پیشکسوت اکوتوریسم ایران محمد علی اینانلو درگذشت

5
از 7 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
13 دی 1394 10:10
0

محمدعلی اینانلو - مجری، روزنامه‌نگار و کارشناس محیط زیست - صبح دیروز- یکشنبه 12 دی ماه - درگذشت.

تهیه‌کننده برنامه «سرزمین ما» - که اینانلو اخیرا اجرای چند برنامه از آن را بر عهده داشت، در گفت‌وگویی با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا این خبر را تایید کرده است.

او خاطرنشان کرد: آقای اینانلو هفت صبح دیروز بر اثر ایست قلبی درگذشت.

اینانلو متولد دوم فروردین ۱۳۲۶ در قزوین بود. وی دارای سابقه ۴۰ سال طبیعت‌گردی در ایران بود و آموخته‌های خود را به صورت نوشته و فیلم درآورده بود. همچنین، او از مبتکران کلاس‌های آموزش اکوتوریسم در ایران بود. او دارای مدرک کارشناسی در رشته ادبیات بود و در زمینهٔ کار در رسانه‌های مکتوب و تصویری ایران سوابق متعددی داشت. اینانلو در مقام مستندساز برای شبکه مستند چند فیلم ساخته بود. او همچنین در فیلم‌های «ارتفاع پست» و «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی‌کیا ایفای نقش کرده بود.

وی در تاریخ ۱٢ دی ماه ۱٣٩۴ در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.

الهام پیرهادی، تهیه‌کننده برنامه «سرزمین ما» در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا‌، گفت: دوشنبه - 14 دی ماه - ساعت 10 صبح پیکر زنده‌یاد اینانلو از مقابل مسجد بلال صداوسیما تشییع می‌شود.

او ادامه داد: تاکنون مشخص نشده است، پیکر مرحوم اینانلو در قطعه هنرمندان یا در قطعه نام آوران به خاک سپرده می‌شود.

پیرهادی همچنین اعلام کرد: مراسم ترحیم زنده‌یاد محمدعلی اینانلو، روز چهارشنبه - 16 دی ماه - از ساعت 14 الی 15:30 در مسجد بلال سازمان صداوسیما برگزار خواهد شد.

محمدعلی اینانلو که بود؟

محمدعلی اینانلو (زاده ۲ فروردین ۱۳۲۶ قزوین - درگذشتهٔ ۱۲ دی ۱۳۹۴) مجری تلویزیون، بازیگر، صداپیشه، کارشناس ورزشی، روزنامه‌نگار و کارشناس و مستندساز طبیعت بود.وی به عنوان قدیمی‌ترین گزارشگر و مفسر والیبال در ایران و بنیان‌گذار روزنامه‌نگاری محیط زیست شناخته می‌شد.

وی دارای سابقه ۴۰ سال طبیعت‌گردی در ایران بود و آموخته‌های خود را به صورت نوشته و فیلم درآورد. همچنین، او از مبتکران کلاس‌های آموزش اکوتوریسم در ایران بود. او دارای مدرک کارشناسی در رشته ادبیات بود و در زمینهٔ کار در رسانه‌های مکتوب و تصویری ایران سوابق متعددی داشت. اینانلو همواره دغدغه معرفی و حفظ طبیعت ایران را داشت و در برنامه‌های مختلف آن را مورد تأکید قرار می‌داد. وی دربارهٔ ظرفیت‌های طبیعت ایران اعتقاد داشت: اکوتوریسم ۸ شاخه اصلی دارد و ۸۰۰ شاخهٔ فرعی که همه اینها در طبیعت ایران در دسترس است. از طرف دیگر کشور ما جوان‌ترین کشور دنیاست، یعنی با تربیت نیروهای جوان به این سمت به راحتی می‌توان این جاذبه‌ها را برای دیگران توضیح و تفسیر کرد.

پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و اعلام رسمی انتخاب نماد یوزپلنگ برای تیم ایران در این رقابت‌ها، پیشنهاد این ایده به اینانلو نسبت داده شد که وی با حضور در برنامه نود این موضوع را تأئید کرد جنجالی شدن این موضوع از آنجا شدت گرفت که ادعا شد ایده پوشیدن لباس منقش به نماد یوز پلنگ از طرف آرش توانگر فعال محیط‌زیست مطرح شده و اسناد مکتوب و مستنداتی در این زمینه ارایه شده است. هم‌چنین وبگاه «دیدبان طبیعت شاهرود» در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۲ گزارشی مبنی بر دستگیری اینانلو و برادرش در شکار غیرقانونی یک راس قوج وحشی در منطقه شکار ممنوع تپال منتشر نمود. این خبر جنجال بزرگی در شبکه‌های اجتماعی بر علیه اینانلو برپا ساخت. یا این وجود اینانلو شرکت خود در این شکار را تکذیب کرد.

محمدعلی اینانلو به عنوان مفسر بازی‌های والیبال از بازی‌های آسیایی تهران در سال ۱۹۷۴ شروع به کار کرده بود و از مجریان معروف تلویزیون و رادیوی ایران به شمار می‌رفت.

محمدعلی اینانلو طی دوره فعالیت خود تعداد زیادی مستند در زمینه زیست‌محیطی و گردشگری تهیه و کارگردانی نمود که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به ایران؛ جهانی در یک مرز اشاره کرد. وی هم‌چنین در دو فیلم سینمایی «ارتفاع پست» و «به رنگ ارغوان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان بازیگر حضور داشت و به ایفای نقش پرداخته بود.

اینانلو از سال ۱۳۴۲ فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز نمود و در بیش از ۴ دهه فعالیت مطبوعاتی علاوه بر نگارش مقاله‌های متعدد در مجلات و روزنامه‌ها سردبیری مجلات گردش، مجله سیلک‌رود به (زبان انگلیسی)، شکار و طبیعت، مجله جهانگردان و مجله طبیعت (هم‌چنین صاحب امتیازی) را به عهده داشت.

منبع : ایسنا | ویکی پدیا

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.