موزه مخصوص نابینایان در مادرید و تهران

4
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
در اینجا باید به همه چیز دست بزنید!
30 مهر 1397 10:00
0

اگر اهل دیدن گنجینه‌های گوناگون در موزه‌ها باشید، شاید بدانید که قانون تمامی موزه‌های دنیاست که بازدیدکنندگان باید دست‌کم به اندازه‌ی یک طول بازو از آثار فاصله داشته باشند. این قانون به دلیل حفظ گنجینه‌های موجود در موزه‌ها اجرا می‌شود و در نگاه اول قانون مفیدی است اما به شرط آنکه نابینا نباشید! متاسفانه این قانون سبب شده تا نابینایان که با لمس آثار را احساس می‌کنند دیگر موزه‌ها برایشان جذابیتی نداشته باشد، برای مثال تصور کنید که نابینایان نمی‌دانند تابلوی مونالیزا به چه شکلی است و شاید فقط توصیفش را شنیده باشند.

خوشبختانه موزه‌ای در مادرید با نام دل پرادو تاسیس شده که در آن، این مشکل نابینایان رفع شده است. در این موزه‌ی عجیب و جذاب پرینت‌هایی ۳ بعدی از نقاشی‌های معروف دنیا را به نمایش درآورده‌اند تا بازدیدکنندگان نابینای این موزه این امکان را داشته باشند که با لمس تابلو‌ها تا حدودی با این آثار آشنایی پیدا کنند. این موزه می‌تواند شروعی برای سایر موزه‌های دنیا باشد تا از آثارشان پرینت‌هایی سه بُعدی تهیه کنند تا نابینایان نیز بتوانند به موزه‌هایشان بیایند.

موزه مخصوص نابینایان

ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود، افراد زیادی از این موضوع اطلاع ندارند اما موزه‌ی مشابهی که برای نابینایان مناسب باشد، در تهران و کشور عزیزمان ایران وجود دارد. مجری این طرح انسان دوستانه بخش نابینایان حسینیه‌ی ارشاد است.

مسئول موزه‌ی نابینایان حسینیه‌ی ارشاد در این زمینه گفت: "اين بخش با همکاری موزه‌ها برپا می‌شود. در موزه‌ها، همه چیز پشت ويترين قرار دارند و نابینایان نمی‌توانند اشيا را لمس كنند. ما قصد داريم بعضی از اين اشيا را به شكل مولاژ از موزه‌ها بگیریم و آنها را در اختيار نابینایان بگذاریم. اين مولاژ‌ها فرقی با اشیای داخل موزه ندارند و به اين ترتيب، نابينايان می‌توانند اشيا را لمس كنند".

گفته شده که كتاب‌خانه‌ی حسينيه‌ی ارشاد در مقابل این همکاری، كتابهای راهنمای موزه‌ها را بريل کرده و در اختيار موزه‌ها قرار خواهد داد. همچنین مسئول کتابخانه‌ی نابینایان حسینیه‌ی ارشاد بیان کرده که در حال حاضر 3 هزار کتاب صوتی در اختیار دارند که 2 هزارتای آن را خودشان تولید کرده‌اند و در بخش دیگر این کتابخانه 36 هزار کتاب مخصوص کودکان و نوجوانان وجود دارد.

مسئول کتابخانه‌ی حسینیه‌ی ارشاد افزود: " روزهای پنجشنبه كودكان و نوجوانان می‌توانند در برنامه‌ی كتاب‌خوانی حضور پيدا كنند. در اين برنامه‌ها يك پديدآورنده‌‌ی كتاب، يكي از كتاب‌دارها و يا خود كودكان و نوجوانان به خواندن كتاب می‌پردازند. نمايش فيلم‌هايی كه از كتاب‌ها اقتباس شده و طرح ضرب‌المثل و چيستان از ديگر برنامه‌های پنج‌شنبه‌‌هاست. هم‌چنين كتاب‌داران همراه پدر و مادرها با كودكان و نوجوانان بازی‌های جذاب فكری و روميزی انجام مي‌دهند".

در حسینیه‌ی ارشاد كارگاه‌های متنوعی در طول تابستان برپا مي‌شود که يكی از برنامه‌های آن، حلقه‌های پژوهشي هستند كه نوجوانان در آن با نحوه‌ی پژوهش و منابع آشنا خواهند شد.

موزه مخصوص نابینایان

منابع: تابناک، همشهری آنلاین

زهرا میرزایی