نکات مهم در مورد پریز و ولتاژ برق که در سفرهای بین المللی باید بدانید

4.5
از 19 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
هرچه در مورد پریز و ولتاژ برق در سفر باید بدانید
27 اسفند 1396 00:00
16

وقتی از کشور خارج میشوید، تنها چیزهایی که باید در مورد آنها نگران باشید فقط زبانها و واحدهای پول مختلف نیست بلکه باید به انواع مختلف دوشاخه و ولتاژ برق نیز فکر کنید. درمورد پریز و ولتاژ تنها یک نمونه استاندارد وجود ندارد.

اگر به این موارد از قبل نیاندیشید، نه تنها نمیتوانید از وسایل برقیتان استفاده کنید، که بدتر از آن ممکن است با زدن آنها به پریز کشور خارجی باعث خرابی وسایلتان شوید.

اشکال مختلف دوشاخه

واضح ترین موردی که شما با آن روبرو خواهید شد انواع گوناگون پریز هایی است که در جاجای دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. شما باید دوشاخه مناسب داشته باشید وگرنه حتی نمیتوانید وسایل برقیتان را به پریز برق کشوری که به آن سفر کرده اید متصل کنید.

نقشه زیر که از ویکی پدیا گرفته شده است اطلاعاتی به ما میدهد مبنی بر چگونگی اشکال دوشاخه ها از کشوری به کشور دیگر. میبینید که در آمریکای شمالی، قاره اروپا، انگلستان و استرالیا هر کدام از اشکال مختلف پریز استفاده میکنند.

پریز و ولتاژ برق هنگام سفر

خوشبختانه، آداپتورهای تبدیل پریز به راحتی قابل تهیه میباشند. با قیمت خیلی مناسب میتوانید آداپتورهایی بخرید که امکان استفاده از پریز در کشور مقصد را برایتان ممکن کند.

نکته دیگر که باید به آن دقت کنید ولتاژ است. اگر وسیله برقی شما با ولتاژ برق در آن کشور سازگار نباشد پس از اتصال دوشاخه به تبدیل و زدن آن به پریز دستگاه شما خراب خواهد شد. در ادامه اطلاعاتی در مورد ولتاژ میبینید.

پریز و ولتاژ برق هنگام سفر

ولتاژ و فرکانس

بیشتر کشورها علاوه بر شکل مختلف دوشاخه از ولتاژ های مختلفی برای برق استفاده میکنند. اگر دستگاه را به ولتاژی متصل کنید که سازگار نباشد به شدت آسیب میبیند.

باز هم از نقشه ویکی پدیا استفاده میکنیم تا گوناگونی ولتاژ برق در کشورهای مختلف را نشان دهیم. پریز برق در کشورهای آمریکای شمالی 120 ولت و فرکانس 60 هرتز را تامین میکنند. در اروپا 230 ولت و فرکانس 50 هرتز. و همچنین در کشورهای دیگر با تنوع بیشتر.

پریز و ولتاژ برق هنگام سفر

نوشته پشت دستگاه را مطالعه کنید تا ببینید آیا ولتاژ مورد نیاز شما را تامین میکند؟ برای مثال نوشته پشت شارژر موبایل یا لپ تاپ خود را چک کنید، اگر چیزی شبیه این را دیدید آداپتور شارژر شما در آمریکا و اروپا کار میکند:

100-240V 50/60Hz

معمولا شارژرهای لپ تاپ ها، گوشی های هوشمند و تبلت ها با هر دو ولتاژ استاندارد سازگارند. با این وجود شما نباید به این موضوع بسنده کنید، حتما قبل از اتصال به برق نوشته پشت آداپتور را مطالعه کنید. مثلا شارژرهای دستگاه نینتندو 3DS با هر دو نوع ولتاژ سازگاری ندارند.

پریز و ولتاژ برق هنگام سفر

اگر دیدید مشخصات دستگاه شما با برق کشور مقصد کار میکند تنها چیزی که نیاز دارید یک تبدیل برای دوشاخه است که به هر نوع پریزی وصل شود.

اما اگر با برق آنجا سازگار نیست ، شما به یک " مبدل ولتاژ" نیاز دارید تا به برق آنجا وصل شود و برق را به ولتاژ مورد نیاز دستگاه شما تغییر دهد. میتوانید یک محافظ بخرید که انواع امواج پریز را ساپورت میکند و درون خود مبدل ولتاژ دارد و یا فقط از یک مبدل تک پریز ساده استفاده کنید. دقت کنید هر محافظ موج حتما مبدل ولتاژ نیست. در هنگام خرید درست انتخاب کنید.

پریز و ولتاژ برق هنگام سفر

اطلاعات مربوط به کشور

قبل از سفر در مورد نوع پریز و ولتاژ کشور مقصد سفر خود مطلع شوید. برای اطلاع بیشتر در اینترنت اسم کشور را جستجو کنید و در مورد دوشاخه، پریز و ولتاژ رایج در آنجا مطالعه کنید. در این صورت از قبل میدانید چه مدل آداپتور و مبدل باید تهیه کنید. ویکی پدیا در مقاله ای با عنوان Mains electricity by country لیستی از انواع دوشاخه و ولتاژ مورد استفاده در کشورهای مختلف دارد که میتوانید اطلاعات خوبی در آنجا کسب کنید.

همچنین وب سایت iec.ch اطلاعات بسیار مفیدی در باره ولتاژها و شکل سوکت و پریز های هر کشور بر اساس دسته بندی های موجود در تصاویر بالا ارائه نموده است که مطمئنا میتوانید اطلاعات مورد نیاز خودتان را از از این وب سایت بدست آورید.

iec.ch/worldplugs

شما همچنین میتوانید هنگام ورود از فروشگاههای لوازم برقی آداپتور و مبدل مورد نیازتان را خریداری کنید اما خیلی روی آن حساب نکنید، پیدا کردن همچین فروشگاههای ممکن است مشکل باشد. بهتر است قبل از سفر خریدتان را انجام داده باشید و مجهز سفر کنید.

پریز و ولتاژ برق هنگام سفر

پیشنهاد ویژه

خرید و به همراه داشتن یک آداپتور یونیورسال سفری بسیاری از اوقات راهگشای شما در سفر هایتان خواهد بود . این آداپتورها که با نام های "Universal Travel Adaptor" یا "Universal Multi-Function Adaptor" شناخته میشوند در اکثر فروشگاه های لوازم الکتریکی موجود میباشند . البته بهتر است یکبار برای همیشه بهترین و با کیفیت ترین آن را تهیه و خریداری نمایید و دغدغه ولتاژ، پریز و سوکت را برای همیشه به پایان رسانید . در زیر میتوانید عکسهایی از این آداپتور ملاحظه بفرمایید :

 

پریز و ولتاژ برق هنگام سفر

پریز و ولتاژ برق هنگام سفر

پریز و ولتاژ برق هنگام سفر

 

منبع : HowToGeek.com
مترجم : خانم فریناز اطمینان


لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.