یالی های استانبول

4.3
از 12 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
زیباترین و اشرافی ترین خانه های استانبول + تصاویر
16 تیر 1396 09:00
0

زیبایی و موقعیت جغرافیایی و اهمیت استراتژیک تنگه بسفر ، آبراهی که شهر استانبول را به دو نیم کرده و دریاهای سیاه و مرمره را به هم مرتبط می سازد ، بر همگان روشن و واضح است . اما آن چیزی که بر زیبایی و اهمیت این آبراه دیدنی می افزاید ،            یالی هایی هستند که در طول این آبراه و بر کناره های آن بنا شده اند .

یالی( yali ) چیست ؟

بناهای منحصر به فرد و خاص و زیبایی هستند که عموماً در دو یا سه طبقه ساخته شده و  در کناره های آبراه و تنگه بسفر قرار دارند و معمولاً در فصل تابستان مورد استفاده خانواده های مرفه و مشهور شهر قرار گرفته و یا می گیرد . در قدیم این بنا ها را از چوب ساخته و طراحی و معماری آن ها به گونه ای بوده که حداقل از سه جهت به مناظر دیدنی و شگفت انگیز تنگه و اطراف آن دید مستقیم داشته باشد . پنجره های متعدد و بلند آنها ، علاوه بر فراهم نمودن دید حداکثری ، باعث خنکی و تهویه طبیعی فضاهای داخلی بنا در ماههای گرم سال می شده است . طراحی داخلی آنها و مصالح و مواد به کار رفته در آنها به گونه ای بوده که سلایق مشکل پسند و اهل تجمل خانواده های عثمانی دارای مناصب سیاسی ، نظامی و تجاری را ارضاء و برآورده نماید . خانواده های غیر مسلمان حق ساخت تا دو طبقه را داشتند و رنگ نمای بیرونی عمارت نیز علاوه بر مشخص نمودن دین خانواده ی مالک ، بیانگر طبقه ی اجتماعی ایشان نیز بوده است . البته بزرگی و شکوه و جلال یالی ها هیچگاه قابل مقایسه با قصرهای سلاطین و درباریان آن زمان که به کوشک (Köşk ) معروف بوده اند ، نمی رسد . سرگذشت مالکان و خانواده هایی که در این بنا ها زندگی کرده اند ، خود داستانی جذاب و پر رمز و راز است که ذکر آن در این مطلب کوتاه نمی گنجد . اغلب یالی ها در قرن نوزدهم میلادی ساخته شده اند . هم اکنون بیش از ششصد واحد یالی در کناره های تنگه ی بسفر وجود دارد که در حدود شصت درصد آن ها دارای ارزش تاریخی هستند . قدیمی ترین یالی موجود در بخش شرقی ( آسیایی ) استانبولYalısı  Köprülü Amcazade Hüseyin Paşa  نام دارد که به سال 1699 میلادی بنا گردید و  نیز قدیمی ترین یالی در بخش غربی( اروپایی ) استانبول Şerifler Yalısı  است که به سال 1782 میلادی ساخته و مورد استفاده قرار گرفت .  حال در زیر تعداد انگشت شماری از زیباترین یالی های استانبول که حتی تعدادی از آن ها در زمره ی مشهورترین و گران ترین بناهای دنیا قرار دارند ، معرفی می گردد . 

<strong>Sait Halim Paşa Yalısı
Sait Halim Paşa Yalısı
Fethi Paşa Yalısı  Ahmet
Fethi Paşa Yalısı  Ahmet
<a href=Ahmet Afif Paşa Yalısı
<strong>Recaizade Mahmut Ekrem Yalısı
Recaizade Mahmut Ekrem Yalısı
<strong>Şehzade Burhanettin Efendi Yalısı
Şehzade Burhanettin Efendi Yalısı
<strong>Zeki Paşa Yalısı
Zeki Paşa Yalısı
<strong>Edip Efendi Yalısı
Edip Efendi Yalısı
<strong>Kıbrıslı Mehmet Emin Paşa Yalısı
Kıbrıslı Mehmet Emin Paşa Yalısı
<strong>Ahmet Rasim Paşa Yalısı
Ahmet Rasim Paşa Yalısı
<strong>Saffet Paşa Yalısı
Saffet Paşa Yalısı
<strong>Bahriyeli Sedat Bey Yalısı
Bahriyeli Sedat Bey Yalısı
<strong>Hasip Paşa Yalısı
Hasip Paşa Yalısı
Emine <strong>Valide Paşa Yalısı
Emine Valide Paşa Yalısı
<strong>Hatice Sultan Yalısı
Hatice Sultan Yalısı
<strong>Mabeyinci Faik Bey Yalısı
Mabeyinci Faik Bey Yalısı

یالی های استانبول

یالی های استانبول

 

 

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.