زیبایی های قفقاز را از زاویه ای متفاوت ببینیم

4.5
از 17 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اینجا بهشتی ناشناخته در میانه‌ی آسیا و اروپا است! +تصاویر مستند
19 بهمن 1397 08:00
0

چندی پیش یک تهیه کننده‌ی ماجراجوی فیلم‌های مستند به قفقاز سفر کرد. دایانا آرووتیونوا Diana Aroutiounova قصد داشت برای شبکه چهار روسیه یک مستند از قفقاز و زندگی مردم این سرزمین تهیه کند، او در سفرش از ایران نیز دیدن کرد. او در نهایت توانست از قله‌های درخشان کوهستانی تا مخازن زمردی فوق العاده، صخره های دیدنی و کشاورزانی که در مزرعه‌های کوچک و بزرگ کار می‌کردند، فیلم و عکس تهیه کند. فیلم او در نشنال جئوگرافیک و صفحه شخصی دایانا نیز منتشر شد و توانست توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. بخشی از تصاویری را که این هنرمند از سفر خود به قفقاز ثبت کرده را در ادامه‌ی مطلب، از نظر می‌گذرانیم، پس با لست‌سکند همراه باشید.

زیبایی های قفقاز از زاویه ای دیگر

زیبایی های قفقاز از زاویه ای دیگر

زیبایی های قفقاز از زاویه ای دیگر

با تماشای تصاویر و فیلم این تهیه کننده‌ی خوش ذوق متوجه خواهید شد که تا چه اندازه منطقه‌ی قفقاز ناشناخته باقی مانده است. بومیان قفقاز، غذاهای محلی و آداب و رسوم آنها سفر به قفقاز را بسیار جذاب می‌کند. اگر در جستجوی مقصدی هستید که در عین هیجان شما را با فرهنگ خاص مردم هم آشنا کند، قفقاز انتخاب مناسبی خواهد بود. پس همچنان با ما باشید تا سفر به قفقاز را قدم به قدم با دایانا و از زبان خودش دنبال کنیم.

زیبایی های قفقاز از زاویه ای دیگر

Caucasus-2.JPG

زیبایی های قفقاز از زاویه ای دیگر

در اوایل سال 2017 میلادی من بر روی مستندی به نام از روسیه تا ایران برای شبکه چهار کار کردم. برای این مستند از مرزهای پرپیچ و خم عبور کردم و در کنار رود نیل قدم زدم، حتی بر روی هیمالیا پا گذاشتم و از دره‌های مرگبار گذشتم. من تولیدکننده، برنامه‌ریز و بازیگر این فیلم بودم و برای همه چیز برنامه‌ریزی می‌کردم. ما قفقاز را برای سفر انتخاب کردیم چون از نظر فرهنگی تنوع زیادی داشت و هنوز مردمش فرهنگ اصیل خود را تا حدود زیادی حفظ کرده‌اند.

قفقاز شمالی بین دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد و آن را به 7 بخش تقسیم می‌کنند که مردم هریک از این بخش‌ها فرهنگ مخصوص به خود را دارند. به طور تقریبی قفقاز دارای 30 قومیت و 14 زبان رسمی است.

زیبایی های قفقاز از زاویه ای دیگر

زیبایی های قفقاز از زاویه ای دیگر

زیبایی های قفقاز از زاویه ای دیگر

سفرم به قفقاز پر بود از تماشای طبیعت زیبا و گپ و گفت با مردمی میهمان نواز. سالهاست که قفقاز را به عنوان سرزمینی می‌شناسند که دچار اختلال قومی شده است اما به نظر من همین موضوع باعث شده تا فرهنگ جدیدی در این سرزمین به وجود بیاید. متاسفانه بسیاری از مردم روسیه و ساکنان اروپا هنوز قفقاز را سرزمینی ناامن می‌دانند که این موضوع اشتباه است و من از سفرم لذت زیادی بردم. زیبایی روستاها غیر قابل توصیف است. قفقاز روستاهایی دارد که در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا قرار دارند و سبک زندگی مردمش بسیار جالب است. روستاهای قفقاز مقصد خیلی خوبی برای ماجراجویان و افرادی است که به کشف مناطق کمتر شناخته شده علاقه‌مند هستند.

من می‌خواستم همواره در تمامی روزهای سفرم با مردم بومی در ارتباط باشم، همین موضوع بود که باعث شد تا در یک عروسی شرکت کنم و شاهد مسابقات محلی‌ها باشم و حتی کمی درباره‌ی زندگی صوفیان اطلاعات به دست بیاورم. به طور کلی تلاش من این بود که زوایای ناب و کمتر شناخته شده‌ی قفقاز را در فیلم و عکس‌هایم ثبت کنم.

زیبایی های قفقاز از زاویه ای دیگر

زیبایی های قفقاز از زاویه ای دیگر

زیبایی های قفقاز از زاویه ای دیگر

نظر شما درباره‌ی قفقاز چیست؟ آیا اطلاعاتی درباره‌ی قفقاز دارید که بیان آنها برای سایر لست‌سکندی‌ها جالب باشد؟ اصلا تا به حال فکر کرده‌اید که مقصد سفر بعدی‌تان، قفقاز باشد؟

منبع: calvertjournal.com

زهرا میرزایی