توصیه های مسافرتی: ده چیزیکه هیچ وقت نباید در یک سفر خارجی بپوشید

4.6
از 45 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
توصیه های مسافرتی: ده چیزیکه هیچ وقت نباید در یک سفر خارجی بپوشید
27 اسفند 1393 00:00
82

استفاده از تجربیات و نظرات دیگر مسافران یکی از راهکار هاییست که میتواند باعث بهبود کیفیت سفر و پایین آورد ریسک خطرهای احتمالی شود. وب سایت independenttraveler.com یکی از وب سایت هاییست که مقالاتی در قالب "توصیه های مسافرتی" در سایت خود منتشر مینماید. این توصیه های که نتیجه سالها تجارب کارکنان و مسافران است کمک بسیار شایانی به توریستهای تازه کار و توریستهای مقاصد خاص خواهد نمود . البته این تجارب و توصیه های بر اساس ذائقه و سلیقه توریستهای آمریکایی بیان شده است اما خواندن و مطالعه این موارد برای تمامی توریستها با هر نژادی میتواند تاثیرگذار و مثمر ثمر باشد. و با اندکی تغییر بتوان آنها را با هر فرهنگ و نژادی بسط داد.

اولین مقاله با نام "ده چیزیکه هیچ وقت نباید در یک سفر خارجی بپوشید" با ترجمه سرکار خانم "فریناز اطمینان" برای شما دوستان آماده شده است که امیدوار هستیم با خواندن این موارد درصد کوچکی به اطلاعات شما افزوده شود. از شما دعوت میکنیم که با افزودن موارد و نکاتی که فکر میکنید این لیست را کامل تر خواهد نمود در قسمت نظرات به ما و دیگر مسافران کمک نمایید تا از سفرهای خود به بهترین شکل ممکن استفاده نماییم و در شرایطی که سفرهای خارجی برای بسیاری از ما تبدیل به آرزو شده است اندک فرصتهایمان را به خاطر بی اطلاعی و بی تجربگی تلخ نکنیم.

رفتن سفر به خارج از کشور به آسانی خریدن بلیط و پریدن توی هواپیما نیست. امنیت باید یکی از نکات اصلی مورد نظر باشد، مهم نیست به کجا میروید و یکی از نکاتی که باید برای ایمن بودن در سفر به آن توجه شود پوشش است. یعنی طوری لباس بپوشید که خیلی ( به عنوان یک توریست ) در چشم نیایید. علاوه بر لباسهایی که نباید بپوشید مثل ترکیب تی شرت و کلاه بیسبال و کتانی سفید، برای انتخاب لباس در کشوری خارجی رسوم و رفتار رایج و نیز اعتقادات مذهبی آنها را در نظر داشته باشید.

لیسا مونیکما کسی که دایم در سفر است میگوید: "حس ماجراجویی من را به عنوان یک زن تنها به کشورهایی کشانده که مذهب رسمی شان اسلام و یا مسیحیت بوده است. من همیشه ساده پوش بوده ام اما پس از سفرهای بسیار و ملاقات با مسافران و افراد بومی بسیار که از فرهنگ های متنوعی بودند اهمیت احترام به رسوم در طرز لباس پوشیدن برایم بیشتر روشن شده است." وقتی میخواهید چمدانتان را برای سفربعدی به خارج ببندید بهتر است بگذارید این 10 مورد در کمد لباستان باقی بمانند!

 

لباسهایی که از نظر شرعی نشانه بی عفتی است

در کشوری که عقاید عمیق مذهبی دارند بهتر است که با محافظه کاری لباس انتخاب کنید، مثلا در کشورهای خاور میانه. (اگر اطلاع کافی ندارید میتوانید از آژانس مسافرتی تان یا از کتابهای راهنما در مورد عقاید و رسوم مذهبی کشور مقصد آگاه شوید) در چنین کشورهایی خانم ها نمیتوانند دامن کوتاه، انواع تاپ، بلوز آستین کوتاه، شلوارک و حتی گاهی شلوار کشی تنگ بپوشند. لباسهایی که بدن نما باشند و یقه باز داشته باشند به شدت ممنوع است. مردان در بیشتر کشورهای خاور میانه و یا در هنگام ورود به کلیسا یا دیگر اماکن مقدس نباید شلوار کوتاه و تاپ بدون آستین بپوشند. پوشیدن شلوار و دامن بلند مناسب است و خانمها باید یک شال برای احتیاط در کیفشان همراه داشته باشند. به عنوان یک قانون کلی مسافران برای ورود به کلیساها و اماکن مذهبی دیگر باید شانه ها و زانوهایشان پوشیده باشد تا کسی به آنها خیره نشود و احیانا از ورودشان جلوگیری نشود. و بهتر اینست که پاها پوشیده باشد. برای راحتی خیال بهتر است بلوز آستین بلند پوشید و مردها هم نگذارند موهای سینه شان بیرون باشد.

 

کفش کتانی و کفش جلوباز

در اروپا پوشیدن کفش کتانی فقط مخصوص ورزش است. کفش سفید تنیس، صندل راحتی به مذاق اسپانیایی ها و ایتالیایی ها خوش نمی آید. بهتر است به جای اینها از کفش های چرمی راحتی برای راه رفتن در شهر استفاده کنید، کفش ها باید تمیز و واکس خورده باشند. کفشهای سفید بندی تنیس نشانه توریست های آمریکایی است.

و نیز بهتر آنست که از کفشهای جلوبسته استفاده کنید تا پاهایتان از گزیده شدن توسط حشرات و یا زخم شدن در زمینهای شنی در امان باشد. یک متخصص ارتباطات در پلنت وایلد لایف به نام تالیا سالم میگوید : " پوشیدن کفش جلوباز در سفر به مکانهایی که امکان عفونت وجود دارد بهداشتی نیست."

 

شلوار کوتاه، عرقگیر و دمپایی

بله، ما آمریکایی ها عاشق شلوارک هایمان هستیم. اما در بیشتر فرهنگ ها مردم با شلوارک بیرون نمیروند، فرقی نمیکند چه فصلی باشد یا چقدر به استوا نزدیک باشند. بهتر است شلوارک های خاکی رنگ را بگذارید برای ساحل، پارک، باشگاه تنیس و مسیرهای پیاده روی. روش لباس پوشیدن راحت ما برای بیشتر مردم خارجی سوال برانگیز است. شما به ندرت مردم بومی را میبینید که شلوارک به پا کنند مگر اینکه بخواهند فوتبال بازی کنند.

همچنین از پوشیدن عرقگیرهای رکابی و دمپایی ها نامناسب اجتناب کنید . شاید شما با خودتان فکر میکنید که پوشیدن این ست (شلوارک، عرقگیر و دمپایی)باعث راحتی شما خواهد بود اما مطمئن باشید دیگر همسفران تور شما با این طرز لباس پوشیدن شما مشکل خواهند داشت و آنرا باعث آبروریز و شرمساری خود میدانند.

 

زیور آلات پر زرق و برق

هیچ وقت در خارج از کشور از جواهرات قیمتی و پر زرق و برق استفاده نکنید مگر اینکه بخواهید حلقه الماس شما، مروارید هایتان و ساعت قیمتی تان در کلکسیون شخص دیگری نگهداری شود. از آنجا که نیاز نیست کسی را در طول سفر خود تحت تاثیر قرار دهید پس بهتر است چیزهای قیمتی تان را در خانه بگذارید.

 

تصاویر مذهبی، شعارهای ناسزا یا پرچم ملل

از لباسهایی با علایم ورزشی، مذهبی یا ارتشی، کلمات مقدس، پرچم ملل و هر کلمه یا علامتی که به زبانی نوشته شده است که نمیتوانید آن را معنی کنید دوری کنید. لازم نیست در طول سفر ناخواسته وارد بحث عقیدتی شوید. همچنین بهتر است زیورآلاتی که علایم مذهبی دارند حتی گردنبند صلیب را در خانه بگذارید. اگر مجبور به پوشیدن آنها هستید طوری زیر پیراهنتان مخفی کنید که در چشم نباشد.

 

رنگهای روشن

از رنگها و طرح های جیغ بپرهیزید. از مدلها و رنگهای مطمئن تر مثل آبی، آبی نفتی، کرم تیره و طوسی استفاده کنید. در کل لباسهای با سایز مناسب و کلاسیک بپوشید. شما میخواهید همرنگ جماعت شوید نمیخواهید جلب توجه اضافی کنید. (و هیچ چیز بیشتر از یک تاپ سبز فسفری توجه همه را به شما جلب نمیکند.)

 

رنگهای نامناسب

در غرب ما در مراسم تدفین و ترحیم مشکی میپوشیم اما در نقاطی از آسیا سفید رنگ لباس عذا است. در ضمن از پوشیدن لباس آبی یا مشکی در آفریقای مرکزی پرهیز کنید که رنگ مورد علاقه پشه های بزرگ تسه تسه است.


شلوار جین

اگر از یک کارخانه یا یک منطقه روستایی دیدن میکنید یا از یک مکان گردشگری که افراد محلی در آنجا شلوار جین میپوشند پس پوشیدن شلوار جین ایرادی ندارد. البته شلوار جینی که میپوشید باید اندازه اش مناسب باشد و صاف و صوف باشد حتی بهتر است از رنگ آبی تیره یا مشکی استفاده کنید. شلوار های بگی، پاره پوره، و حتی جین کشی تنگ در خارج از آمریکا خیلی پسندیده نیست.

 

کیف کوله پشتی

آیا برنامه دارید تابستان با کیف کولیتان راهی اروپا شوید؟ پس یک کیف کولی بزرگ قطعا از چمدان چرخ دار در هنگام سوار و پیاده شدن از قطار و طی مسافت بهتر است. اما یک کیف دیگر هم با خود داشته باشید مثلا یک کیف پارچه ای کوچک برای گشتن روزانه در شهر. هر نوع کیف کولی، بزرگ یا کوچک روی شما مارک توریست میزند.


دوربین

یک عکس بگیرید و دوربینتان را کنار بگذارید. هیچ چیز بیشتر از این نمایانگر یک توریست نیست که دوربینی دایم از گردنتان آویزان باشد. نه تنها تابلو میشوید بلکه طعمه دزدان خواهید شد. یک دوربین خوب همراه داشته باشید که بشود آنرا در کیف قرار داد.

 

چند نکته دیگر

پوشیدن لباس مناسب در خارج از کشور نه تنها کمک میکند همرنگ جماعت میزبان شوید و از میزبانی گرم تر آنها برخوردار شوید بلکه از اینکه به چشم جیب بر ها بیایید جلوگیری میکند. پس اگر در انتخاب شک دارید ببینید مردم محلی چه میپوشند. یک متخصص در سفر به نام جان اسکالا میگوید: "بهتر این کار اینست که مسافر از یک فروشگاه لباس فروشی محلی چند دست لباس تهیه کند. سپس هیچ کس او را به چشم توریست نمیبیند." به علاوه لباسهای جدیدی به کمد لباستان اضافه خواهد شد.

علاوه بر اینکه به پوششتان دقت میکنید کارهای دیگری هم میتوانید انجام دهید تا کمتر شبیه مسافر به نظر برسید مثلا اگر میخواهید سوغات بخرید از کیسه های پلاستیکی استفاده نکنید که شما را شبیه غریبه ها میکند. هر چه دوست دارید بخرید و آنها را در کیف دستیتان جا دهید. از فروشنده بخواهید وسایل بزرگتر را به هتلتان بفرستد.

یک ایده خوب دیگر: کاری کنید که به نظر برسد میدانید دارید چه کار میکنید و کجا میروید حتی اگر مجبورید فیلم بازی کنید. متیو ریمز مسافری که چند سال پیش اروپا را گشته خاطر نشان میکند: "وقتی وسط خیابان ایستاده اید و سردرگم به نظر میرسید یا بدتر از آن دارید نقشه تان را باز میکنید با صدای بلند دارید اعلام میکنید که یک توریست هستید. در عوض به یک کافه یا جایی شبیه آن بروید تا وقت داشته باشید خودتان را جمع و جور کنید."

در مورد حالات دستتان دقت کنید چون بسته به جایی که در آن قرار دارید معانی متفاوتی ممکن است داشته باشند. برای مثال در بنگلادش و برخی کشورهای آسیایی نشان دادن شست دست توهین محسوب میشود از آنجایی که شما نمیدانید علایم مختلف دست در کشورهای دیگر چه معنایی میتواند داشته باشد بهتر است از آنها استفاده نکنید تا به کسی توهین نشود. برای اطلاعات بیشتر در مورد ژست های مختلف و ممنوعه هر قوم به سایت CultureCrossing.net مراجعه کنید.

بعضی اوقات لحن صحبت ما مهمتر از ظاهرمان است. بیشتر آمریکایی ها سریعا با لحن بلند و طلب کارانه شان شناخته میشوند با صدای آرام و سخنان مودبانه صحبت کنید گرچه این پیشنهاد میتواند همیشه و در همه سفرها مفید باشد حتی در شهر خودتان.

 

مترجم : سرکار خانم فریناز اطمینان

منبع : IndependentTraveler.com (با اندکی تغییر)

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.