«کوچینگ» شهری که از در و دیوار آن گربه می بارد!

4.2
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شهری که از در و دیوار آن گربه می بارد!
19 تیر 1396 12:00
0

شهر کوچینگ در ایالت ساراواک مالزی قرار گرفته و پر از گربه است. در این شهر گربه ها همه جا از پیاده رو، پارک و چراغ های راهنمایی گرفته تا دوربرگردان ها و پشت بام ها به چشم می خورند. اما برخلاف شهرهای دیگر، بیشتر گربه های کوچینگ به شکل مجسمه هستند و توسط دوستداران این حیوان در سطح شهر نصب شده اند.

این علاقه نسبت به گربه ها حتی از نام شهر نیز پیداست. باور می رود که «kuching» از کلمه ی مالایی kucing به معنای گربه گرفته شده باشد اما امکان اینکه این لغت از کلمه ی cochin آمده باشد نیز وجود دارد که لغتی چینی به معنای بندر است. برخی نیز بر این باورند که کوچینگ از میوه ای به نام mata kucing آمده که به صورتی گسترده در مالزی و اندونزی رشد می کند. تاریخ محلی همچنین اینگونه ادعا می کند که نام شهر از رودخانه ی کوچکی به اسم Sungai Kuching یا رودخانه ی گربه گرفته شده که سابق بر این در میانه ی شهر جریان داشته؛ اما همینک مسیر آن را پر کرده و روی آن ساخت و ساز انجام داده اند.

hRZsCoyFt4MA1vkkjHlTouujbHBvBTyWtnl8ndaA.jpeg

ایالت ساراواک حدود 200 سال پیش، جز پادشاهی برونئی بوده، اما در سرکوبی یک اغتشاش و به عنوان پاداشی به ماجراجوی انگلیسی به نام جیمز بروک واگذار می شود. او نیز مانند پادشاهی خصوصی خود بر آن حکومت کرده و در زمان حیات خود، جایگاهی پایین تر از پادشاهان و ملکه های هندی داشت. بروک سرزمین خود را به خوبی اداره می کرد. برای ساکنانش سیستم های بهداشتی فراهم آورد و در توسعه ی این مکان کوشید؛ در زمان او ساختمان های متعددی از جمله بیمارستان، قلعه، زندان و ... ساخته شدند. خانواده ی بروک نیز تا سال 1941 و قبل از اشغال این مکان توسط ژاپنی ها بر ساراواک حکومت کردند.

بنا بر افسانه ای که دهان به دهان گشته، زمانی که جیمز بروک اولین بار به کوچینگ رسید از راهنمای محلی خود درباره ی نام مکان پرسید. راهنما فکر کرد که بروک به یک گربه اشاره می کند و به همین دلیل گفت «کوچینگ». تقلبی بودن این داستان را می توان از اینجا فهمید که قوم های مالایی ساکن ساراواک به گربه پوساک می گویند! و غیر از این موضوع، زمانی که بروک در سال 1841 به این مکان رسید، کوچینگ به عنوان نام مکان استفاده می شد.

در ساراواک مجسمه ها و نقوش گربه ای در سرتاسر شهر یافت می شوند، جالب است بدانید که کالج بین المللی تکنولوژی های پیشرفته ی ساراواک، I-CATS و ایستگاه رادیویی آن Cats FM نامیده می شوند.

مشهورترین جاذبه ی گربه ای کوچینگ، موزه ی گربه است که 4000 اثر از نقاشی ها و یادبودهای مختلف مرتبط با گربه ها در آن یافت می شود. از جمله آثار جالب توجه به نمایش درآمده در این موزه می توان  به گربه ای مومیایی شده از دوران مصر باستان، یک گالری از تبلیغات مرتبط با گربه و 5 گونه گربه ی وحشی یافت شده در بورنئو اشاره کرد.

داستان دیگری نیز روایت می شود بدین گونه که در دهه ی 1950، مالاریا جان مردم بورنئو را می گرفت به همین دلیل مقامات میزان زیادی «ددت» در سطح شهر پخش کردند که البته نقش زیادی در سرکوب کردن پشه های ناقل مالاریا داشت اما در عین حال باعث شد که جمع کثیری از گربه های این جزیره بمیرند. به همین دلیل موش ها یکباره رشد بسیار زیادی پیدا کردند و با خود طاعون را آوردند. برای حل کردن مشکل طاعون، نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در عملیاتی 14000 گربه را به مناطق روستایی برونئو وارد کرد. این داستان آنقدر به صورت مکرر چاپ شده که برخی فکر می کنند همین موضوع نقشی اساسی در ممنوع شدن «ددت» توسط ایالات متحده در سال 1972 بازی کرده است.

«کوچینگ» شهری که از در و دیوار آن گربه می بارد!

«کوچینگ» شهری که از در و دیوار آن گربه می بارد!

«کوچینگ» شهری که از در و دیوار آن گربه می بارد!

«کوچینگ» شهری که از در و دیوار آن گربه می بارد!

«کوچینگ» شهری که از در و دیوار آن گربه می بارد!

 

منبع: amusingplanet