کتابخانه ای که در دوکشور قرار گرفته است

4.7
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کتابخانه ای که در دوکشور قرار گرفته است + تصاویر
07 فروردین 1397 09:00
0

کتابخانه و خانه اپرای هاسکل ( Haskell Free Library and Opera House ) دو آدرس متفاوت دارد. اگر شما آمریکایی باشید حتما آدرس این کتابخانه را از یکی از خیابان های ورمونت می دهید و اگر کانادایی باشید در آدرس خود به خیابان چرچ در کبک اشاره خواهید کرد. در حقیقت هر دو آدرس درست هستند و هر دو شما را به یک ساختمان می رسانند. تنها تفاوت این است که از کدام کشور به این کتابخانه مراجعه می کنید !

کتابخانه و خانه اپرای هاسکل در مرز بین کشورهای آمریکا و کانادا قرار گرفته است. نیمی از ساختمان در دربی لاین (Derby Line ) در آمریکا و نیمی دیگر آن در استنسید (Stansead ) کانادا است. شهرهای دربی لاین و استنسید دو شهر مرزی این دو کشور هستند که اشتراکات بسیاری دارند که یکی از آنها این ساختمان است.

کتابخانه ای که در دوکشور قرار گرفته است

این کتابخانه یک ساختمان قدیمی دو طبقه است که شبیه به هر کتابخانه عمومی دیگری می ماند. این کتابخانه و خانه اپرا توسط یک آمریکایی به نام کارلوس هاسکل و همسر کاناداییش مارتا استوارت هاسکل ساخته و به ساکنین دو کشور اهدا شد. برای اینکه مردم هر دو کشور بتوانند از این کتابخانه استفاده کنند آن را در مرز بین آمریکا و کانادا ساختند. این کتابخانه فقط یک ورودی از سمت آمریکاییش دارد اما کانادایی ها نیز می توانند به صورت رایگان و بدون دردسر از این در برای ورود به کتابخانه استفاده کنند به شرطی که داخل ساختمان در سمت خودشان قرار بگیرند ! هرچند خروج اضطراری ساختمان در سمت کانادایی آن قرار گرفته است اما در حال حاضر بسته است.

داخل ساختمان یک خط ضخیم مشکی روی زمین کشیده شده که آن را به دو قسمت آمریکایی و کانادایی تقسیم می کند.در طبقه دوم نیز سالن اپرا قرار گرفته که خط مرزی آن موجب شده صندلی ها و استیج در دو نیمه متفاوت قرار بگیرند. در طبقه کتابخانه نیز کتابهای کودکان در بخش آمریکایی و اتاق مطالعه و سایر کتابها در بخش کانادایی قرار گرفته است. همین موجب شده تا کتابخانه هاسکل را " تنها کتابخانه آمریکا که هیچ کتابی ندارد " و " تنها خانه اوپرای آمریکا که استیجی برای اجرا ندارد" بنامند.

کتابخانه ای که در دوکشور قرار گرفته است

در طول مدتی که این کتابخانه پابرجا بوده است فرصتی بوده تا مردم دو کشور در محیطی دور هم جمع شوند و یکدیگر را ملاقات کنند. اینجا تنها جاییست که افرادی که خانواده ای در آمریکا یا کانادا دارند بدون اینکه نیاز به رد شدن قانونی از مرز داشته باشند می توانند یکدیگر را ملاقات کنند. هرچند این مساله در سالهای اخیر با دشواریهای بیشتری همراه بوده است و پس از 11 سپتامبر ، امنیت مرزها با سختگیری های بیشتری همراه بوده است اما این کتابخانه همچنان توسط مردم هر دو کشور مورد استفاده قرار می گیرد اما این مرز و ورودی آن 24 ساعته تحت نظر است.

شهرهای دربی لاین و استستید نقاط مشترک دیگری نیز دارند ، برای مثال آب آشامیدنی هر دو منطقه از یک سیستم تامین می شود. در گذشته نیز زنان شهر استنستید از این مرز عبور می کردند تا فرزندانشان را با ملیت آمریکایی بدنیا بیاورند چرا که در آن زمان دسترسی خوبی به بیمارستان و امکانات بهداشتی نداشتند. به همین دلیل بسیاری از مردمان مسن و پیر این شهر دو ملیت دارند. هرچند شهرهای دبی لاین و استنستید دو کد تلفن مختلف دارند اما تماس از این دو شهر به هم محلی حساب می شود.

کتابخانه ای که در دوکشور قرار گرفته است

کتابخانه ای که در دوکشور قرار گرفته است

کتابخانه ای که در دوکشور قرار گرفته است

کتابخانه ای که در دوکشور قرار گرفته است

کتابخانه ای که در دوکشور قرار گرفته است

 منبع : amusingplanet

ویدا نورمحمدیان
ویدا نورمحمدیان