دلنوشته ای کوتاه بر " نه به ایرانی "

4.4
از 23 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
17 اردیبهشت 1396 12:00
0

چندی است که در نظرها ، یادداشت ها ، سفرنامه ها و نقد اماکن اقامتی و تفریحی ما ایرانیان ، به کرات و بسیار روزافزون شنیده و یا خوانده می شود که :

" حضور ایرانی در آن مکان ها ، ضعف و اشکال و ایراد و بالعکس عدم حضور ایرانی امتیاز ویژه و ممتاز به شمار می آید ."

مسلماً این مطالب دل هر ایرانی اصیل ، آزاده و میهن پرستی را آزرده نموده و موجبات تکدر خاطر ما ملت عظیم و با پیشینه ی فرهنگی و تاریخی را سبب می شود .

چگونه است که برخلاف سایر ملت ها ، از مواجهه ، اختلاط ، هم نشینی و هم صحبتی با هم زبان و هم وطن خود استقبال نکرده ، لذت نمی بریم و حتی گریزانیم ؟

چگونه است که حضور ایرانی را که خود ملیتی این چنینی داریم را ضعف و اشکال و ایراد و کاهنده ی امتیاز و شایستگی آن مکان به حساب می آوریم !؟

مسلماً دلایل وقوع چنین نظرات و رفتار بسیار ویرانگر ، نگران کننده و پراهمیتی نیاز به واکاوی متخصصان ، صاحب نظران و تحلیلگران مرتبط با پدیده ها و مسایل اجتماعی دارد و در توانایی و سواد و تجربه ی من نگارنده نیست .

اما آنچه که باید ما عموم مردم بر آن توجه داشته و تاکید نماییم ، بارز و پررنگ نمودن فایده ها و نکات مثبت موضوع در برابر اندک نقایص و اشکالات آن است . من نگارنده و خانواده ام در اندک سفرهای خارج از کشور به بسیاری از نکات شاخص و ارزشمند همسفری و معاشرت با ایرانیان برخورد نمودیم که عنوان برخی از آن ها خالی از لطف نیست .

شنیدن و گویش به زبان فارسی و استفاده از زبان مادری برای ارتباط بیشتر و بهتر

در خارج از وطن خود و در هجوم آواها ، کلمات و جملاتی که غریبه و ناآشناست ، نجوایی با زبان مادری و فارسی به گوشتان می رسد . این خود شعفی بزرگ و تعلقی شگرف در شما ایجاد می کند که این پیام را برای شما دارد که تنها نیستید. چه گویش و زبانی بهتر و آسان تر از زبان مادری جهت ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر و بهتر .

کمک به همدیگر

بسیار دیده ایم و برای خودمان نیز اتفاق افتاده که بسیاری از ما ایرانیان در سفرها و در زمان مواجهه با یکدیگر به هموطن خود کمک می کنیم و در لحظات سخت به هم یاری می رسانیم . کمک به حمل چمدان ها ، کمک به کنترل و هدایت کودکان ، کمک به همسفران سالخورده و بعضاً حمل ویلچر آنها و حتی برخی از کمک های مالی که در هنگام بازگشت به وطن قابل استرداد و تسویه است ، همه و همه نمونه هایی از موارد بسیاری از این قبیل است . این ها توجه و کمک های بسیار ارزشمند و بزرگی هستند که می توان فقط از یک هموطن انتظار داشته و دریافت نمود .

استفاده از تجربیات و دانسته های همدیگر

بسیاری از ما ایرانی ها از تجربه و دانسته های دیگر همسفران هموطن خود در خصوص قوانین و مقررات ، آداب ، قیمت های مقرون به صرفه ، اماکن دیدنی ، مسیرها ، امکانات و تسهیلات قابل استفاده در سفر ، بهره می بریم . تجربیات و دانسته هایی که کسب آن ها از خارجی ها سخت بوده و یا بایستی متحمل هزینه های مضاعف شویم .

روحیات و خلقیات گرم شرقی

چه خوب و دلپذیر است که در هم صحبتی ، هم نشینی ، تفریح و شادی ، با هم وطنان خود اختلاط و معاشرت داشته باشیم و از روحیات و خلقیات گرم و شرقی و پرنشاط آن ها بهره ببریم . ایرانی ها همیشه مردمانی گرم ، معاشرتی ، بذله گو و پرنشاط بوده و هستند .

یافتن دوستانی ماندگار

بسیار شنیده و یا دیده شده که ما ایرانیان ، بعد از سفر نیز ارتباط خود را با یکدیگر حفظ و نگهداری نموده و دوستان خوب و قابل اعتمادی برای یکدیگر شده ایم . حتی مواردی از این قبیل نیز به مناسبات فرخنده ای همچون ازدواج ، همکاری و یا سفر مجدد انجامیده است .

پس همان گونه که در بالا عنوان گردید ، بیاییم حسن ها ، ویژگی های خوب و نکات مثبت سفر با هم وطن خود را در نظر بگیریم و در اصلاح و بهبود اندک موارد منفی و ناخوشایند در این نوع تعاملات کوشا باشیم . در شرایط کنونی فرهنگی واجتماعی کشور ، ذکر و یادآوری هر روزه ی این قطعه از شعر و ترانه ی زیبا و به یادماندنی آن که اشاره به موضوع فوق دارد ، بسیار لازم و ضروری است .

ایران ، ایران ، سرم روی تن من ، نباشه گر که بیگانه بشه هموطن من

نویسنده: شاهرخ باقرپور

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.