طبیعت بکر نئور بزرگترین دریاچه اردبیل ‏

4.6
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
حقیقتی در اردبیل که به تصویر کشیده نشد!‏ + تصاویر
22 شهریور 1396 08:00
0

با پیدا شدن فرصتی برای سفر، هر کس مقصدی را برای خود بر می گزیند و به دنبال جاذبه ی مورد علاقه اش می گردد. در میان مقاصد مختلفی که وجود دارند، دامان طبیعت یکی از پرطرفدارترین هاست که علاقه مندان زیادی را به سوی جلوه های مختلف خود می کشاند. امروز برای آشنایی با یکی از این دریاچه ها، به شمال غربی کشورمان می رویم و راهی مرز استان اردبیل و گیلان می شویم که مقصد تور طبیعت گردی هم هست. منطقه ای که طبیعتش با معجون آرامش از میهمانانش پذیرایی می کند و روزمرگی ها و دغدغه ها را به دنیای فراموشی می سپارد. در گوشه ای از این منطقه به سراغ دریاچه ای می رویم که زیبایی اش زبانزد خاص و عام است و دوستداران طبیعت را به سوی خود می کشاند.

طبیعت بکرنئوربزرگترین دریاچه اردبیل ‏

دریاچه نئور یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین کشور است. این دریاچه نقطه ی آغاز یکی از زیبا ترین مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری و سافاری است که شما را به روستای زیبای سوباتان می رساند. با سفر به این دریاچه می توانید از مناظر طبیعی و تماشایی بسیاری همچون کوه های سر به فلک کشیده و گلزارهای وحشی لذت ببرید. نئور یکی از بهترین مقاصد برای تجربه ماهیگیری و صید قزل آلای رنگین کمانی می باشد.

طبیعت بکرنئوربزرگترین دریاچه اردبیل ‏

دریاچه نُئور در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این دریاچه آب شیرین در آغوش یکی از دره‌های کوهستان بغرو (از قلل مرتفع شهرستان تالش) قرار دارد و همچون نگینی بر انگشتری طبیعت این منطقه می درخشد که از نظر برخی کارشناسان مرتفع ترین دریاچه یخچالی بازمانده از دوران باستان به حساب می آید.

طبیعت بکرنئوربزرگترین دریاچه اردبیل ‏

نئور در واقع مشتمل بر دو دریاچه حدود ۴۰ هکتاری و ۱۸۰ هکتاری است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه ای را با عمق ۵/۵ متر تا ۱۳ متر و وسعتی بیش از ۲۰۰ هکتار را تشکیل می دهند. محدوده ی این دریاچه به دلیل برخورداری از اکوسیستمی جالب و کم نظیر به عنوان یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است و به سبب برخورداری از ارزش های زیستگاهی، اکوتوریستی، زنبورداری، کشاورزی و دامداری، ارزش و اهمین بسیاری دارد. برای بهره مندی از آب این دریاچه و استفاده از آن در کشاورزی، سدی نیز در تنها خروجی آن به نام قانلی دره احداث شده و از آن بهره برداری ی شود.

طبیعت بکرنئوربزرگترین دریاچه اردبیل ‏

زیبایی های دریاچه نئور باعث می شود که بسیاری از علاقه مندان طبیعت برای گذران ساعاتی به دور از همهمه ی شهر، بساط خوشگذرانی و پیک نیک خود را در این منطقه برپا کنند و از زیبایی این جلوه ی بی بدیل طبیعی لذت ببرند.عکاسان و علاقه مندان به هنر عکاسی نیز دست به دوربین می شوند تا چشم نواز ترین تصاویر را ثبت کنند و یادگاری های ارزشمندی را از نئور با خود ببرند.

یکی از زیباترین مسیر های دوچرخه سواری و البته پر طرفدارترین آنها، از نئور آغاز می شود و تا ییلاق سوباتان ادامه می یابد. علاقه مندان به این ورزش، در قالب گروه های مختلف راهی نئور می شوند و از آنها تا سوباتان را رکاب می زنند تا هم از طبیعت لذت ببرند و هم تجربه ای متفاوت را برای خود خلق کنند. طول مسیر دوچرخه سواری حدود ۱۲۰ کیلومتر است و در طی آن باید از دامنه های پرشیب نیز گذشت پس برای گذر از آن باید حرفه ای باشید.

طبیعت بکرنئوربزرگترین دریاچه اردبیل ‏

طبیعت بکرنئوربزرگترین دریاچه اردبیل ‏

برخی از افراد ترجیح می دهند در قالب گروه ها و تورهای مختلف راهی نئور شوند و از آنها با پای پیاده به سمت سوباتان راه بیفتند. برای طی این مسیر بسته به انتخاب شما ۱۸ تا ۲۴ کیلومتر راه در پیش دارید که در ابتدا حدود ۴۰۰ متر افزایش ارتفاع دارد و بسته به توان افراد بین حدودا ۸ تا ۱۲ ساعت به طول می انجامد.  اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه، بهترین فصل برای پیمودن این مسیر تماشایی است و در میان راه جاذبه هایی همچون آبشار ورزان و قله بغروداغ نیز وجود دارند که با زیبایی خود خستگی را از تن می زدایند.

طبیعت بکرنئوربزرگترین دریاچه اردبیل ‏

اگر در بهار راهی نئور شوید می توانید لباس گل گلی طبیعت را که بر تن دشت سرسبز اطراف دریاچه نشسته است، ببینید. گل های وحشی در سراسر دشت می روسند و شکفته می شوند و بهشتی تماشایی را به چشمان شما هدیه می کنند. 

طبیعت بکرنئوربزرگترین دریاچه اردبیل ‏

در سفر به نئور می توانید برای اقامت از گزینه های متفاوتی استفاده نمایید. هتل ها و مهمانسراهای شهرهای اطراف یکی از گزینه های پیش روی شما هستند و با امکانات خود، اقامت خوبی را برای شما رقم می زنند. 

اگر طالب گذراندن شب در فضایی متفاوت و در دل طبیعت هستید می توانید از میان خانه ها و کلبه های محلی یکی را برگزینید و یا خودتان دست به کار شده و کمپی را برپا سازید و شب را در زیر آسمان پرستاره به صبح برسانید.

طبیعت بکرنئوربزرگترین دریاچه اردبیل ‏

طبیعت بکرنئوربزرگترین دریاچه اردبیل ‏

طبیعت بکرنئوربزرگترین دریاچه اردبیل ‏

منبع: کارناوال