مجسمه های حروف الفبا

5
از 1 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مجسمه های حروف الفبا
29 اسفند 1395 10:00
0

چسبیده به بزرگراه و نزدیک روستای آرتاشاوان در ارمنستان، 39 مجسمه به شکل حروف الفبای ارمنی قرار گرفته اند تا افتخار ارمنی زبانان را به رخ بکشند.

زبان ارمنی بیش از 1600 سال قدمت داشته و امروز همچنان در شکل اصلی خود مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان توسط سنت مزروپ ماشتوتس (زبان شناس و رهبر کلیسای ارمنی) در سال 405 میلادی اختراع شد تا بتواند انجیل را در دسترس ارمنی زبانان قرار داده و به گسترش مسیحیت کمک کند. قبل از آن، ارمنی زبانان هیچ حروف الفبایی از خودشان نداشته و به جای آن از یونانی، فارسی و خط سریانی استفاده می کردند. اما هیچ کدام از آنها برای نمایش آواهای پیچیده ی زبان مادری آنها مناسب نبود. به همین دلیل کتاب مقدس نوشته شده به زبان سریانی تا حد زیادی برای پیروان آن ناخوانا بوده و همواره نیاز به مترجم و مفسر داشت.

مجسمه های حروف الفبا

مزروپ ماشتوت تصمیم گرفت برای حل این مشکل دست به ابداع الفبای ملی بزند. با کمک اسحاق ارمنستان و پادشاه Vramshapuh، مزروپ حروف الفبای 36 تایی را خلق کرد. 3 حرف دیگر نیز در قرن های بعدی اضافه شدند تا تعداد کل حروف الفبای ارمنی به 39 تا برسد. خیلی زود پس از ابداع این حروف الفبای جدید، مزروپ در سراسر ارمنستان مدارسی را پایه گذاری نمود که در آنها این زبان تدریس می شد.

ابداع حروف الفبا در سال 405 میلادی باعث تولد ادبیات ارمنی شده و به عنوان عاملی قدرتمند در روحیه ی ملی ارمنی ها ظاهر گشت. بنابراین می توان با جدیت اذعان کرد که بدون این هویت جدید بر مبنای یک الفبای منحصر به فرد که ارمنی ها را از سایر مردمان شرقی متمایز نمود، ارمنی ها که در آن زمان تحت سلطه ی امپراطوری های قدرتمند مختلفی بودند، به احتمال زیاد توسط سوری ها و ایرانی ها جذب شده و مانند بسیاری از فرهنگ های باستانی دیگر ناپدید می شدند. الفبا، آن چیزی بود که به ارمنی ها اجازه داد تا فرهنگ و هویت خود را حفظ کنند.

در سال 2005 به مناسبت 1600 امین سال تولد حروف الفبای ارمنی، این مجسمه های یادبود در کنار آرامگاه کسی که آنها را خلق نمود برپا شدند و تا امروز به عنوان یکی از جاذبه‌های این کشور مورد استقبال گردشگران تور ارمنستان از سراسر جهان‌اند

مجسمه های حروف الفبا

مجسمه های حروف الفبا

مجسمه های حروف الفبا

مجسمه های حروف الفبا



منبع : amusingplanet

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.