عمارت خسروآباد، بنایی خیره کننده برای چندین نسل در کردستان!

4.7
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سفر به دنیایی از قصه در غرب ایران! +تصاویر
20 بهمن 1398 08:00
1

در شهر سنندج و در بلوار خسرو آبادی عمارتی قرار دارد که در نوع خود بی نظیر است. مجموعه عمارت و باغ خسروآباد شاخص‌ترین بنای استان کردستان محسوب می گردد که به عنوان مقر حکومت والیان اردلان مورد استفاده قرار می گرفت. در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم سری به عمارت خسروآباد بزنیم، پس همراهمان باشید.

عمارت خسروآباد

این عمارت یک قصر سلطنتی با ورودی ستون‌دار دارد. باغ خسروآباد نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و توسط چهار خیابان روبرو و اطراف عمارت خسرو آباد عملاً به چهار باغ خسروآباد تبدیل شده، اطراف آن بوسیله چهار خندق در طرفین باغ با انواع درختان مختلف احاطه شده و جلوه خاصی به این مجموعه داده است. عمارت خسروآباد کتیبه ای دارد که اسم فتحعلی شاه قاجار و والی کردستان امان الله خان بر روی آن حک شده است.

عمارت خسروآباد

تزئینات معماری این بنا شامل گچبری، آجركاری، اروسی های زیبا و حوض چلیپا شكل داخل عمارت است. سبک ارسی‌های موجود در قصر تفاوت قابل توجهی با قسمت شرقی بنای خسروآباد دارد و تزئینات بخش غربی با آجر و در قسمت شرقی و سردر بیشتر از گچ بری استفاده شده است. حوض صلیبی شکل بسیار بزرگی نیز در وسط مجموعه بر زیبایی آن افزوده است.

عمارت خسروآباد

عمارت تاریخی خسروآباد درسال ۱۲۲۳ هجری قمری توسط امان الله‌خان اردلان والی، حاکم شهیر کردستان در مساحت ۶۰۰۰ متر مربع ساخته شده است بعضی ار پژوهشگران معتقدند قسمت شرقی بنا را که قصر نامیده می‌شود در دوران زندیه احداث کرده‌اند و امان الله خان اردلان آن را تکمیل کرده است. این بنا بیشتر به عنوان محل تشریفات و استقبال از شاهان و محل اقامت والیان اردلان مورد استفاده قرار می‌گرفت. مراسم عروسی با شکوه حُسن جهان خانم، تنها دختر فتحعلی شاه قاجار با خسرو خان پسر امان الله خان در سال ۱۲۳۲ هجری قمری در این کاخ صورت پذیرفت.

عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد