گراوان، چشمه مرموز سردشت

4.6
از 24 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
در قلب گراوان ایران چه رازی نهفته است؟ + تصاویر
08 مرداد 1397 08:00
2

چشمه کانی گراوان، در دشتی یکدست سبز و زیبا قرار دارد. این چشمه که در فاصله ی 2 کیلومتری شهرستان ربط و در 12 کیلومتری شمال شرقی شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی واقع شده اند دارای آب  معدنی و گازدار است. چشمه را جنگل های بلوطی و آبشارهای فصلی در برگرفته است.

چشمه گراوان

در میان دشت سازه ی آهکی قرار دارد که با نزدیک شدن به آن می توانید، چشمه گراوان را ببینید. از هر سوی به این سازه بنگرید، شکل و حجمی متفاوت خواهید دید. این سازه ی آهکی به دشت سبز منطقه زیبایی دو چندان داده است.  چشمه کانی گراوان، چشمه ی آهکی چند میلیون ساله است که جریان آب آهک دار آن طی سالهای باعث ایجاد سازه آهکی عجیب و منحصر به فردی شده است.

چشمه گراوان

آب چشمه بعد از جریان بر روی سطح زمین از خود مواد اهکی برجای می گذارد که روز به روز بر حجم این مواد افزوده می شود و رفته رفته  توده های مخروطی شکل زیبایی ایجاد می کند. سرچشمه کانی گراوان در بالای سازه آهکی عجیب و غریب آن قرار دارد که آب به شدت از درون آن و از طریق دو خروجی می‌جوشد.

چشمه گراوان

آب چشمه سرد و غیر قابل شرب است. مردم منطقه معتقدند که آب چشمه برای درمان بعضی بیماری‌های پوستی مفید است. آب پس از عبور از روی سازه آهکی زیرین از طریق یک نهر کوچک طبیعی، درون رودخانه «زاب کوچک» می‌ریزد.چشمه گراوان در کنار رودخانه هرمزآباد قرار دارد. این رودخانه در فصل بهار پر آب می شود و طبیعت اطراف آن نیز سبز و پر از گل می گردد. بنابراین بهترین فصل بازدید از این منطقه، فصل بهار است.

چشمه گراوان

مسیر دسترسی  به این چشمه از دو مسیر است. می توانید از مهاباد یا بانه بروید. اگر مسیر مهاباد را انتخاب کنید یکی از زیباترین جاده های کوهستانی ایران را خواهید دید. 13 کیلومتری سردشت خروجی شهر ربط را خواهید دید. در همین مسیر تابلوی راهنمایی به سمت چشمه کانی گراوان نیز وجود دارد. از جاده ی اصلی تا محل چشمه گراوان در کنار رودخانه  حدودا یک کیلومتر جاده ی خاکی وجود دارد که بهتر است مسیر را پیاده بروید. اگر وسیله شخصی به همراه ندارید از مهاباد یا سردشت تاکسی ها و اتوبوسهای به شهر ربط وجود دارد.

چشمه گراوان

چشمه گراوان

چشمه گراوان

چشمه گراوان

چشمه گراوان

چشمه گراوان

چشمه گراوان

چشمه گراوان

چشمه گراوان

نکته: برای دیدن چشمه کانی گراوان تا کنار چشمه نروید زیرا خطرناک است.  

منبع: سیری در ایران

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی