روش هایی برای برقراری ارتباط سالم در سفر!

4.5
از 6 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چطور در سفر با دیگران ارتباط سالمی برقرار کنیم؟
08 آذر 1398 11:00
0

هنگام ملاقات با افراد جدید برای برقراری ارتباط کمی زمان نیاز است و در این مواقع احتمالاً سؤالاتی که یخ گفتگو را آب می‌کند می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. این نوع از سؤالات معمولاً یکی از سریع‌ترین راه‌های ارتباط برقرار کردن با افراد غریبه است. سؤالاتی مانند «مدت‌زمان حضور شما در اینجا چقدر است؟» و «مقصد بعدی‌تان کجاست؟» می‌تواند بعد از سلام و احوالپرسی برای ادامه گفتگو مفید باشد ولی حتماً موارد بهتری نیز وجود دارد که به‌عنوان جایگزین این سؤالات بتواند گفتگوی طولانی‌‌تری را به همراه خود داشته باشد. در لست سکند قصد داریم چند نمونه از این سؤالات و راهکارها را با شما در میان بگذاریم، اگر علاقه دارید در مورد آن‌ها بدانید، با ما همراه باشید.

 

  1. چه چیزی نظر شما را برای بازدید از این کشور (منطقه) جذب کرده است؟

شاید این سؤال از اینکه بپرسید «چه مدت است اینجا هستید؟» بهتر باشد، چراکه اگر بپرسید چه مدت است در اینجا حضور دارید، احتمالاً با پاسخی یک‌کلمه‌ای روبه‌رو می‌شوید و به‌نوعی سؤالی بسته محسوب می‌شود، ولی اگر از دلایل انتخاب آن مقصد بپرسید احتمالاً فرصت گفتگوی بیشتری نصیبتان می‌شود. همچنین حُسن دیگر این سؤال این است که شما را بیشتر باشخصیت دوست جدیدتان آشنا می‌کند و اجازه می‌دهد ارزش‌های مشترکتان را با هم به اشتراک بگذارید و با ذکر جزئیات شخصیتی روابط نزدیک‌تری را برقرار کنید.

روش‌هایی که می‌توانید با آن یخ گفتگو را آب کنید!

  1. وقتی در مسافرت نیستید، وقت خود را چطور می‌گذرانید؟

سؤال از یک شخص در مورد کارهای معمول روزانه‌اش می‌تواند به گفتگویی جالب بیانجامد. البته بعضی از افراد صحبت در مورد کارهای معمول روزانه خود را جالب نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند در مورد تفریحاتشان صحبت کنند، در این صورت بهتر است موضوع گفتگو را باز نگه‌ دارید تا به هر صورتی که خودشان صلاح می‌دانند پاسخ شما را بدهند.

  1. هدفتان از سفر چیست و به چه می‌اندیشید؟

این سؤال نیز به‌جای سؤال «مقصد بعدی شما کجاست؟» می‌توان جایگزین شود، زیرا سؤال را از حالت بسته خارج می‌کند و اجازه گفتگوی مفصل‌تری را به شما می‌دهد. سؤال از برنامه‌های آینده می‌تواند بسیار گسترده باشد و مقصد، فعالیت‌ها، مسیرها و انگیزه‌ها را شامل شود. به‌نوعی این روش مکالمه را روان نگه می‌دارد و باعث به اشتراک‌گذاری نکات سفر می‌شود.

روش‌هایی که می‌توانید با آن یخ گفتگو را آب کنید!

  1. چطور شد که به اینجا آمدید (دلایل سفر)؟

شاید با این سؤال بتوانید متوجه شوید تا چه اندازه در مورد گذشته خود می‌توانید مطالبی را به اشتراک بگذارید. مردم به دلایل مختلفی سفر می‌کنند که احتمالاً می‌توانند مثبت یا حتی منفی باشند. به همین دلیل تا حد امکان سؤالات خود را باز نگه‌ دارید تا به‌ اندازه کافی دست او را برای پاسخگویی باز بگذارید و احتمال پاسخگویی و ادامه گفتگو را بالا ببرید.

  1. اگر هفته‌ای که گذشت را می‌خواستید روایت کنید، چطور توصیف می‌کردید؟

شاید پرسشی مانند: «هفته شما چطور بود؟» نیز بد نباشد، ولی خب احتمالاً با پاسخی کوتاه مانند «خیلی خوب بود» روبرو می‌شوید. همچنین از طرفی این نوع سؤالات بیشتر سؤالی تشریفاتی محسوب می‌شوند تا یک درخواست واقعی برای کسب اطلاعات، بنابراین شاید آن‌طور که باید به‌عنوان یک سؤال برای شروع گفتگو مناسب به نظر نرسند.

روش‌هایی که می‌توانید با آن یخ گفتگو را آب کنید!

  1. کجا بزرگ شدید؟

این سؤال بسیار بهتر از سؤال «اهل کجایی؟» است و می‌تواند به‌نوعی به شخص این امکان را بدهد که یک معرفی کوتاه از خود انجام دهد و یا حتی به اندازه‌ای که خود صلاح می‌داند روند زندگی خودش را با شما به اشتراک بگذارد. این به این دلیل است که افراد معمولاً یک دوره و روند طولانی را به‌عنوان دوران رشد خود در نظر می‌گیرند و به‌ احتمال‌ زیاد این دوران از چندین مکان به همراه نقاط عطف و وقایعی تشکیل‌ شده است که از طریق ذکر این وقایع بحث جذابی برای گفتگو باز می‌شود.

  1. اگر یک روز از زندگی‌تان را دوست داشته باشید که تکرار شود، کدام روز است؟

البته این سؤال را می‌توان به صورت‌هایی مانند: «بهترین خاطره زندگی‌تان کدام خاطره بوده است؟» و یا «مکان مورد علاقه شما کجاست؟» نیز تغییر داد تا طرف شما ترغیب شود و پاسخی دلخواه مناسب با حس و حال خود به سؤال شما بدهد.

روش‌هایی که می‌توانید با آن یخ گفتگو را آب کنید!

  1. چیزی هست که شما در آن به کمک نیاز داشته باشید؟

این سؤال همیشه می‌تواند به‌ عنوان سؤالی غافلگیرکننده مطرح شود، بخصوص که اگر از لحاظ ظاهری مقداری پریشانی در چهره او مشاهده می‌کنید، می‌تواند بسیار سؤال به موقعی باشد. هنگامی‌که ما به افراد کمک می‌کنیم به میزان زیادی سطح اعتماد آن‌ها را نسبت به خودمان افزایش می‌دهیم، بنابراین به‌نوعی این سؤال راه‌حلی میانبُر برای ایجاد ارتباطی عمیق است.

  1. مسیر موردعلاقه شما برای سفر چیست؟

بعضی سفر با قطار را می‌پسندند و بعضی دیگر مسافرت با اتوبوس را به سفر ریلی ترجیح می‌دهند، یا شاید حال و حوصله استفاده از وسایل نقلیه زمینی را نداشته باشند و به مسافرت سریع و از طریق خطوط هوایی علاقه‌مند باشند، در هرکدام از این موارد موضوعات باز و بی‌شماری برای ادامه گفتگو وجود دارد که با سؤال ابتدایی «مسیر موردعلاقه شما برای سفر چیست؟» می‌توانید واردشان شوید. شاید حتی در توضیح دلایل علاقه‌مندی به یک روش مسافرت خاص بتوانید خاطره‌ای جالب را بشنوید که راه را برای گفتگوی بیشتر هموار کند.

روش‌هایی که می‌توانید با آن یخ گفتگو را آب کنید!

  1. عجیب‌ترین سؤالی که برای شروع گفتگو از شما پرسیده شده چیست؟

این نیز مورد خوبی است چراکه می‌توانید از این طریق، سؤالات عجیب‌تر دیگری نیز بپرسید. درهرصورت استفاده از تجربیات شخصی خودتان نیز یک ‌راه‌ حل به‌حساب می‌آید.

اگر بخواهید پاسخ سوال آخر را بدهید، چه جوابی دارید؟ آیا شما از آن دسته کسانی هستید که برای برقراری ارتباط پیش‌دستی می‌کنند یا اینطور نیست؟

 

منبع: matadornetwork.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی