دوستانی که اینجا حضور دارند و مشغول خواندن این سطور هستند با من هم عقیده اند که برای یک مسافر در سفر ، عکس و ویدئو و خاطرات تصویری سفر ، یک پای ثابت و یکی از ملزومات سفر هست . چرا که شخصا وقتی از سفر برمیگردم دوست دارم با نشون دادن عکسها و ویدیوها ، لذت سفرم رو با دوستهام و خانواده م به اشتراک بزارم ؛ و حتی در آینده های دور و نزدیک زندگیم ، یک روز عصر که بیکارم تو خونه ، جلوی شومینه لم بدم و یه لیوان چای بریزم و با لپ تاپ مرور کنم تصاویر و فیلمهای سفرهامو و یجورایی خاطره بازی کنم ...

از اونجایی که خیلی ها مثل من ، یا بهتر بگم من مثل خیلی ها (!) به این مسائل علاقه نشون دادیم و خود به خود برای تولیدکنندگان ابزار و ادوات تصویربرداری بازار تقاضا بوجود آوردیم ، کم کم تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری کوچکتر و قابل حمل تر و با دسترسی راحت و آسانتر و ارزان تر برای همه مهیا شد و اینطور شد که پای موبایلها با قابلیت های عکاسی خوب و دوربینهای عکاسی نیمه حرفه ای و حرفه ای به سفرها باز شد ؛ و الان کمتر کسی هست که وقتی میره سفر ، دوربین به دست یا گوشی به دست نباشه و لحظات شیرین سفرش رو ثبت و تبدیل به خاطره نکنه ( خاطره سفر از تو ، سفر بعدی با ما  )

و باز باید قدم ها رو جلوتر بزاریم و بریم سراغ گونه جدیدی از عکاسی که خیلی وقت هست جاشو بین طرفدارهای سفر و مسافرت باز کرده و اون چیزی نیست جز ، تصویربرداری هوایی ! از آلات و ادوات این گونه از تصویربرداری اگر بخوام بگم سخن به درازا میکشه ( همین الانشم کم دراز نشد ! ) و همونطور که هر روز یک گجت جدید ، یک اپ جدید و یک سیستم جدید داره ساخته و بروز میشه ، به موازات ، هر روز هم یک پرنده با قابلیت های جدید و شگفت انگیز و جذاب معرفی و به بازار عرضه میشه و دهن ما عاشقان سفر و عکاسی رو آب میندازه و دست و دلمون رو واسه خریدنش شل میکنه ! ( و ایضا جیبمون رو هم خالی )

 

بخش اول : بررسی کلی

 

خیلی سریع می ریم سراغ اصل مطلب و موضوع بحث امروز یعنی اسپارک DJI SPARK

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 

کمپانی DJI رو فکر میکنم نیازی به معرفی خدمت شما دوستان نداره و اسم و آوازه این شرکت فراگیر و جهانی هست . اما چرا از بین دهها محصولات متنوع و گوناگون این شرکت رفتیم سراغ اسپارک ؟! چرا دنبال مویک یا فانتوم و ... نرفتیم ؟ همونطور که عنوان این مطلب " بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد " هست و به این دلیل که میخوایم مقوله سفر و کوله گردی رو با عکاسی و فیلمبرداری گره بزنیم ، رفتیم سراغ یکی از بهترین گزینه های موجود برای این امر ، یعنی اسپارک ! این پرنده به دلیل کوچک و سبک بودن بسیار بسیار بسیار قابلیت حمل آسون و راحتی داره و همین فاکتور به شدت وزنه انتخابی ما رو به این سمت سنگین می کنه و اسپارک رو برای ما مسافرها که یه جا بند نمی شیم و قراره با یک کوله هی اینطرف و اونطرف بریم به شدت محبوب و تو دل برو می کنه !

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 

شاید باورتون نشه ولی وزن اسپارک با باتری حدود 330 گرم هست ! ( قابل توجه که گوشی گلکسی اس 8 سامسونگ که الان توی جیبم هست 150 گرم وزن داره ! یعنی اسپارک با اونهمه دبدبه و کبکبه حدود دو برابر یک گوشی وزن داره ؛ این خارق العاده است ! ) از لحاظ ابعاد ( بدون احتساب قطر بدنه و ملخ ها ) هم اندازه گوشی فوق الذکر هست .

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 

یعنی شما میتونید اسپارک رو تو کوله و یا کیف کمری همراهتون و حتی تو جیب کت یا کاپشنتون بزارید . پس اگه سوالتون اینه که : " اسپارک چی هست ؟ تو جیب جا میشه ؟ خوردنیه ؟ "

باید بگم بله پاسخ تقریبا مثبت هست ! یعنی تو جیب جا میشه ولی از سرنوشت افرادی که اسپارک رو خوردند خبری ندارم !!!!

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 

خیلی سریع آمار و ارقام و مشخصات این پرنده رو اعلام می کنم تا زودتر برسیم به قسمتهای هیجان انگیزتر ماجرا ...

ابعاد پرنده143x143x55  میلیمتر هست . دوربین مجهز به حسگر 12 پیکسلی 3 . 2 / 1 اینچی با لنز 9/81 درجه و گشودگی دیافراگم 206/ F هست و می تونه تصاویری با رزولوشن 3968x2976   پیکسل و یا ویدئوهای فول اچ دی رو با 30 فریم بر ثانیه ثبت کنه .

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 

دوربین این پرنده به یک گیمبال ( لرزشگیر ) دو محوره مجهز هست . سرعت حرکت پرنده به ماکزیمم 50 کیلومتر بر ساعت میرسه و به سنسورهایی برای تشخیص مانع و فرار از اون ، مجهزهست . اسپارک سیستم هوشمند بازگشت به خانه و پرواز امن هم داره .

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 سیستم هشدار برای پرواز در مناطق خاص مثل استادیومها ، مناطق نظامی ، فرودگاهها و ...

 

اسپارک با هر باتری فول میتونه دقیقا 16 دقیقه پرواز کنه ! برعکس کمپانی های موبایل که آمار توان اسمی باتری با آمار عملی تفاوت فاحشی داره ، اما با خوشحالی باید اعلام کنم اسپارک با باتری های هوشمندی که داره دقیقا 16 دقیقه پرواز در حالت عادی رو انجام میده و کاملا خودش رو به این آمار میرسونه ( عملا تست کردم )

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 

همچنین این پرنده به سیستم تشخیص و تعقیب سوژه مجهز هست . تعقیب سوژه در دو شکل انجام میگیره :

حالت Trace  که تعقیب سوژه رو از جلو یا پشت و حتی بصورت چرخشی انجام میده

حالت Profile  که تعقیب سوژه رو از یک چشم انداز ثابت انجام میده

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 

بلند شدن Take Off و نشستن Landing  این پرنده بصورت ایمن و اتومات ( فقط با اسلاید کردن یک دکمه ) انجام میشه .

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

پورت مینی USB و میکرو SD و کلید خاموش/روشن

 

 

بخش دوم : بررسی عملی

 

با اسپارک زدیم به دل بیابون تا ببینیم این پرنده چه حرفهای برای گفتن داره !

 

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

حالت های فیلمبرداری اسپارک

 

 

هنگام استفاده از حالت Quick Shot پرنده به صورت خودکار یک کلیپ 8 ثانیه ای از ویدیوی ضبط شده رو ادیت میکنه و واسه گوشی ارسال میکنه .

نکته خوب دیگه اینه که در تمام حالتهای ضبط با اسپارک ( جدا از نمایش تصویر بصورت Real Time بر روی گوشی ) فایل ویدیوی بصورت آنلاین هم بر روی گوشی و هم بر روی حافظه SD Card داخل پرنده ذخیره میشه و میتونید به اونها دسترسی داشته باشید . مزیت این کار اینه که اگر زبونم لال و خدایی نکرده پرنده تون توی دریا بیوفته یا گم بشه یا به کوه برخورد کنه (!) و یا کلا به هر دلیلی از صحنه روزگارمحو و کان لم یکن تلقی بشه (!) فایلهاتون داخل گوشی موبایل هست و فقط پرنده رو از دست دادید و دلتون واسه عکسها و ویدیوهاتون نمیسوزه !! ( هر چند که از دست دادن این پرنده چند میلیونی خودش از بزرگترین سوزش هاست ! )

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 حالت های Quick Shot و نحوه انتخاب سوژه

 

حالت Dronie رو در ویدیوی قبلی مشاهده فرمودید . اما بریم سراغ بقیه حالتهای Quick Shot

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 پرواز به بالای سر سوژه در حالی که دوربین به سمت پایین است

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

چرخش دایره ای شکل و کامل به دور سوژه

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 ترکیب حالتهای Rocket و Circle

 

حالا بیاید تو این ویدیو حالت Rocket رو با هم امتحان کنیم .

در ویدیوی زیر حالت Active Track  رو تست کردیم .

 

 

کمی بالاتر گفتیم که اسپارک مجهز به سنسورهای جلوگیری از برخورد با مانع هست . تو این ویدیو امتحان کردیم و دیدیم که در چند متری مانع ( خودم ) توقف کرد و هرچقدر با ریموت رو به جلو هدایتش کردم ، حرکت نکرد ! تماشا کنید ...

 

 

البته توجه داشته باشید که در اسپارک فقط زیر و جلوی پرنده سنسور وجود داره و از طرفین و عقب امکان برخورد با مانع رو دارید و پرنده چیزی رو نمیبینه ؛ پس زمانی که با پرنده در حال چرخش هستید و یا به اصطلاح دنده عقب حرکت میکنید جانب احتیاط رو رعایت کنید و خودتون مواظب موانع احتمالی باشید !

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 

با اسپارک میشه تصاویر پاناروما و 360 درجه گرفت .

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

این تصویر متشکل از 9 عکس هست که بصورت پاناروما و توسط اسپارک گرفته شده

 

تو این ویدیو میتونید ببینید که چطور اسپارک بصورت اتومات توسط 48 عدد عکس ، یک تصویر 360 درجه کروی میسازه !

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 

عکس 360 درجه از جزیره آداران کلاب واقع در کشور مالدیو

 

خسته شدید ؟ هنوز تموم نشده ؛ امکانات این پرنده کوچک خیلی بیشتر از اون چیزیه که فکر میکنید ! اسپارک در حالت جالب Shallow Focus  با تکنولوژی 3D Vision باعث میشه شما بتونید عمق بیشتری به عکسهاتون بدید . شما میتونید بعد از اتمام عکاسی در این حالت ، فوکوس رو در قسمت جلویی ، میانی و یا پایانی و عمق عکس قرار بدید .

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

در این عکس فوکوس در قسمت جلویی انجام شده

 

حالت بعدی در اسپارک حالت پرواز هوشمند Tapfly هست . در این حالت شما می تونید با تاچ کردن روی صفحه نمایش گوشی تون روی موقعیت دلخواه ، پرنده رو بفرستید بره ! یعنی هرجایی روی تصویر تاچ کنید پرنده بصورت اتومات و بدون برخورد با مانع به سمت اون نقطه حرکت میکنه !

حالت بعدی Tripod هست و همونطور که از اسمش مشخصه به معنای حالت سه پایه هست ( سه پایه دوربین ) در این حالت ، واکنش نشون دادن پدالهای حرکتی و سرعت اسپارک به کمتر از نصف کاهش پیدا میکنه و پرنده با ثبات و کندی چند برابری نسبت به حالت عادی به دستورات شما واکنش نشون میده و در نتیجه عکس و ویدیوی بسیار با کیفیت و بدون نویزی رو به ارمغان میاره .

حالت بعدی Gesture Mode یا همون کنترل با دست هست . همونطور که داخل ویدیوها هم گفتم این مورد از نظر شخصی و تجربی من کمی جنبه تبلیغاتی داره و عملا قابل استفاده نیست ! ( چه از لحاظ ایمنی و چه از لحاظ کارآیی و عملکرد ) و به نظرم ریسک هست که بخوای بدون ریموت و گوشی و فقط با کف دست این پرنده رو کنترل کنی ! اما بخاطر کامل بودن این گزارش در مورد کنترل با دست کمی توضیح میدم .

مثل تصویر پایین ، اسپارک رو روی کف دستتتون بزارید و روشنش کنید . پرنده بعد از چند لحظه کوتاه صورت شما رو اسکن میکنه و عملیات Take Off رو انجام میده و تو فاصله کوتاهی از شما روی هوا می ایسته ( مواظب انگشتهاتون باشید )

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

کف دستتون رو بصورت خیلی صاف رو به اسپارک نگه دارید تا دستتون رو اسکن و شناسایی کنه . حالا با حرکت دادن کف دست به سمت چپ و راست ، اسپارک هم با اون حرکت میکنه ( دقت کنید که تمامی این حرکات باید خیلی آروم و با تومانینه باشه تا اسپارک بتونه شناسایی کنه )

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

حالا اگه حالت خداحافظی رو خیلی آروم با دست انجام بدید ( بای بای کردن ) اسپارک از شما فاصله و ارتفاع میگیره و کمی دورتر می ایسته . حالا اگه با انگشتهاتون به شکل زیر کادر درست کنید ، اسپارک بعد از 3 ثانیه از شما یک عکس میگیره !

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 

اگر دستهاتون رو به صورت تصویر پایین ( حالت حرف Y  ) بگیرید اسپارک برمیگرده و تو همون فاصله اولی که Take Off رو انجام داده بود می ایسته .

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 

اگر کف دستتون رو زیر پرنده ببرید ، اسپارک اونو شناسایی میکنه و روی کف دست شما Landing  رو انجام میده .

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 

نکته مهم : باز هم تاکید میکنم کنترل با دست رو زیاد نپسندیدم و اصلا هم توصیه نمی کنم . اما اگر اصرار به انجام این کار داشتید حتما در فضای باز و بدون مانع این کار رو انجام بدید .

 

و حالت آخر که میخوام خدمتتون معرفی کنم حالت اسپورت هست ( این حالت فقط با داشتن ریموت فعال میشه ) در این حالت میتونید با سرعت بالای 50 کیلومتر در ساعت پرواز کنید . توجه داشته باشید که در این حالت سنسور تشخیص با مانع و گیمبال دوربین کار نمیکنه و تصویر با لرزش بیشتری ثبت و ذخیره میشه و باید مراقب موانع احتمالی هم باشید !

 

بعد از اتمام کار با اسپارک ، بصورت اتومات میتونید عملیات لندینگ رو انجام بدید . تو این ویدیو با اسپارک ارتفاع گرفتیم ؛ یک دور کامل دور خودمون زدیم و بعد لندینگ کردیم ...

 

 

یک بار دیگه حالت های Quick Shot رو در دو ویدیوی زیبا ببینیم تا همه چی واسمون شفاف و روشن شده باشه ...

 

 

و برای حسن ختام این مطلب ، شما رو دعوت میکنم به تماشای کلیپ بسیار کوتاهی که توسط اسپارک تهیه شده است .

 

 

بخش پایانی : نکات و تجربیات شخصی

 

میخوام یک برنامه مفید و کارآمد برای بررسی آب و هوا و شرایط جوی مناسب برای پرواز رو بهتون معرفی می کنم . اسم این برنامه UAV Forecast هست و میتونید از Play Store بصورت رایگان دانلود کنید .

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 شکل آیکون برنامه

 

برنامه با استفاده از لوکیشن گوشی همراه شما اطلاعات جوی رو بصورت آنی نمایش میده و شما قبل از شروع پرواز میتونید موقعیت مناسب یا غیر مناسب برای پرواز رو بسنجید . هر چند که در همین حالت NotGoodToFly من پرنده رو پرواز دادم و مشکلی پیش نیومد . تجربه شخصی من این هست که اسپارک میتونه تا سرعت باد 40 کیلومتر بدون مشکل پرواز کنه اما پرواز در سرعت باد بالاتر اصلا صلاح نیست و به نظرم ریسک بزرگی هست .

 

بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد

 

اکیدا توصیه میکنم هنگام کار با اسپارک ، به اطلاعات و پیغام ها و نوتیف های گوشی توجه کنید . اسپارک از هوش قوی برخوردار هست و تمامی اطلاعات لازم رو مثل یک کمک خلبان به شما گزارش میده . پس حتما دقت کنید چون هیچکدوم از هشدارها و اطلاعاتی که در اختیار شما قرار میده ، غیر ضروری و بی اهمیت نیست ! ( مثل هشدار باد شدید ، ضعف سیگنال ، ضعف باتری و ... )

تمامی تنظیمات اسپارک رو میتونید شخصی سازی کنید . به عنوان مثال میتونید هشدار Low Battery رو که بصورت دیفالت روی 30% هست رو جابجا و کم یا زیاد کنید . یا مثلا می تونید ارتفاع هنگام انجام عملیات Back To Home  رو از روی 30 متر در حالت دیفالت ، کم و زیاد کنید ( بستگی به شرایط و سلیقه خودتون ) در کل تنظیمات و امکانات اسپارک بسیار بسیار زیاد هست و بعد از خرید می تونید ساعتها بین منو ها و آپشن های این پرنده بچرخید و سرگرم بشید و شخصی سازی کنید .

مجددا توصیه میکنم هنگام کار با اسپارک از محیطهای شهری ( مثل کوچه و خیابان ) شلوغ و پر رفت و آمد و پر مانع ، دوری کنید . درسته که این پرنده بسیار هوشمنده و احتمال کرش کردن باهاش خیلی پایین هست اما احتیاط شرط عقله و همیشه اینو بدونید که اولین و کوچکترین اشتباهتون با اسپارک ، میتونه آخرین اشتباهتون باشه و به قیمت از دست دادن این پرنده و ضرر چند میلیونی تموم بشه !!

تجربه شخصی من اینه که شما حداقل به 3 باتری ( خودم 4 تا باتری دارم و یک ساعت مداوم میتونم پرواز کنم ) احتیاج دارید . برای بهینه سازی مصرف باتری و بدست آوردن نتیجه رضایت بخش از پروازتون ، توصیه میکنم قبل از روشن کردن اسپارک و انجام پرواز ، ایده داشته باشید و نقشه و هدفتون از پرواز رو مشخص کنید . اینطوری میتونید بیشترین استفاده رو از باتری و موقعیتتون ببرید و تصاویر بهتر ، منظم تر و جذاب تری تهیه کنید .

استفاده اصلی من از اسپارک برای سفرهای خارجی هست . قبل از خرید این دغدغه رو داشتم که توی فرودگاه ( چه داخلی و چه خارجی ) برای حمل این پرنده مشکلی پیش بیاد . برای همین قبل از رفتن به فرودگاه با یکی از دوستان که اونجا مشغول کار بود هماهنگ کرده بودم که اگر مشکلی پیش اومد به دادم برسه ! اما خیالتون رو راحت کنم ؛ از روی کنجکاوی هنگام عبور دادن کوله از داخل دستگاه ایکس ری فرودگاه به پشت مانیتور رفتم و متوجه شدم ایکس ری اصلا اسپارک رو نشون نمیده ! تنها چیزی که تو کوله من مشخص بود لنز دوربین کنون بود و بس ! ( تا بحال تو 3 فرودگاه مشهد و دوحه و مالدیو ، مانیتور دستگاه ایکس ری رو چک کردم و خبری از شناسایی و دیده شدن اسپارک نبوده )

از اونجایی که شتر سواری دولا دولا نمیشه ، در حال حاضر با 150 هزار تومن میتونید گواهینامه پرواز رو بگیرید و پرنده تون رو ثبت و پلاک کنید ( یه چیزی مثل پلاک خودرو ) دیگه بعد از اینکار حداقل خیالتون راحت میشه که کسی نمیتونه پرنده رو از شما بگیره ! البته توجه داشته باشید که ثبت و پلاک کردن پرنده ، دلیل بر استفاده اون در اماکن عمومی و ... نمیشه و شما همچنان برای پرواز با پرنده باید مجوز مربوطه رو داشته باشید . برای اطلاعات بیشتر درباره گواهینامه و ثبت و پلاک پرنده اینجا  و اینجا  کلیک کنید . همچنین برای بررسی  قوانین استفاده از این پرنده ها در کشورهای مختلف اینجا کلیک کنید .

 

امیدوارم این گزارش مفید واقع شده باشه و بتونید با اطلاعات بیشتر نسبت به این پرنده و متناسب با بودجه و نیازتون برای خرید ، تصمیم درست رو بگیرید . همچنین یادآور میشم که کیفیت ویدیوهایی که مشاهده کردید تا کمترین مقدار ممکن پایین آورده شده تا راحت و سریع عملیات آپلود و دانلود انجام بشه .

 

موفق و پیروز باشید !

مجید میرزادی - تیرماه 97

 

مجید میرزادی