آثار ۳۰۰۰ ساله الهه مصری بر روی تابوت مومیایی بازسازی می‌شوند!

4.1
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
الهه 3000 ساله مصری بازسازی می‌شود! +تصاویر
02 اردیبهشت 1399 08:00
1

​​​​​​​​یک نقاشی از چیزی که گمان می‌رود یک الهه مصری بوده که در داخل تابوتی مومیایی شده قرار داشته، برای اولین بار بعد از سه هزار سال دیده شد.مصر منبعی غنی از گنجینه‌های از آثار باستانی است. شما باید در باستان‌شناسی به اندازه کافی خوش‌شانس باشد تا در یکی از حفاری‌های انجام شده در طول قرن‌های گذشته در سراسر این کشورحضور بیابید. اغلب أوقات زمانی که کارشناسان قدمت یک مکان یا شی باستانی را تخمین می‌زنند، تا کشف یک شگفتی دیگر در همان مکان یا در کنار همان شی باستانی یک تحقیق کوچک زمان نیاز است.

نقاشی‌های ۳۰۰۰ ساله الهه مصر بر روی تابوت مومیایی مرمت و بازسازی می‌شوند.

با این حال به ندرت یک سایت باستانی به صورت کامل حفاری می‌شود، اصولا بخشی از گنجینه‌های بررسی و برخی از آنها در آنجا باقی می‌ماند. گنجینه‌های یافت شده تمیز و آماده نمایش می‌شوند. این نمایش‌ها نشان می‌دهد که جستجو‌های اولیه تا کجا پیش رفته است. برای حفاری کامل در یک سایت باستانی نیاز به این دارد که شما یک باستان‌شناس صبور باشید، در این صورت هیچ گنجی در سایت کشف نشده باقی نمی‌ماند.

 

کشف نقاشی‌های باستانی

این همان چیزی است که اخیرا رخ داد، درست زمانی که کارشناسان یک تابوت سنگی را برای مرمت در پرت (Perth) اسکاتلند باز کردند.  وقتی کارشناسان جسد مومیایی Ta-Kr-Hb را از داخل آرامگاه ابدی او بیرون آوردند، دو اثر باستانی جدید کشف کردند که بسیار باعث شگفتی و تعجیب کارشناسان شد.

نقاشی‌های ۳۰۰۰ ساله الهه مصر بر روی تابوت مومیایی مرمت و بازسازی می‌شوند.

در ماه مارس گالری هنری موزه پرت تصمیم گرفت تا مرمت و بازسازی مومیایی را به عهده بگیرد. اینکار بخشی از یک تلاش رسمی به نام «حفاظت در عمل: نگهداری مومیایی»‌ (Conservation In Action: Saving The Perth Mummy) بود. کارکنان امیدوار بودند تا کار بر روی زن باستانی تا نمایشگاه ۲۰۲۲ تمام و مومیایی  آماده نمایش در سالن محلی شود.

زمانی که سرانجام مومیایی از تابوت خارج شد، محافظان اثر باستانی دو نقاشی در تابوت را کشف کردند. این نقاشی‌ها  شامل مجموعه‌ای اصطلاحاتی است که به منظور توصیف شرایط در داخل و قسمت پایین تابوت ترسیم گردیده است.  مارک هال (Mark Hall) مامور مجموعه، به وب سایت خبری آنلاین اسکاتلند در اوایل آوریل توضیح داد که: ما هر گز دلیلی برای خارج کردن جسد مومیایی شده از داخل تابوت نداشتیم، قبلا هم هرگز مومیایی را  از تابوت بیرون نیاورده و انتظار دیدن چیزی در آنجا نداشتیم.

نقاشی‌های ۳۰۰۰ ساله الهه مصر بر روی تابوت مومیایی مرمت و بازسازی می‌شوند.

چیزی که آن‌ها یافتند دو تصویر بود، یک تصویر واضح از شاهزاده خانم یا الهه آمنت (Amentet) که  ایمنتت (Imentet) نیز گفته می‌شود. باستان شناسان می‌گویند که او در طول بیست و پنجمین دوره حکومت مصر، از ۷۴۷ سال ۶۵۶ قبل از میلاد زندگی می‌کرده‌است.  در نقاشی، او یک لباس قرمز به تن دارد و دست‌هایش با روبان‌های گوناگون آراسته شده‌است. نقاشی نیم‌رخ است و سمت راست صورتش مشخص می‌باشد.

 

مومیایی در موزه پرت

مومیایی در سال ۱۹۳۶ وارد موزه پرت شد. این مومیایی در اواخر قرن نوزدهم میلادی توسط ویلیام از مقامات مصری خریداری شد و در نهایت آن را به انجمن علوم طبیعی و باستان‌‌شناسی آلوا (Alloa) دادند تا آنها مومیایی را به موزه پرت اهدا کنند. متاسفانه مقبره‌ای که این آثار باستانی در آن دفن شده بودند به دلایل بلایای طبیعی (سیل) و غیر طبیعی (سارقانی که به دنبال گنجینه‌ای برای فروش در بازار سیاه بودند) به شدت آسیب دیده‌اند.

نقاشی‌های ۳۰۰۰ ساله الهه مصر بر روی تابوت مومیایی مرمت و بازسازی می‌شوند.

اما زمانی که مومیایی و تابوت به موزه رسید، آنها به دقت مراقب بودند تا هیچ آسیب دیگری به آن وارد نشود و یا حداقل میزان آسیب‌های انسانی وارده به تابوت به حداقل برسد. هال می‌گوید: اگرچه مومیایی و تابوت آسیب‌ زیادی دیده، اما با این‌حال بخش زیادی از مومیایی و تابوت سالم مانده و نیاز به مرمت دارد. مرمت و بازسازی مومیایی  باعث می‌شود تا سال‌ها زیادی سالم باقی بماند. این دقیقا همان چیزی است که کارشناسان موزه پرت در حال انجام آن هستند. فرایند مرمت مومیایی بیش از دو سال طول خواهد کشید. و اکنون با این نقاشی‌ها در تابوت مومیایی از یک الهه، برای انجام مرمت و نمایش زمان بیشتری نیاز است.‌

نقاشی‌های ۳۰۰۰ ساله الهه مصر بر روی تابوت مومیایی مرمت و بازسازی می‌شوند.

هال با اشتیاق به اسکاتلندی‌ها گفت: گرفتن این نقاشی‌ها بر روی دو سطح حس فوق‌العاده برای به اشتراک گذاشتن با بازدیدکنندگان به ما می‌دهد.

 

منبع: thevintagenews 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی