از زیبایی های قسمت آسیایی استانبول دیدن کنید

4.6
از 7 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
منطقه ای فرهنگی و قدیمی در قسمت آسیایی استانبول + تصاویر
11 اسفند 1396 09:00
0

تا همین اواخر، محله قاضی کوی-مودا، که درقسمت آسیایی استانبول و در انتهای جنوب تنگه بسفر (Bosphorus) است، محله ای معمولی و بیشتر مسکونی بود که اغلب حتی در نقشه گردشگری شهر هم، اسمی از آن برده نمیشد. اما طی چند سال گذشته، ناباورانه تبدیل به محلی برای تاسیس کافه ها و مراکز فرهنگی هنری و موسیقایی مدرن و همچنین مآمنی برای مردم آزادی خواه مخالف با شرایط سیاسی مستبدانه ترکیه شده است.

نمیشود گفت که این محله به طور کامل به نوگرایی و اعیانی شدن، مبتلا شده است. با وجود اینکه بسیاری از جاذبه های این محله، چند دهه از عمرشان میگذرد و نسبت به گذشته بخاطر همسویی با شرایط فعلی دچار تغییر شده و به صحت دوران گذشته نیستند، اما جو حاکم میان قدیمی های این محله و تازه واردان، جوی صمیمی و توام با احترام متقابل است.

سینما رکس

سینمایی قدیمی و خارق العاده، با بهای بلیط متعارف که در آن هنوز هم، بلیط ها را به سبک گذشته پاره می­کنند. در شرایطی که دیگر مکان های مشابه در استانبول تعطیل شده اند، این سینما به قوت باقی ماند و شکوفا شد. برای چندین دهه قاضی کوی مرکز سینمایی و تنها محلی بوده است که برای فستیوال فیلم استانبول از آن استفاده می­شد. سینما رکس همیشه فیلم ها را (چه فیلم های پرفروش و چه فیلم هایی با ارزش هنری) به جای دوبله کردن، کاری که اغلب دیگر پردیس های سینمایی شهر انجام می­دادند، با زبان اصلی نمایش میداد.

از زیبایی های قسمت آسیایی استانبول دیدن کنید

کوچو (Koço)

یکی از مکان های قدیمی (تاسیس شده در 1928) که همزمان با مدرن گرایی و نوگرایی برخی قسمت های محله قاضی کوی-مودا شکوفا شد. "رستوران کوچو" بهترین انتخاب در این محله برای ضیافت غذاهای مزه و راکی(نوعی نوشیدنی) است که سنگ بنای فرهنگ ترکیه می باشد. این رستوران در سرو غذاهای دریایی و انواع ماهی تخصص دارد، با تراسی روبروی دریای مارمارا (Marmara)، میزهای رستوران با اختاپوس تازه صید شده، ماهی ساردین، قزل آلا، ماهی حلوا، اره ماهی، شاه ماهی، خارماهی، صدف، آبی ماهی و دنیس ماهی تزیین می­شوند. پیشنهاد مزه کنگر فرنگی، حیدری(haydari) (ترکیبی از ماست و گیاه)، باقلا و جگر هم برای کسانی است که می­خواهند چیزی متفاوت از غذای دریایی امتحان کنند. در این مکان تا جایی که به من گفته شده، حتی سالاد مغز هم سرو می­شود.

از زیبایی های قسمت آسیایی استانبول دیدن کنید

باغ چای مودا

باغ چای مودا با محوطه ای باز و نمایی رو به دریای مارمارا در غرب تنگه بسفر، یکی از دوست داشتنی ترین مکان ها در محله و شهر برای استراحت است. جایی برای نشستن و صرف کردن قهوه با شیرینی هایی که از فروشندگان خیابانی خریده اید. برای اینکه بیشترین لذت را از این مکان داشته باشید، وقتتان را طوری تنظیم کنیدکه هنگام غروب خورشید بر فرازدریا اینجا باشید.

از زیبایی های قسمت آسیایی استانبول دیدن کنید

تالار اپرای ثریا (Süreyya Opera House)

تالار اپرای ثریا ساختمانی با تاریخچه ای عجیب و جذاب، توسط سوریای ایلمان پاشا سیاست مدار طراحی و ساخته شد که در سال 1927 به عنوان اولین سالن نمایش موزیکال در بخش آسیایی استانبول آغاز به کار کرد. اما به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات و خوانندگان با استعداد اپرا در شهر در طی آن دوران، عملا هیچ اپرایی بر صحنه نرفت و بیشتر به منظور سینما از آن استفاده می­شد تا اینکه پس از بازسازی، 80 سال بعد در سال 2007 دوباره به عنوان تالار اپرا آغاز به کار کرد. چه از منظر معماری، و چه از منطر فرهنگی، این ساختمان ارزش دیدن دارد، سبک آرت دکو در سرسرای زیبا آن، الهام گرفته از تالار تاتر شانزلیزه پاریس و طراحی داخلی آن هم الهام گرفته از آلمان است.

از زیبایی های قسمت آسیایی استانبول دیدن کنید

آرکااودا (Arkaoda)

مرکز مستقل موسیقی و هنر -کافه - و یکی از جذاب ترین مکان ها در خیابان اصلی محله کدیفه سُکاک(Kadife Sokak) است. آرکااودا در سال 1999 ایجاد شد و جزو پیشگامان دگرگونی های اخیر قاضی کوی بوده است. طی سالها، آرکااودا میزبان نوازندگان انواع سازها وموسیقی زیرزمینی مانند: جان موس
(John Maus)، سر ریچارد بیشاپ (Sir Richard Bishop)، ولادیمیر ایووویچ (Vladimir Ivkovic) و سیکس ارگان ادمیتنس (Six Organs of Admittance) بوده است.  فهرست برنامه های این محل جشنواره ها و کلوپ های شبانه را هم در برمی­گیرد که اکثرا رایگان هستند. در اینجا، برنامه هایی از قیبل فستیوال ها، جشن ها، بازارهای خرید و فروش، نمایش پرده ای فیلم را هم می­توان دید. به عنوان یکی دیگر از مکان هایی که دیدنشان در قاضی کوی پیشنهاد می شود، کافه یر(Yer) و کافه دون مودا (Dün Moda) را معرفی می کنیم که هرساله بازدید کنندگان بسیاری را میزبانی می کند.

از زیبایی های قسمت آسیایی استانبول دیدن کنید

کجا اقامت داشته باشید؟

شاید هنوز قاضی کوی-مودا  تبدیل به جایی جذاب و با کیفیت برای اقامت نشده باشد اما هتل بوتیک سارنیک(Sarnıç Boutique Hotel) در مرکز این محله هم جایی جذاب و هم از نظر اقتصادی به صرفه برای اقامت است. سارنیک خانه ای بزرگ و مجلل با سبک یونانی و بازسازی شده در خیابانی سنگ فرش است، که هر6 اتاقش را با مبلمانی جذاب چیدمان کرده است. کارکنانی که به خونگرمی مشهورند، و موقعیت مکانی بسیار مناسب با رستورانی فوق العاده و منو آزاد، که گهگاه با موسیقی زنده از مهمانان پذیرایی می کنند.

از زیبایی های قسمت آسیایی استانبول دیدن کنید

از زیبایی های قسمت آسیایی استانبول دیدن کنید

از زیبایی های قسمت آسیایی استانبول دیدن کنید

حوض/ باینا(Havuz/Bina)

حوض/ بایانا یک مکان تجاری و جذاب دیگر، جدا از آرکااودا است. یک مرکز اجتماعی 4 طبقه که در طبقه زیر همکف یک کافه جذاب با آب نمایی خیره وجود دارد، رستوران در طبقه همکف و در طبقات بالا یک حوض و آبنمای زیبا، غرفه مجله های فرهنگ و هنر بنت مگ (Bant Mag) و سالن پخش موسیقی زنده قرار داد. طبقه آخر نیز، محل نمایش فیلم های پرده ای و برگزاری دورهمی و کنسرت های خودمانی است. اینجا یکی دیگر از جاهایی است که علیرغم فضای شلوغ و پر ازدحام آن در آخر هفته، خیابان کدیفه را به محلی جذاب تبدیل کرده است.

از زیبایی های قسمت آسیایی استانبول دیدن کنید

کباب سرای اکسپرس اینگول

در قاضی کوی، کوچو جایی برای غذاهای دریایی و کباب سرای اکسپرس اینگول (Ekspres İnegöl Köftecisi)، برای غذاهای کبابی و گوشتی است. علی چلیک (Ali Çelik) موسس این محل، اولین رستورانش را در سال  1967 در آنکارا افتتاح کرد و کوفته هایش را که بر اساس دستور بخت سنتی اینگول که شهری کوچک در فاصله چند ساعتی جنوب آنکارا است، درست میکرد. به این ترتیب تدریجا شهرت کسب کردند و محبوب گروه های منتخب سیاسی، فرهنگی و رسانه ای و توده های مردم شدند. چلیک و نوادگانش رستورانشان را در قاضی کوی در سال 1986 افتتاح کردند و از آن به بعد به محلی جذاب و دوست داشتنی تبدیل شده است.

از زیبایی های قسمت آسیایی استانبول دیدن کنید

گربه چاق (Fat Cat)

با وجود اینکه در سال های اخیر مکان هایی مانند استارباکس و کافه نرو(Nero) در محله قاضی کوی مودا تاسیس شده اند، اما در خیابان آتیفت (Atıfet) جدا از این کافه ها، بی شک انتخابی بهتر هم وجود دارد.

گربه چاق (FatCat)، کافه ای متعلق به معماری مستقل است که در همین نزدیکی زندگی می­کند. از آنجایی که همیشه دلش می­خواست محیط کاری ایده آل خود را داشته باشد این کافه را راه اندازی می کند. علاوه بر داشتن قهوه ی عالی، گربه چاق بهترین شیرینی های محله را هم دارد که مواد اولیه آنها از بازارهای اطراف استانبول تهیه و پخت آنها روزانه توسط خواهر صاحب کافه انجام می شود. جدا از این، این کافه برعکس دیگر کافه های این محله، محیطی صمیمی دارد که تبدیل به خانه دوم بسیاری از مردم دوست داشتنی و خونگرم شده است.

از زیبایی های قسمت آسیایی استانبول دیدن کنید

مرکز فرهنگی ناظم حکمت

ناظم حکمت، شاعری کمونیست و رمانتیک بوده است که بیشتر دوران بزرگسالیش را بخاطر اعتقاداتش در زندان بوده است و در سال 1963 در مسکو مرد. مراکز فرهنگی محبوب و مورد اقبالی، با نام این شاعر، هم در قاضی کوی و هم در تقسیم (Taksim) در اواسط دهه 90 افتتاح شدند و اکنون در ساختمان هایی جدید در خیابان علی سووی (Ali Suavi) یا همان خیابان هنرمندان در قاضی کوی، در آنکارا، آدانا و ازمیر فعالیت می­کند. این محلی است برای هنرمندان و نویسندگانی چپ گرا که درآن یک باغ همیشه سبز، تالار داخلی و خارجی برای کنسرت، کارگاه ها، یک سینما، کتابخانه، کتاب فروشی و کافه می باشد.

تئاتر مودا

برای بیش از 3 دهه، تا پیش از آنکه درسال  2000 بسته شود، ساختمانی که اکنون تئاتر مودا نام دارد، سینما بوده است. در طی سالهای 2000 تا 2009 بی استفاده ماند تا اینکه بالاخره در سال 2013 توسط گروهی 12 نفره از دنیای سینما و تاتر دوباره بازگشایی شد. تمرکز صاحبان جدید این مکان بر ایجاد سه صحنه نمایش تئاتر با تکنولوژی سطح بالا و گنجایشی تغییر پذیر از 50 الی 800 نفر بود. هرازگاهی نمایش فیلم و رقص و کنسرت هم در برنامه های این تئاتر گنجانده می­شود.

از زیبایی های قسمت آسیایی استانبول دیدن کنید

شیرینی فروشی بایلان (Baylan Patisserie)

این تنها طرح کاشی های فورمیکای شیرینی فروشی نیست که هنگام نوشیدن قهوه یا سرو بستنی کپگرای (نوعی بستنی مغز گردو) مرا به خود مجذوب می کند و به فکر وامیدارد. اینجا یادآور دوران کودکی من است. از آنجایی که فرهنگ ما هرروزه بیشتر به سوی غربگرایی می­رود، دقیقا در همین زمان که هر چیزی در شهر در چشم بهم زدنی در حال تغییر است، بستنی کپگرای آقای هری با بادام های برشته و بیسکویت، یک تحفه ارزشمند و باب طبع است.

گروه کافه کمسو (Komsu Kafe)

جایی فوق العاده که شما تصمیم می­گیرید برای غذایتان چه مقدار پول پرداخت کنید. کمسو الهام گرفته از تجمعات معترضین پارک گردش تقسیم (معترضین به سیاست استبدادی اردوغان) است تا ثابت کند این روحیه اعتراضی همچنان باقی است.

تیریبو کافه آرتیژانو (Tribu Caffe Artigiano)

صاحب این کافه دیوانه است، او غرق در مشاغل مدیریتی خود بود و دقیقا به منظور ایجاد محلی برای گپ و گفتگو تصمیم به تاسیس این کافه گرفت.

منبع : guardien

 

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.