شگفت انگیزترین سقف های جهان

4.8
از 10 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مکان‌های عجیبی که باید در آن‌ها سرتان را بالا بگیرید! +تصاویر
09 بهمن 1397 10:00
0

بازدید از یک مکان جدید به گردشگران گوشزد می‌کند که چشمان خود را باز نگه دارند. اما برخی مکان‌ها علاوه بر باز نگاه داشتن چشم به بالا بردن سر نیز نیاز دارند تا تمام زیبایی خود را به رخ بازدیدکنندگان بکشند. مساجد و کلیساها (ساختمان‌های مذهبی اغلب به منظور القای حس معنویت در میان بازدیدکنندگان در اوج زیبایی ساخته می‌شوند)، حتی برخی از قلعه‌ها و بناهای دیگر دارای سقف‌های زیبا و خیره‌کننده‌ای هستند. باهم نگاهی می‌اندازیم به زیباترین سقف‌های جهان، پس همراهمان باشید.

 

مسجد نصیرالملک- شیراز، ایران

مسجد نصیرالملک- شیراز

یکی از زیباترین ساختمان‌های مذهبی جهان از هر جهت مسجد نصیرالملک است که تقریبا نمونه‌‌‌ای در جهان مشابه آن وجود ندارد. طرح‌های زنده در رنگ‌های مختلف و مقرنس‌های پیچیده‌ی مسجد (به ویژه در قسمت محراب) و همینطور نورهای رنگی که از طریق شیشه‌های رنگی در صحن مسجد و دیوارهای مسجد پخش می‌شود، می‌تواند ساعت‌‌ها شما را به خود جذب کند. سقف مسجد به روال معماری اسلامی ساخته شده است و هنر بکار رفته شده در سقف در اوج خود است.  

 

کلیسای سیستین- واتیکان، واتیکان

کلیسای سیستین- واتیکان

یکی از مشهورترین سقف‌های جهان، سقف کلیسای سیستین در شهر واتیکان است. این سقف که اوایل دهه 1500 توسط میکل آنژ طراحی و ساخته شده، شاهکار هنر نقاشی و معماری است. نقاشی‌های سقف کلیسا سالانه میلیون‌ها گردشگر را جذب می‌کند. سقف کلیسا 9 بخش از کتاب آفرینش را شامل می‌شود (از جمله «خلقت آدم» جایی که خدا انگشتان آدم را لمس می‌کند). نقاشی آبرنگ  قسمت طاق مربوط به داستان «محاکمه‌ی آخر» است که در کتاب مقدس به آن اشاره شده است. عکاسی در داخل کلیسا ممنوع است. این قانون برای حفظ هنر موجود برای نسل آینده وضع شده است.

 

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)- استانبول، ترکیه

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی یکی از مساجد برجسته در استانبول است. تاریخ ساخت این مسجد مربوط به اوایل دهه 1600 میلادی است. این مسجد در نزدیکی مسجد مشهور ایاصوفیه قرار دارد. مسجد سطلان احمد با بیش از 20000 کاشی تزیین شده است و رنگ آبی کاشی‌ها باعث شده که نام مسجد در میان گردشگران به مسجد آبی تغییر کند. دور تا دور مسجد از پنجره‌های رنگارنگ عظیم پوشیده شده و گنبد به طرز شگفت‌انگیزی تزیین شده است. می توانید ساعت‌ها به سقف خیره شوید و در میان شکوه و جلال آن غرق شوید.

 

قلعه دی سامزانو (di Sammezzano)- فلورانس، ایتالیا

قلعه دی سامزانو

دی سامزانو یکی از رنگین‌ترین ساختمان‌های جهان است. این قلعه شامل رنگین کمانی از رنگ‌های مختلف با جزییاتی بسیار جالب است. قلعه دارای 365 اتاق است که هر اتاق مربوط به یک روز از سال می‌باشد. همه‌ی اتاق‌ها شاهکاری از هنر معماری هستند. قلعه‌ی دی سامزانو در اوایل دهه‌ی 1600 به عنوان یک پلازای ایتالیایی ساخته شد و بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان یک هتل لوکس فعال شد. اخیرا قلعه به یک شرکت مستقر در دبی به مبلغی بیش از 18 میلیون دلار فروخته شده است.

 

کلیسای ناجی خون ریخته شده- سنت پترزبورگ، روسیه

کلیسای ناجی خون ریخته شده

رنگ آمیزی و طراحی خارجی کلیسای ناجی، خون ریخته شده در سنت پترزبوگ است که یکی از زیباترین نمونه‌ها در میان کلیساهای موجود در روسیه به شمار می‌رود. معماری چشم گیر این کلیسا در جهان زبانزد است. در این کلیسا بیش از 80000 مترمربع موزاییک از کف تا سقف کلیسا کار شده و با رنگ‌های روشن به همراه گنبدی طلایی الهام بخش دنیای فرشتگان است.

 

معبد بهشت- پکن، چین

هفت سقف شگفت انگیز در جهان

معبد بهشت در پکن یکی از ساختمان‌های مذهبی است که در گذشته مکانی بوده که امپراطوران چینی سالانه برای انجام دعا برای برداشت محصول خوب و اهدای قربانی در آن حاضر می‌شدند. این مکان امروزه هم یکی از مکان‌ها محبوب زائران چینی و گردشگران است. در این معبد از نمادهای چینی استفاده شده است. سالن دعا و نیایشش دارای 4 ستون به نشانه‌ی چهار فصل سال است و طرح دایره‌ی این سالن نشان از کره‌ی زمین دارد. کاشی‌های آبی تیره در سقف و طرح‌های دایره‌ای در سراسر معبد نماد بهشت هستند.

 

 مسجد امام یا شاه- اصفهان، ایران

 مسجد امام یا شاه

تاریخ ساخت مسجد امام یا شاه به سال 1611 برمی‌گردد. این مسجد یکی از زیباترین مساجد جهان محسوب می‌شود، طوری که تصویر آن بر روی پول کشور ایران نیز نقش بسته است. دور تا دور سقف، آیاتی از قرآن خطاطی و با کاشی هفت رنگ تزیین شده است. گنبد هشت ضلعی با شکوه مسجد با کاشی کاری پر زرق و برق اسلامی ناخودآگاه شما را وادار به تشویق و تمجید از آن می‌کند.

 جالب است که سقف‌های معماری‌های ایرانی اسلامی، همیشه در فهرست زیباترین‌ها قرار دارند. آیا شما هم با این فهرست موافق هستید؟ به نظرتان سقفی هست که در این فهرست جایش خالی باشد؟

منبع: matadornetwork.com 

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی