طبیعت پائیزی در پارک جنگلی ناژوان

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
26 آذر 1391 00:00
0

ناژوان ترکیبی است از دو کلمه " ناژ" و " وان" که ناژ گیاهی است از خانواده صنوبر که از آن جمله اند : تبریزی، کبوده، صنوبر و " وان" پسوند است برای جا و مکان و ناژنان یا ناژوان به معنی جایگاه درختان ناژو " صنوبر" پس ناژوان به معنی محلی بوده است در غرب اصفهان با بیشه های انبوه از درختان ناژو " کبوده، زبان گنجشک" که بومی اصفهان است.


ناژوان کنونی با وسعتی در حدود 1200 هکتار در بخش غربی شهر تنها بقایای فضای سبز متمرکز حاشیه شهر اصفهان است. که به مثابه ریه شهر اصفهان از دیدگاه زیست محیطی اهمیت ویژه ای یافته است .

رودخانه زاینده رود با عبور از دل باغها و بیشه ها و مزارع وسیع کشاورزی جلوه ای کم نظیر بدان بخشیده و این محیط را از دیگر پارکها ی اصفهان متفاوت ساخته و به یکی از مراکز تفریحی شهر اصفهان مبدل ساخته است.

ناژوان محیطی است با درختانی انبوه، رودخانه ای جاری، مادیهایی روان، بیشه هایی وحشی، پرندگانی مهاجر و چشم اندازی زیبا از طلوع و غروب خورشید به دور از سازه های شهری در میان رودخانه با زمینه ای از سبزینگی هوایی به لطافت نسیم صبحگاهی در شهری صنعتی که با چند دقیقه فاصله در آن می توان هیاهوی شهر را فراموش کرد.

پارک طبیعی ناژوان زیر نظر مدیریت طرح ساماندهی ناژوان و صفه شهرداری اصفهان با هدف حفظ و احیاء طبیعت در عین بهره وری از آن به منظور گذراندن اوقات فراغت شهروندان است این مدیریت تلاش دارد تا ناژوان را با همان چشم انداز و جلوه طبیعی برای مردم بازسازی و احیاء نماید و از آن توسعه شهری در این منطقه جلوگیری کند. بر این اساس طرحهایی را در دست اجرا دارد که تا حدودی در نقشه عنوان گردیده است. اکنون ناژوان با فضاهایی همچون زمینهای ورزشی، استخر، کمپینگ، باغ پرندگان، زمینهای بازی کودکان، ایستگاههای درشکه سواری، اسب سواری، قایقرانی، منطقه دوچرخه سواری برای شهروندان قابل استفاده بود در آینده ای نزدیک با افتتاح باغ پروانه ها، رستوران، باغهای ملل، گیاهشناسی و دارویی، پارک آبی، پارکهای بازیهای سنتی کودکان و ... پذیرای شهروندان و اوقات فراغتشان خواهد بود .

 

عکسها از :عالیه سعادت پور

منبع : خبرگزاری مهر

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.