چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌ کند؟

5
از 1 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آیا ممکن است مسافرت نکردن در دوران کرونا به زمین کمک کند؟ +تصاویر
18 خرداد 1399 10:00
0

ما می‌دانیم که سفر و برنامه‌های گردشگری در حال حاضر تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند. اما برای تحقق شور و شوق شما به سفر، داستان‌هایی را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا الهام بخش ماجراجویی بعدی شما باشد.

توریسم یک صنعت بزرگ در سراسر جهان است. سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که بیش از ۱.۴ میلیارد گردشگر در این سال داشته‌ایم که برای تعطیلات به سفر رفته‌ بودند. علاوه بر این، سفرهای تجاری هم روزانه انجام می‌شود و باید بگوییم که مردم در سراسر جهان دایما در حال حرکت و سفر هستند.

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

اما وقتی تمام این حرکت‌ها و نقل و انتقالات متوقف شود چه اتفاقی می‌افتد؟ از آنجا که این پاندمی جهانی باعث شد که شهرها و کشورها مانع و محدودیت‌های مختلفی برای سفر به منظور محافظت از شهروندان خود قرار دهند، زمین نیز آرام آرام فرایند محافظت خود را شروع کرد. ​

از تصاویر ماهواره‌ای گرفته تا عکس‌های افرادی که از آسمان آبی با خیابان‌های خالی در مکان‌های شلوغی مانند نیویورک نشان می‌دهد، شهرها بدون گردشگر به چه شکل خواهند بود. در واقع این تصاویر تاثیر انسان بر روی سیاره سبز را بیش از چیزی که ما تصور می‌کردیم نشان می‌دهد. بیایید با هم این موضوع را بررسی و تصاویر را نگاه کنیم.

 

چین

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

جمعیت چین بیش از ۱.۴ میلیارد نفر است و اکثریت این جمعیت در شهر پکن زندگی می‌کنند. همچنین چین با جذب ۱۴۲ میلیون گردشگر خارجی در سال ۲۰۱۹، به عنوان چهارمین کشور پر بازدید جهان نیز محسوب می‌گردد.

بهترین مقصد برای گردشگران در این کشور کجاست؟ پکن و شهر ممنوعه، جای که کاخ‌های دوجین از امپراطوری چینی‌ها در آن زندگی و حکومت کردند.

 

چین: قبل از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

قبل از شیوع اولیه کرونا ویروس در ووهان چین، ابزارهای پایش تراز هوا در سازمان فضایی اروپا و تصویربرداری‌های ماهواره‌ای نشان داد که نیتروژن دی اکسید (NO2) در چندو، گوانجو، شانگهای و به خصوص در پکن و شهرهای اطرافش بسیار سنگین بوده است. ​

گازهای سمی باعث مشکلات تنفسی می‌گردد و تخمین زده می‌شود که نزدیک به یک میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا پیش از موعد می‌میرند.

 

چین: پس از کرونا

​​​​​​​​چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

بعد از شیوع کروناویروس در ماه ژانویه، چین به حالت تعلق و قرنطینه درآمد. تصاویر ماهواره‌ای ESA's Sentinel - ۵ سطوح بسیار کمتری از نیتروژن دی‌اکسید (NO ۲) ‏را نشان دادند.

در حالی که این می‌تواند یک نکته عالی باشد اما موضوع کیفیت هوا صرفا به این مورد مربوط نمی‌شود، چرا که ماهواره‌های NASAs هواکش‌های سنگینی را در هوا همان منطقه نشان داد.

 

ونیز، ایتالیا

​​​​​​چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

یکی از مهم‌ترین مقاصد سفر در جهان، شهر کانال‌های آبی ونیز در ایتالیا است. این شهر از ۱۱۸ جزیره کوچک تشکیل‌شده که از طریق پل‌ها و کانال‌ها در منطقه‌ای به مساحت ۱۶۰ مایل مربع به هم متصل شده‌اند.

این شهر با جذب حدود ۲۰ میلیون بازدید کننده در سال، با صنعت گردشگری رو به رشد خود که شامل چندین کشتی مسافرتی نیر می‌باشد، دست و پنجه نرم می‌کند و روزانه هزاران مسافر به خیابان‌های باریک آن روانه می‌شوند.

 

ونیز: قبل از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

 ونیز دارای ۲۶ مایل کانال و آبراه است و ۱۵۰ کانال در جزایر کوچک‌تر(‏سیتری) ‏جریان دارد. ​ بازدیدکنندگان بارها از بوی تعفن ناشی از آبراه‌های آلوده با فاضلاب، جلبک‌های دریایی، ماهی‌های مرده و آشغال‌های که به طور معمول در طول جزر و مد بالا می‌آیند، شگفت‌زده شده‌اند.

 

ونیز: بعد از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

از زمانی که ایتالیا قرنطینه خود را آغاز کرد، ونیز از جمعیت گردشگران خالی شد، تصاویری از این شهر دیده می‌شود که نشان می‌دهد حیات وحش به سرعت آنچه را متعلق به خودشان است را پس گرفته است.

آب‌های روشن و شفاف شده‌اند و ماهی‌ها زیر آب نمایان گردیده‌اند. همچنین  قوهای دیده شده‌اند که در میان کانال‌های باریک شنا می‌کنند و به دنبال غذا هستند.

 

بقیه ایتالیا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

اما ونیز تنها یکی از چندین مقصد مهم ایتالیایی برای گردشگران است. ایتالیا (رم، فلورانس، پومپئی، پورتوفینو، سیسیل، توسکانی و پیزا از مهم‌ترین مقاصد گردشگر ایتالیا هستند) پنجمین کشور پربازدید با بیش از ۵۸ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۹ بود. این رقم نزدیک به دو برابر جمعیت این کشور است.

​​​​​​​​

ایتالیا: قبل از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

ایتالیا در جنوب کوه‌های آلپ قرار دارد، جایی که دود کارخانه‌ها و آلودگی می‌تواند به دام بیفتد. در این تصویر از کشور که توسط ESA قبل از اینکه در ۹ مارس ۲۰۲۰ قرنطیه شروع شود، این موضوع به خوبی نشان داده شده است.

 

ایتالیا: پس از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

در کم‌تر از یک هفته، آلودگی در شمال ایتالیا رو به کاهش رفت. در رم، پایتخت کشور، سطح آلودگی ۳۵ درصد کاهش یافت.

​​​​​​​​

کالیفرنیا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

کالیفرنیا یکی از ایالت‌های آمریکا است که بیش‌ترین بازدیدگان را در سال دارد و به راحتی می توان علت آن را فهمید. نقاط برجسته شامل خط ساحلی ۸۴۰ مایلی، دیزنی لند و دیگر پارک‌های تفریحی، و شهرهای شگفت‌آور مانند سان‌فرانسیسکو، سن دیگو و لس‌آنجلس در ایالات کالیفرنیا قرار دارند.​

تنها لس‌آنجلس در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۰ میلیون بازدید کننده داشته است.

​​​​​​​​

کالیفرنیا: قبل از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

ترافیک بدنام لس‌انجلس در طول بزرگراه‌ها تا ۱۲ لاین گسترده می‌شد که باعث می‌گردید، شاخص کیفیت هوا کاهش یابد و ذرات آلوده به اندازه‌ای بزرگ شوند که تنفس را دچار مشکل کنند. این روند باعث آسیب شدید به لایه اوزون نیز می‌گردید.

دود در لس آنجلس به قدری بد است که در جهان به عنوان بدترین دود شناخته می‌شود. این تصویر ماهواره‌ای Sentinel - ۵ این شهر بزرگ را به همراه سن دیگو، منطقه خلیج سانفرانسیسکو، لاس وگاس، سالت لیک سیتی، فونیکس و دنور در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

 

کالیفرنیا: پس از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

از زمان شروع قرنطیه در کالیفرنیا، ترافیک بزرگراه‌های لس‌آنجلس به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته، به طوری که سطح کیفیت هوا بهبود یافته‌ است. ​ در عرض دو ماه، سطح بالای دی‌اکسید نیتروژن و آلودگی شهر در سراسر کالیفرنیا و بقیه شهرهای جنوب غربی کاهش یافتند.

 

نیویورک

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

شهر نیویورک بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسر جهان به سمت خود دعوت می‌کند و این شهر مقصد اول گردشگری در آمریکا است. بیش از ۶۵ میلیون نفر از شهر نیویورک (که شهری که هرگز نمی‌خوابد معرف است) بازدید کردند و این عدد سالانه افزایش می‌یابد.

بیش از ۸.۶ میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند و روزانه ۱.۶ میلیون نفر از حومه شهر به نیویورک وارد می‌شوند.

 

نیویورک: قبل از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

ترافیک های شهری، مسکونی و گردشگری به طور حتم بر کیفیت هوا در نیویورک و منطقه تری - استیت تاثیر می‌گذارد. ​ این تصویر ماهواره‌ای از ژانویه نشان می‌دهد که سنگین‌ترین آلودگی در کریدور شمال شرقی ایالات‌متحده، شهر نیویورک را احاطه کرده‌است.

 

نیویورک: بعد از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

تا ماه مارس، ویروس کرونا شهر را به طور کامل تعطیل کرد. تصاویر ماهواره‌ای تغییرات قابل‌توجهی در کیفیت هوا را نشان می‌دهند. انتشار مونوکسید کربن تقریبا پنجاه درصد کاهش یافته است.

​​​​​​​​

شهر شیکاگو

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

شیکاگو که به عنوان مکان اصلی برای کنفرانس‌ها، سفرهای تجاری و غیره عمل می‌کرد و رکورد سفر خود را در سال ۲۰۱۸ شکست. این شهر در سال ۲۰۱۸ در حدود ۵۸ میلیون بازدید کننده داشته است. در این شهر نزدیک به سه میلیون نفر زندگی می‌کنند و روزانه بیش از ۱.۲ میلیون نفر وارد این شهر می‌شوند.

​​​​​​​​

شیکاگو: قبل از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

مسافران تجاری، گردشگران و ساکنان تاثیر مشابه‌ی که بر کیفیت هوای نیویورک داشته‌اند بر کیفیت هوای شیکاگو دارند. در میدوست، همانطور که در این عکس ماهواره ای گرفته شده در 20 ژانویه نشان می‌دهد هوای شیکاگو پر از دی‌اکسید نیتروژن است.

 

شیکاگو: بعد از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

با ورود کروناویروس شهر به طور کامل قرنطینه و تعطیل شد. هوای شیکاگو در بیست مارس عاری از دی‌اکسید کربن اضافه بود.

 

هندوستان

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

هند ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت دارد با این حال، هند بیش از ۱۰.۵ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۸ داشته که اکثریت آنها از بمبئی و دهلی بازدید کرده‌اند.

 ​

هند: قبل از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

هند در شهرهای خود آلودگی بالایی را تجربه کرده‌است. براساس گزارش کیفیت هوای جهان در سال 2019، از بین شهرهایی که به نظر می رسد بدترین کیفیت هوا را دارند، شش تا از 10 شهر متعلق به هند بودند.

بدترین مطلق جهان چیست؟ کیفیت هوا پایتخت دهلی‌نو در سال 2019 به بیش از 110 میکروگرم رسیده است (این عدد نه برابر بیشتر از آنچه که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده سالم می داند، بود).

 

هند: بعد از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

در بمبئی، سطح NO2 تقریباً قبل از 30 مارس به 60 میکروگرم در متر مربع رسید. هنگامی که هند قانون منع رفت و آمد را به اجرا گذاشت، این ارقام به کم‌تر از ۲۰ میکرو گرم کاهش یافت و روزانه نیز افت داشت. آسمان به طور چشمگیری در بمبئی و همچنین در سراسر کشور پاک و آبی شد.

 

پاریس

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

فرانسه پربازدیدترین کشور جهان است و تخمین زده شده بود که بازدیدکنندگان این کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۱۰۰ میلیون گردشگر می‌رسد. پایتخت فرانسه، پاریس، بیش از ۴۰ میلیون بازدید کننده در سال ۲۰۱۸ داشته و سومین شهر پربازدید جهان می‌باشد.

با این حال، جمعیت این شهر از این ارقام واقعا کوچکتر است. پاریس تنها ۲.۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

 

پاریس: قبل از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

قبل از قرنطینه، کیفیت هوای پاریس بر روی مانیتور کیفیت هوا توسط ایرپارف Airparif ثبت می‌شد که با سطح بالای دی‌اکسید کربن به ۶۸ رسید. ​

پاریس حتی در زیر زمین نیز آلودگی شدیدی را با هوای مترو تجربه می‌کند که ۳۰ برابر آلوده‌تر از هوای موجود در خیابان‌ها است.

 

پاریس: پس از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

درست چهار روز پس از قرنطینه شدن پاریس، شهر شاهد تمیزترین آسمان سال خود بود. در یک روز کیفیت هوا از ۶۸ به ۲۷ کاهش یافت. در طی دو روز، میزان اکسید نیتروژن 60 درصد کاهش یافت و کیفیت هوا تا 30 درصد نیز بهبود یافته است.

 

اسپانیا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

کشور دیگری که با تعداد گردشگری بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، اسپانیا است. پایتخت این کشور، مادرید، سالانه ۶ میلیون گردشگر دارد (‏که عملا بر جمعیت آن سایه افکنده‌است)‏.

اما در طول ساحل چه رخ می‌دهد؟ بیش از ۲۰ میلیون بازدید کننده با هواپیما، قطار، ماشین و کشتی به شهر بارسلونا وارد می‌شود و این در حالی است که بارسلونا تنها ۱.۶ میلیون نفر جمعیت دارد.

 

اسپانیا: قبل از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

شهرهای مجاور آن یعنی شبه جزیره ایبری، به ویژه بارسلونا و مادرید، سطح بالای دی اکسید نیتروژن را تجربه می‌کنند. سینتینل کوپرنیک (The Copernicus Sentinel) این تصویر اسپانیا و پرتغال را در اوایل ماه مارس ثبت کرد.

 

اسپانیا: پس از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

تا اواسط ماه مارس، از زمانی که قرنطینه آغاز شد، سطح آلودگی هوای بارسلونا تا ۷۳ درصد و والنسیا تا ۶۴ درصد کاهش یافت.

 

لندن

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

درست بعد از پاریس، پایتخت کشور انگلیس، لندن در جذب گردشگران پیشرو است. بیش از ۱۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ از این شهر بازدید کرده‌اند.

با این حال، لندن از نظر جمعیت بسیار بزرگ‌تر از پاریس است. تقریبا ۹ میلیون نفر در لندن زندگی می‌کنند و ۲ میلیون نفر روزانه از این شهر بازدید می‌کند و اغلب با مترو وارد این شهر می‌شوند.

 

لندن: قبل از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

ممکن است به نظر برسد که دو میلیون مسافر روزانه گیج کننده باشد اما لندن علاوه بر آن، با ترافیک‌های اتومبیل، قایق و هواپیما نیز احاطه شده است. تخمین زده می‌شود که سالانه نزدیک به ۴۰.۰۰۰ نفر زودتر از موعد در انگلستان می‌میرند. هر ساله آلودگی هوای این کشور بیشتر می‌شود.

 

لندن: پس از کرونا

چگونه مسافرت نکردن به زمین کمک می‌کند

در کم‌تر از دو هفته بعد از قرنطیه، کیفیت هوای لندن پیشرفت‌های قابل‌توجهی را نشان داد، از جمله تعداد ذرات ریز آن تقریبا پنجاه درصد کاهش یافت.

 

سخن نهایی

 اگرچه هنوز خیلی زود است که تاثیر قرنطینه  بر محیط‌زیست را ببینیم، اما تصاویر و گزارش‌ها نشان می‌دهد که قرنطینه تا حدود زیادی باعث کاهش آلودگی شده است و آسمان اغلب شهرها و کشورها به رنگ آبی در آمده است.

 

منبع: farandwide

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی