گشایش هزارمین موزه ی کشور تا پایان دولت کنونی

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کشوری با هزار موزه!
15 آبان 1397 12:00
0

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که شمار موزه‌های کشور از 450 موزه –تا پایان دولت قبل- طی حدود شش سال به 650 موزه رسیده است و تا پایان دولت کنونی گشایش هزارمین موزه را جشن می‌گیریم.

آقای علی اصغر مونسان در مراسم پایانی چهل و یکمین سمپوزیوم ایکوفوم -کمیته جهانی موزه شناسی- که در سالن اجتماعات موزه اسلامی برگزار شد درباره‌ی افتتاج موزه‌های جدید چنین گفت: در چند سال اخیر با رشد شمار بازدیدکنندگان موزه‌ها روبه‌رو بودیم و آمارها نشان داد که در نوروز گذشته به صورت میانگین 14 هزار نفر از موزه‌ی ملی ایران دیدن کردند و این رشد بسیار بی‌سابقه است. به صورت کلی معتقدیم که بازدید از موزه‌ها در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار دارد. از مهمترین اقدامات مربوط به موزه‌ها در دولت کنونی می‌توان به بلیط‌های الکترونیکی، خدمات نرم‌افزاری و برپایی نمایشگاههای مختلف و بعضا مشترک با سایر موزه‌ها اشاره کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: موزه‌ها نقش پررنگی در ساخت آینده ایفا می‌کنند و نشان دهنده‌ی چگونگی شکل‌گیری فرهنگ و هویت یک ملت هستند. در حقیقت موزه‌ها ابعاد زندگی مردم را برای جهانیان نمایش می‌دهند و نقطه‌ی مشترک میان موزه‌ها نشان دادن مسیر فرهنگی یک جامعه می‌باشد.

آقای مونسان همچنین گفت: از ویژگی‌های مهم هر موزه‌ای کارکرد گردشگری آن است و می‌توان گفت که موزه‌ها همانند مکان‌های مذهبی همواره مورد احترام بوده‌اند و مردم از آنها دیدن می‌کردند. بسیاری از موضوعات موجود در موزه‌های ایران را هم محتویات مذهبی تشکیل می‌دهد و دیدن گنجینه‌های تاریخی نوعی تقدس است.

گشایش هزارمین موزه ی کشور تا پایان دولت کنونی

گشایش هزارمین موزه ی کشور

در همین راستا مدیر کل موزه ها و اموال منقول تاریخی کشور گفت: در ایران همیشه تقابلی میان نگاه واقع‌گرایانه و تقدس مابانه به موضوعات مختلف وجود داشته است و جای خالی بحث‌های علمی احساس می‌شده است.

محمدرضا کارگر در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت: همیشه افرادی با نگاه تقدس به همه‌چیز سعی داشته‌اند تا به خواسته‌های نابه‌جا و منافع شخصی خود برسند ولی موزه‌ها باید با جایگزین کردن دید تاریخی و علمی با تقدس شکنی دروغین مبارزه کنند و جامعه را آگاه نمایند. البته در همه‌ی جوامع خطوط قرمزی با عنوان مقدسات وجود دارند پس موزه‌ها باید عالمانه عمل کنند.

آقای کارگر بر این موضوع تاکید کرد که نسل جدید ما سعی می‌کنند به تقدسات دیدی واقع‌گرایانه داشته باشند و اغلب مقدسات از دید تاریخ و پژوهش‌های علمی دیگر مقدس به حساب نمی‌آیند. اگر تقدس‌گرایی باعث رشد جامعه نشود و مردم را به گذشته ببرد، آن تقدس گرایی اشتباه است.

او صحبت‌هایش را اینچنین ادامه داد: بسیاری از مباحثی که در جوامع گذشته تقدس داشته‌اند، حالا به دلیل نگاه علمی به آنها، تقدسی ندارند و این رسالت هر موزه‌ای است که آگاهی مردم را افزایش بدهد. در حقیقت هرجایی که تقدس‌گرایی مخالف و مانع دانایی بیشتر و دستاوردهای علمی بشود، رسالت موزه‌هاست که با نگاه علمی‌شان وارد عمل شوند.

رییس کمیته جهانی موزه شناسی (ایکوفوم) هم در زمینه‌ی تقدس و نقش موزه‌ها در این مراسم بیان کرد که: من معتقدم برای هر شیئی می‌توان یک بُعد مقدس در نظر گرفت و در این کار هم باید به ذات همان جسم توجه نمود. ممکن است روزی بتوان انرژی مقدس هر شی را نیز اندازه‌گیری و درجه‌بندی نمود.

در همین زمینه محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور نیز گفت: بحث تقدس اشیا موضوع بسیار پیچیده‌ای است و باید مباحث آن بررسی شود. هر شیئی در وطن خود قداست بیشتری دارد و هرچه از زادگاهش دور شود، مردم نیز کمتر با آن شی ارتباط برقرار می‌کنند و این یک واقعیت است. ما باید در سطح بومی، ملی و بین‌المللی به گفت‌وگو بپردازیم و باید بگویم که حفظ میراث جهانی بدون همکاری و مشارکت مردم موفقیت آمیز نخواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر در ایران 550 موزه و بیش از 3 هزار مجموعه دار وجود دارد و آمادگی تبادل فرهنگی با عرصه‌ی فرهنگ جهانی را با صاحبان نظر داریم.

در آخر بد نیست بدانید که سمپوزیوم سالانه ایکوفوم با موضوع موزه شناسی و تقدس از 23 مهر در سالن همایش موزه ملی آغاز شد و در 27 همان ماه پایان یافت.

گشایش هزارمین موزه ی کشور

منبع: ایرنا

زهرا میرزایی