فانوس های دریایی شگفت انگیز در سراسر دنیا

4.5
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
فانوس های دریایی شگفت انگیز در سراسر دنیا
27 شهریور 1397 09:00
0

فانوس‌های دریایی از دیرباز نمادی از امید و آرزو بوده اند. این بناهای رویایی اغلب مردم را به یاد قصه‌های مادربزرگ‌ها و داستان‌های کهن می‌اندازد. فانوس‌های زیبا به سواحل بی‌روح، رنگ و جان تازه‌ای می‌بخشند و با انتشار نور در میان تاریکی شب، مناظری به‌یادماندنی را به وجود می‌آورند. در این مطلب مروری خواهیم داشت بر برخی از فانوس‌های دریایی زیبا در سراسر دنیا و به طور کلی با ویژگی‌های فانوس‌های دریایی آشنا خواهیم شد.

فانوس دریایی

فانوس دریایی

فانوس های شگفت انگیز اسکاتلند

در اسکاتلند فانوس‌های دریایی متنوعی ساخته شده‌اند که هریک به نوبه‌ی خود دیدنی و جالب هستند. راس یک تاریخ‌شناس اهل اسکاتلند در رابطه با فانوس‌های دریایی این سرزمین چنین گفت: "فکر می‌کنم 10 سال داشتم که صدها پله‌ی فانوس دریایی را درنوردیدم و به بالاترین قسمتش رسیدم". او در ادامه‌ی صحبت‌هایش چنین افزود: "در هنگام شب، از آنجایی که ما بودیم نور فانوس‌های دریایی دیده می‌شدند. تصور می‌کنم حدود 3 فانوس دریایی دیده می‎‌شد و هریک از آنها حدود 20 یا 30 مایل با یکدیگر فاصله داشتند و از هریک پرتوی نوری به اطراف منتشر می‌شد."

راس، داستان ساخت و سرنوشت حدود 150 فانوس دریایی را می‌داند و آنها را بخشی از تاریخ گذشتگان به‌شمار می‌آورد و معماری آنها را جذاب می‌داند.

فانوس دریایی

فانوس دریایی

تاریخچه فانوس های دریایی

تاریخچه‌ی فانوس‌های دریایی طویل هستند و به صورت‌های متعددی روایت شده‌اند. زمان ساخت برخی از فانوس‌های دریایی به دوران امپراتوری‌های قدرتمند مصر و روم بازمی‌گردد. خوشبختانه مراکز مطالعاتی گوناگونی برای  کسب اطلاعات مفید دررابطه با فانوس‌های دریایی وجود دارد که کتابخانه‌های بریتانیا یا موزه ملی دریانوردی لندن  از بهترینشان هستند. البته باید بدانید که راس –تاریخ شناس اسکاتلندی- بیان کرده که نتوانسته درباره‌ی همه‌ی فانوس‌های دریایی اطلاعات مفیدی به دست بیاورد. فرانسه و بریتانیا دارای تاریخچه‌ی طویلی در زمینه‌ی فانوس‌های دریایی هستند.

جالب است بدانید که سواحلی که سنگ گرانیت دارند برای ساخت فانوس‌های دریایی مناسب‌تر هستند و اگر ساختمان بنا نیز با گرانیت ساخته شود جذابیت خاصی به سواحل می‌بخشند. تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید متعلق به فانوسی در تایلند است که بی‌شباهت به ساختمان یک معبد نیست. در قرون بیست و بیست‌ویک سازندگان فانوس‌‎های دریایی دست به ابتکار زدند و بناهایی این چنینی را خلق کردند. بسیاری از آدم‌ها با تماشای فانوس‌های دریایی و خیره شدن به نور آنها حسی روحانی را تجربه می‌کنند و شاید همین موضوع سبب شده تا معمار این فانوس، بنایش را شبیه به معبد بسازد.

فانوس دریایی

فانوس دریایی

فانوس های دریایی نماد آزادی و امید

از راس سوال شد که از میان 150 فانوس دریایی که می‌شناسد و با ویژگی‌هایشان آشنایی دارد، کدامیک را برای بازدید پیشنهاد می‌کند؟ او در ابتدا درباره‌ی سمبلیک بودن این بناها صحبت کرد و تاکید داشت که فانوس‌ها نماد امید و آزادی بوده‌اند. سپس گفت که در یکی از سواحل مجمع‌الجزایر فلوریدا کیز –در ایالت فلوریدا- فانوسی به نام درای تورتوگاس (the Dry Tortugas) وجود دارد که می‌توان گفت جذاب‌ترین فانوس دریایی در سراسر ایالات متحده‌ی آمریکا به حساب می‌آید. راس افزود که یکی از تفریحات محبوبش سوارشدن بر قایق پارویی و تماشای این فانوس دریایی از داخل قایق و دریاست.

فانوس دریایی

فانوس دریایی

سخن آخر

کمی با فانوس‌های دریایی آشنا شدیم و تصاویری از این بناهای زیبا را تماشا کردیم. نظر شما درباره‌ی فانوس‌های دریایی چیست؟ آیا تا به حال از نزدیک تماشاگر انتشار پرتوهای نور از فانوس‌های دریایی بوده‌اید؟ نظرها و خاطرات خود را با ما در میان بگذارید. منتظر دیدگاه‌های شما خوبان هستیم.

منبع: CNN

زهرا میرزایی