چطور یک ویدیوی زیبا از سفرمان تهیه کنیم ‏

4
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چطور یک ویدیوی زیبا از سفرمان تهیه کنیم ‏
30 مهر 1396 12:00
0

وقتی به یک سفر خارق العاده می روید دوست دارید تجربیاتتان را با بقیه به اشتراک بگذارید اما همیشه تعریف کردن از جایی که دیده اید برای آنها کافی نیست بلکه باید چیزی که دیدید را به آنها نشان دهید. علاوه بر عکس گرفتن از این زیبایی ها ، تهیه یک ویدیو از سفرتان می تواند هم آن را برای خودتان فراموش نشدنی کند هم الهام بخش دیگران برای رفتن به سفر باشد. ساخت ویدیو از سفر اگر به درستی انجام شود قدرتمندترین ابزار برای نشان دادن احساسات و زیبایی یک منطقه خواهد بود.

اما همیشه نیاز نیست شما یک فیلمبردار حرفه ای باشید تا بتوانید یک ویدیوی زیبا از سفرتان تهیه کنید ، بلکه با ابتدایی ترین ابزار و فقط داشتن دانش اولیه و کمی خلاقیت می توانید بهترین خاطرات خود را به تصویر بکشید. با لست سکند همراه باشید تا ببینید چطور می توانید یک ویدیوی خوب و خارق العاده از سفرتان تهیه کنید.

چطور یک ویدیوی زیبا از سفرمان تهیه کنیم ‏

ابزار مناسب برای فیلم گرفتن همراهتان ببرید

قبل از سفر اطمینان حاصل کنید تمام ابزار مورد نیاز برای تهیه یک ویدیو را همراهتان می برید. اولین قدم اینست که بدانید از چه دوربینی می خواهید استفاده کنید. یک دوربین مدل بالا یا دوربین تلفن همراه ، این گزینه ها با توجه به سفری که می روید و اینکه چه میزان به عکاسی با دوربین های حرفه ای آشنا هستید بستگی دارد.

اگر می خواهید یک ویدیوی با کیفیت بالا و حرفه ای تر بگیرید شاید لازم باشد یک دوربین DSLR همراهتان ببرید ، اما اگر چنین تصمیمی دارید و عکاس حرفه ای نیستید حتما آموزش های اولیه استفاده از این نوع دوربین ها را فرا بگیرید چرا که اگر نتوانید از این دوربین های حرفه ای به  درستی استفاده کنید ممکن است حتی ویدیویی که تهیه می کنید بی کیفیت تر از ویدیوهای معمولی گرفته شده با تلفن همراه از آب در بیاید. یا اگر می خواهید به مقصدی بروید که دائم در حرکت هستید یا می خواهید ویدیویی از زیر آب تهیه کنید ، مثلا غواصی ، از دوربین های Go-Pro استفاده کنید. و در نهایت همیشه نیازی نیست کلی هزینه بابت تهیه کردن یک دوربین برای همراه داشتن در سفر کنید ، دوربین های تلفن های هوشمند این روزها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و اگر روش استفاده درست از آنها را بدانید همیشه می توانید با این تلفن های همراه ویدیوهای حرفه ای و با کیفیتی تهیه کنید.

صدا را نیز فراموش نکنید ، اگر در فضایی هستید که سر و صدا زیاد است و می خواهید صدای با کیفیت تری برای ویدیوتان داشته باشید بهتر است یک میکروفون مجزا برای دوربین یا حتی تلفن همراهتان تهیه کنید.

چطور یک ویدیوی زیبا از سفرمان تهیه کنیم ‏

از وسایل عکاسی خود محافظت کنید

وقتی که تصمیم گرفتید از چه نوع دوربینی می خواهید استفاده کنید ، چه یک دوربین حرفه ای چه گو پرو و چه تلفن همراه ، همیشه سعی کنید در طول سفرتان از این ابزار محافظت کنید. معمولا برای هر مدل دوربینی یک کیف محافظ وجود دارد ولی اگر می خواهید ابزار متعددی همراه خود ببرید شاید لازم باشد از کیف های بزرگ تر و جادارتری استفاده کنید. برای تلفن همراهتان نیز می توانید کیف ها را جایگزین قاب های ساده کنید و تا جای ممکن از خیس شدن یا افتادن آنها جلوگیری کنید. برای GoPro نیز می توانید یک قاب شیشه ای محافظ تهیه کنید تا از آن در برابر آسیب دیدن محافظت کنید.

چطور یک ویدیوی زیبا از سفرمان تهیه کنیم ‏

بدانید که کجا می روید

اگر می خواهید ویدیوی بهتری تهیه کنید نیاز است کامل بدانید کجا قرار است بروید و چه چیزی پیش رویتان است. با این کار هم می دانید چه ابزاری لازم دارید ، چه زمانی برای فیلم گرفتن مناسب تر است و از چه چیزی قرار است فیلم بگیرید. با جمع آوری اطلاعات از جایی که می روید می توانید پیش از رسیدن به مقصد ، برنامه ای کامل از کارهایی که می خواهید انجام دهید داشته باشید و پیش بینی لازم را انجام دهید. برای مثال ، هواشناسی را چک کنید ، شاید اگر در یک روز ابری برای دیدن منطقه ای بروید نتوانید به خوبی یک ویدیو تهیه کنید یا شاید به جایی می روید که غروبی زیبا دارد و نیاز است در یک روز آفتابی به آنجا سفر کنید. همچنین دانستن اینکه چه زمانهایی آن منطقه خلوت است نیز می تواند به شما کمک کند هم وقت بیشتری برای گرفتن بهترین نما داشته باشید هم بتوانید ویدیوی خود را در خلوتی و سکوت ضبط کنید.

چطور یک ویدیوی زیبا از سفرمان تهیه کنیم ‏

لیستی از شات هایی که می خواهید بگیرید داشته باشید

اکثر مواقع زمانی دوربین خود را برای عکاسی یا فیلمبرداری از کیفمان بیرون می آوریم که یک صحنه زیبا ببینیم. اما اگر می خواهید یک ویدیوی زیبا از سفرتان تهیه کنید بهتر است لیستی از نماهایی که می خواهید از آنها فیلم بگیرید داشته باشید. مثلا پیش از رفتن به برج ایفل برای خود لیستی تهیه کنید :

  • از کدام نقاط دوست دارید از این جاذبه فیلم بگیرید که تکراری نباشد و در عین حال جذاب و دیدنی باشد. مثلا نمایی از پایین برج و یا چشم اندازی از آسانسور برج وقتی که به بالا می رود.
  • آیا غروب این نقطه زیباست ؟ ویدیویی چند ثانیه ای از لحظه ای که خورشید غروب می کند.
  • تصویری از نزدیک و تصویری از دورتر. ( مثلا از خیابان )
  • ویدیویی از بالای برج و چشم اندازی از سطح شهر

شاید زمان بیشتری وقت لازم داشته باشید تا در یک نقطه بگذرانید و شاید هم نتوانید تمامی شات های لیست شده را بگیرید اما داشتن این برنامه از پیش به شما کمک می کند ویدیویی که می خواهید بگیرید را در ذهنتان مجسم کنید و حرفه ای تر به نظر برسید.

چطور یک ویدیوی زیبا از سفرمان تهیه کنیم ‏

روی ویدیو صحبت کنید

برای اینکه بهتر مشخص باشد از چه چیزی فیلم گرفته اید بهتر است روایتی روی صحنه ها داشته باشید. مثلا داستان جایی که هستید را تعریف کنید یا ویدیو را به صورت سلفی بگیرید و خودتان توضیح دهید که به کجا رفته اید و چه کاری انجام می دهید. مثلا " ما در گرند کنیون هستیم ". اگر خودتان نمی خواهید در تصویر باشید می توانید از همراهتان بخواهید تا برایتان توضیح بدهد که کجا هستید و چه کاری می کنید. هرچند همیشه نیاز نیست شخصی در تصویر باشد شما می توانید فقط صدایتان را روی تصویر داشته باشید.

اما اگر فکر می کنید صدای شما در لحظه ای که فیلم می گیرید به خوبی و به وضوح مشخص نیست ابتدا فیلم را بگیرید و بعدا روی فیلم صدا بگذارید ، هرچند برای اینکار نیاز است تا کمی ویرایش کردن ویدیو و تدوین بلد باشید اما با جدا ضبط کردن صدا و تصویر معمولا ویدیوی باکیفیت تری خواهید داشت.

چطور یک ویدیوی زیبا از سفرمان تهیه کنیم ‏

مصاحبه کنید

یکی دیگر از روش هایی که می توانید ویدیوی سفرتان را جذاب کنید ، وارد کردن مردم به داخل ویدیو است. با مردم محلی صحبت کنید ، داستان های آنها را بشنوید یا از راهنمای تور در حالیکه می خواهد توضیح درباره یک جاذبه تاریخی بدهد فیلم بگیرید.اما همیشه یادتان باشد پیش از فیلم گرفتن و انتشار آن از اشخاصی که در ویدیوی شما هستند اجازه بگیرید. همیشه همه موافق نیستند که در ویدیوی اشخاص غریبه باشند. برای اینکه ویدیوی حرفه ای بگیرید باید حرفه ای نیز رفتار کنید.

چطور یک ویدیوی زیبا از سفرمان تهیه کنیم ‏

تایم لپس بگیرید

ویدیوهای تایم لپس خیره کننده هستند و علاوه بر اینها ساخت آنها نیز ساده است.هیچ دلیلی وجود ندارد که در سفرتان یک ویدیوی تایپ لپس تهیه نکنید. بسیاری از دوربین ها ، همچنین تلفن های هوشمند ، این کار را براحتی برایتان انجام می دهند. تمام کاری که باید بکنید این است که تنظیمات لازم را انجام داده ، دوربین خود را در یک جای ثابت قرار دهید و منتظر بمانید. هرچند همیشه لازم نیست اما داشتن یک سه پایه می تواند در چنین مواقعی بیشتر به شما کمک کند. در غیر اینصورت فقط نیاز به یک سطح صاف برای ثابت نگه داشتن دوربینتان دارید.

برای اینکه تایم لپس زیباتری بگیرید به دنبال مناظر متحرک بگردید ، مثل میدان شلوغ شهر یا غروب آفتاب. یا اگر در جایی همانند رستوران مدت زیادی می نشینید بگذارید دوربینتان به صورت تایم لپس از هر آنچه رخ می دهد فیلم بگیرد.

چطور یک ویدیوی زیبا از سفرمان تهیه کنیم ‏

ویدیوتان را ویرایش کنید

پس از پایان سفرتان می توانید پیش از انتشار ویدیوهای گرفته شده آنها را در برنامه های رایگان ویرایش ویدیو ، ویرایش کنید. مثلا جاهایی که لرزیده است را حذف کنید یا اگر نیاز است دو ویدیو را با هم ترکیب کنید. اگر برنامه های حرفه ای ویرایش ویدیو برایتان دشوار و پیچیده به نظر می رسند می توانید از برنامه های مخصوص تلفن های هوشمند استفاده کنید که کارکردن با آنها ساده تر است ولی کارهای ابتدایی تری را روی ویدیوهای گرفته شده انجام می دهند.

چطور یک ویدیوی زیبا از سفرمان تهیه کنیم ‏

روی ویدیوی خود موزیک بگذارید

سرو صدایی که در برخی از ویدیوها شنیده می شود ممکن است آزاردهنده باشند بنابراین می توانید برای پوشاندن این مشکل ، صدایی را روی ویدیو قرار دهید . چه چیزی بهتر از یک موزیک زیبا و مناسب با فضا. مثلا اگر ویدیوی شما یک جاذبه هیجان انگیز را نشان می دهد بهتر است موسیقی که روی آن قرار می دهید نیز هماهنگی لازم را داشته باشد ، غروب آفتاب را با موسیقی ملایم تر و عاشقانه تر پوشش دهید یا حتی موسیقی های محلی جایی که رفته اید نیز می تواند به جذابیت ویدیوی شما بیفزاید.

چطور یک ویدیوی زیبا از سفرمان تهیه کنیم ‏

همیشه ویدیو را در حالت افقی ضبط کنید

اگر می خواهید ویدیویی حرفه ای تر داشته باشید در قدم اول باید همیشه ویدیو را به صورت landscape بگیرید. هرچند این نکته بعنوان آخرین نکته اشاره شده است اما به معنی بی اهمیت بودن آن نیست. این اتفاق بیشتر مواقعی که با تلفن همراه فیلم می گیریم رخ می دهد. ویدیوهای عمودی هیچوقت حرفه ای نخواهند بود چرا که فضاهای پرت و اضافی را در صحنه می گیرد در صورتی که وقتی دوربین را به صورت افقی میگیرید و ویدیو شما در حالت landscape ضبط می شود شما فضای بیشتری را از اطراف برای نمایش خواهید داشت که این هم زیباتر هم چشم نوازتر است.

منبع : smartertravel

ویدا نورمحمدیان
ویدا نورمحمدیان