گنج های کهن و نهان جهان

4.8
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
گنج های کهن و نهان جهان + تصاویر
29 اسفند 1396 08:00
0

در این مطلب به برخی از نادیده گرفته شده ترین و خلوت ترین میراث جهانی یونسکو ، از جزایر بسیار دور و دارای طبیعت وحشی عظیم گرفته تا ممالک پادشاهی صحرایی ناشناخته و گورستان های فراموش شده ، می پردازیم که حقیقتا ارزش دیده شدن را دارند.

گنج های کهن و نهان جهان

دلمن های اتوکرا در اسپانیا

این سه گورستان یا دلمن های ماقبل تاریخی که گردشگران معمولا برای بازدید از دیگر نقاط تاریخی محبوب آندلس بی توجه از کنار آن ها عبور می کنند؛ واقعا ارزش انحراف از مسیر جاده را دارند. این سازه های زیرزمینی فوق العاده که درکنار و خارج از شهرک دوست داشتنی «اتوکرا» قرار دارند جزء چشمگیرترین آثار معماری اروپای ماقبل تاریخ و یکی از نمونه های مهم سبک کلان سنگی (مگالیتیسم) اروپایی محسوب می شوند. دلمن ها اتوکرا در سال 2016 از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی به رسمیت شناخته شدند.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

این گورها ، که در عصر نوسنگی و برنز با استفاده از تخته سنگ های بسیار سنگین و توسط کشاورزان درّه «گوادال هورس» بنا شده اند، هنوز هم زیر همان تل های خاکی اولیه مدفون هستند. برای دیدن این سازه های شگفت انگیز باستانی ابتدا کمی از سطح زمین پایین تر می روید و سپس می توانید به سمت بالا و کوه های تماشایی «ال تورکال دو» و «پنا دو لوس انامورادوس» حرکت کنید. برای بازدید از سازندهای سنگِ آهکی عجیبی که در نزدیکی این منطقه قراردارند نیز باید ردّپاهای روی زمین را دنبال نمایید.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

کوپان در هندوراس

کوپان، که گردشگران اغلب برای دیدن بقایای تمدن مایا در «تیکال» در نزدیکی گواتمالا و «چیچن ایتزا» (در مکزیک) از آن غافل می شوند، به دلیل هنر و تاریخ خود به اندازه بقایای مذکور جالب توجه است. این شهر میراث یکی از مهمترین تمدن های مایاست و در آغاز قرن نهم میلادی  ، که احتمالا محل سکونت 20000 نفر بوده است ، به اوج شکوفایی رسید، اما ساکنان این شهر تا پایان قرن 11 میلادی به دلایلی نامشخص این شهر را ترک کردند. با این حال، با بازدید از موزه این شهر می توان سرنخ هایی از اسرار نهان این تمدن به دست آورد.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

 

این شهر ساکت و آرام، که در ارتفاعات غربی هندوراس و در نزدیکی مرز این کشور با گواتمالا جای گرفته است، در قرن شانزدهم میلادی توسط یک کاوشگر اسپانیایی کشف شد. کوپان که در سال 1980 از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی به رسمیت شناخته گردید. علاوه بر یک هرم پلکانی، چندین لوح سنگی به دقت تراشیده شده، مقبره، میدان عمومی و زمین بازی با توپ را نیز درخود جای داده است. اما مهمترین جلوه شکوه این شهر یک پلکان عمودی بسیار بزرگ بوده که با خط هیدروگلیف روی آن حکاکی شده است. این پله های سنگی به معبد هرمی شکل این شهر منتهی می گردند که با نام «سازه شماره 26» شناخته می شود. بیش از 1260 علامتی که با دقت و ظرافت روی این پله ها حک شده اند نمایانگر تاریخ این مملکت پادشاهی هستند.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

گملستاد شیرکستاد در سوئد

شهرک مسیحی نشین «لولئو» در لاپلندِ سوئد یکی از میراث جهانی فوق العاده یونسکو است. این شهر بزرگترین و دست نخورده ترین نمونه «روستاهای مسیحی نشین» اسکاندیناوی در دنیا است و بیش از 400 خانه روستایی مسیحی نشین در آن و در اطراف یک کلیسای سنگی متعلق به قرون وسطی بنا شده اند. این خانه های روستایی کوچک و قرمزرنگ توسط کشاورزانی ساخته شده اند که می خواستند شب را بعد از رفتن به کلیسا و شرکت در جلسات روستای خود در آنجا سپری کنند. امروزه بیشتر این خانه ها ملک شخصی محسوب می شوند.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

این شهر یکی از 16 شهرک مسیحی نشین باقی مانده است ، ساخت این شهرک ها در نقاط دورافتاده شمال سوئد به دلیل وجود فواصل طولانی میان شهرهای مختلف رایج بوده است. زیبایی «گملستاد» در روزهای تاریک و برفی زمستان دوچندان می شود و مراکز گردشگری هم در این روزها امکان بازدید از محوطه اطراف 520 ساختمان و جاده محافظت شده این منطقه را با فانوس فراهم می کنند. در موزه ای که در«هَگنان» در نزدیکی این شهر و درفضای باز تعبیه شده است می توان اطلاعات بیشتری در مورد زندگی سنتی این منطقه روستاییِ سوئد به دست آورید.

گنج های کهن و نهان جهان

 

بقایای عیسویون (ژوزوئیت ها) در پاراگوئه

ویرانه های زیبای «مراکز ماموریت عیسویون ترینیداد دو پارانا» و در نزدیکی آن «جیزز دو تاوارانگو» تنها میراث جهانی یونسکو در پاراگوئه هستند. این مکان ها در قرون 17 و 18 میلادی و توسط تعدادی از عیسویون اروپایی ساخته شدند. این گروه که با هدف ترویج مسیحیت و دعوت از گوارانی ها به مسیحیت به این خطه سفر کردند. از میان این دو میراث جهانی، ترینیداد دست نخورده ترین و جذاب ترین آن هاست. گردشگران اصولا تصادفا از این مکانها دیدن می کنند؛ اما این دو نقطه تاریخ غنی و جذابیت زیادی دارند.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

 

درفاصله تقریبا 12 کیلومتری (7.5 مایل) از این محل بقایای «جیزز دو تاوارانگو» قراردارند که امکان درک سبک زندگی جالب عیسویون و آشنایی با بقایای حفاظت شده کلیساها، آپارتمان ها، مدارس، مغازه ها، باغ ها و باغستان های این مردمان را فراهم می کنند.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

میراث باستانی «الهجر» در عربستان سعودی

کشور عربستان تعداد بسیار زیادی از عجایب معنوی و باستانی را در خود جای داده است. شهر «الهجر» (مدائن صالح) که در دل صحرا قرار گرفته یکی از این گنجینه هاست. اگرچه ویرانه های کوهستانی شهرکی که در جنوبی ترین نقطه از مرکز تمدن «نبطی ها» قرارگرفته با شهرک «پترا» برابری می کنند، اما بازدیدکنندگان کمتری را به خود جذب می کنند. به علاوه، برای بازدید از این شهرک باید مجوزهای ویژه ای دریافت کنید. این شهرک در سال 2008 به عنوان اولین میراث جهانی عربستان از سوی یونسکو به رسمیت شناخته شد.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

 

ویرانه های باستانی بین «پترا» و مدینه به عنوان دومین ویرانه های سلطنتی اسرارآمیز نبطی ها شناخته می شوند. نبطی ها بازرگانان کوچ نشینی بوده اند که نهایتا شهرهای مستحکمی را در کویرها بنا کردند. «مدائن صالح» منطقه ای غنی از جاذبه های باستانی شامل چندین چاه آب و 111 مقبره مجلل و محافظت شده که بین قرن اول پیش از میلاد و قرن اول میلادی بنا شده اند. به گزارش یونسکو این شهر «نمونه عالی از پیشرفت های نبطی ها در زمینه معماری و هیدرولیک است».

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

 

مجموعه بناهای کوهستان وودانگ در چین

مجموعه تماشایی و خارق العاده معابد و صومعه های تائویی در دل کوهستان وودانگ در استان «هوبئی» (چین) به عنوان منشاء تائوییسم و «تای چی» شناخته می شود، اما این مکان بازدیدکنندگان خارجی زیادی را به خوب جلب نمی کند. بازدید از این مکان به شدت معنوی و باورنکردنی است. این مجموعه جذاب بناهای تائویی قرن هفتم را در خود جای داده است و بازدید از آن بسیار جذاب و مفرح خواهد بود.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

 

این مجموعه در سال 1994 از سوی یونسکو به رسمیت شناخته شد و به گفته این سازمان «نمایانگر بالاترین سطح از هنر و معماری چین است». توصیه می کنیم از معابد زیبای بنا شده از قرن 12 میلادی روی قله کوه (مانند «معبد ابر ارغوانی» که این نام کاملا برازنده آن است) بازدید نمایید. در حین بازدید از این منطقه از تماشای نمایش های هنرهای رزمی که در این منطقه اجرا می شوند غافل نشوید. این نمایش ها به طور منظم در این مجموعه باستانی برگزار می شوند. بعد از آن نیز می تواند به سمت تپه ها حرکت کنید تا محیط خارق العاده اطراف «وودانگِ» مقدس و تمام صخره ها، قله ها، غارها و آبکندهای اطراف را ببینید.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

صومعه ها و کلیساهای گوا در هند

«گوا» منطقه ای تقریبا دورافتاده است و بازدیدکنندگان بسیاری برای دیدن سواحل شنی طلایی رنگ این نقطه به آن سفر می کنند، اما افراد بسیار معدودی زمان خود را به بازدید از صومعه ها و کلیساهای زیبا و تاریخی «گوای قدیم» که میراث پرتغالی ها در این منطقه است اختصاص می دهند. مهمترین بنای این مجموعه که جزئی از این میراث جهانی یونسکو است؛ کلیسای «بازیلیکا آو بام مسیح» متعلق به قرن 16 است و عتیقه های فرانسیسکو زاویر در آن نگهداری می شوند.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

 

مشهورترین بنای این مجموعه کلیسای جامع تمام سفید «سو» است که بزرگترین کلیسای آسیا محسوب می شود. این کلیسا به دستور «سباستین پرتغال» ساخته شد و ساخت آن تقریبا صد سال طول کشیده است (شروع در سال 1562 و اتمام درسال 1652). پس از تماشای نمای مجلل و باشکوه این کلیسا و ورود به داخل ساختمان سقف بلند، موزائیک های فوق العاده زیبا و حکاکی های مطلا و چوبی توجه شما را به خود جلب می کند. کهن ترین کلیسای «گوا» کلیسای «باکره تسبیح» است که در سال 1543 بنا شد.

گنج های کهن و نهان جهان

 

کرسپی د آدا در ایتالیا

تعداد میراث جهانی یونسکو در ایتالیا بیش تر از هرکشور دیگری است. این کشور 53 میراث باستانی دنیا را در خود جای داده است. همواره میلیون ها گردشگر به فلورانس و رُم سفر می کنند و تعداد بسیار معدود به «کرسپی د آدا» سفر می کنند. این منطقه نمونه جذابی از شهرک های صنعتی قرن 19 است که در ایالت برگامو در شمال ایتالیا قرار دارد. این منطقه توسط یک صنعتگر روشنفکر به نام «کریستوفورو کرسپی» در امتداد کرانه های رودخانه «آدا» و در مجاورت کارخانه نساجی او ساخته شد تا کارگران این کارخانه زندگی بهتری را تجربه کنند.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

 

این روستای خودکفا دارای یک کلیسا، بیمارستان، مغازه، چندین حمام عمومی، و یک گورستان بوده است و چندین خانه مسکونی و باغ نیز در آن قرارداشته است. طبق گزارش یونسکو، این روستا «کامل ترین و دست نخورده ترین روستای کهن در جنوب اروپا است». کرسپی که فردی آینده نگر بود امکان تحصیلات رایگان را نیز برای فرزندان کارکنان خود فراهم می کرد. این روستا اولین روستای ایتالیا با روشنایی سراسری بود. می توانید از این کارخانه و از داخل کلبه های ساده روستایی کارگران آن نیز دیدن کنید و سپس در اطراف قصر رئیس این کارخانه که سازه ای باشکوه تر و مجلل تر است قدم بزنید.

گنج های کهن و نهان جهان

 

پارک ملی جزیره کوکوس در کاستاریکا

رسیدن به این جزیره دور افتاده و کهنه که تقریبا 483 کیلومتر (300 مایل) از ساحل کاستاریکا فاصله دارد بسیار دشوار است اما کسانی که این سختی را به جان بخرند از عجایب طبیعی آن واقعا شگفت زده خواهند شد. این جزیره که دارای تپه ها و جنگل های انبوه است از سوی یونسکو به خاطر تنوع زیستی باورنکردنی خود به عنوان میراث جهانی معرفی شده است. این جزیره همچنین تنها جزیره در شرق اقیانوس آرام است که دارای جنگل های انبوه گرمسیری می باشد.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

 

بهترین راه برای رسیدن به این جزیره غواصی کردن است و مجوز دسترسی به این جزیره از سوی تکاورهای جزیره صادر می شود. اما اگر نتوانستید روی این جزیره خالی از سکنه قدم بگذارید می توانید در عوض از مناظر دیدنی زیرآبی اطراف آن لذت ببرید. آب های اطراف این جزیره جذابیت ویژه ای برای آن دسته از غواصان حرفه ای دارد که به شوق تماشای ستاره های دریایی، کوسه ها و دلفین های فراوان این جزیره به این خطه سفر می کنند.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

 

آتشفشان های کامچاتکا در روسیه

جزایر هاوایی و ایسلند را فراموش کنید و به شبه جزیره ناشناخته کامچاتکا در روسیه سفر کنید! این شبه جزیره با زیبایی چشمگیر و خارق العاده‌ی خود یکی از فعال ترین مناطق آتشفشانی روی کره زمین است. قله های کوهستانی پوشیده از برف این منطقه‌ی بسیار کم جمعیت و کوچک و چشمه های آب گرم و آبفشان های خیرکننده ی آن بزرگترین آتشفشان نیم کره شمالی یعنی «کلیوچوسکایا اسپوکا» را در خود جای داده اند که 4572 متر (15000 پا) ارتفاع دارد.

گنج های کهن و نهان جهان

این منطقه‌ی وسیع به دلیل داشتن حیات وحشی بسیار گسترده خود از سوی یونسکو به رسمیت شناخته شده است و متنوع ترین گونه های ماهی سالمون و تعداد بسیار زیادی خرس قهوه ای در آن یافت می شود. برای تماشای بزرگترین دسته های ماهی های سالمون در جهان در ماه آگوست به این شبه جزیره سفر کنید و البته صدها خرس نیز در این ماه در «دریاچه کوریل» برای شکار و حمله گروهی به ماهی ها دریاچه تجمع می کنند. آب های تمیز و بکر این نقطه خانه سمورهای آبی و نهنگ ها است و حتی می توان عقاب های دریایی، گوزن های شمالی و گرگ های این منطقه‌ی ممتاز را نیز تماشا کرد.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

 

برات در آلبانی

یکی از کهن ترین شهرهای آلبانی شهر تپه ای «برات» است که یکی از شهرک های دست نخورده عثمانی در سراسر بالکان محسوب می شود. این شهر با زیبایی خیره کننده خود یکی از بزرگترین نقاط تاریخی این کشور بوده و خیابان های باستانی آن با دیگر مراکز تاریخی و بسیار محبوب اروپا که به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده اند؛ قابل مقایسه است.

گنج های کهن و نهان جهان

در سال 2008 نام برات و یک مرکز تاریخی دیگر به نام «گیروکاستر» در آلبانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، و اگر در خیابان های سنگی این شهر قدم بزنید به علت آن پی خواهید برد! در بازدید از این نقطه از کنار خانه های سفید و دلفریبی عبور خواهید کرد که به صورت شیبدار روی تپه ای منتهی به دژ «کالا» در بالاترین نقطه برات ساخته شده اند. دیوارهای این دژ دور چندین کلیسای بیزانسی متعلق به قرون وسطی و مساجد ویران شده‌ی دوره ی عثمانی کشیده شده اند. مراقب باشید موزه قوم شناسی فوق العاده ی این منطقه که «موزه اونوفری» نام دارد را از دست ندهید زیرا مجموعه ای جذاب از شمایل های آلبانی در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

گنج های کهن و نهان جهان

 

وادی الحیتان در مصر

مصر که به داشتن عجایب باستانی و مصنوعی مشهور است؛ دارای عجایب طبیعی باورنکردنی بسیاری زیاد دیگری نیز هست که از آن جمله می توان به درّه ای باورنکردنی در «صحرای غربی» (در جنوب غربی قاهره) اشاره کرد که فسیل های نهنگ ها در آن قرارگرفته اند. وادی الحیتان که با نام «درّه نهنگ ها» نیز شناخته می شود؛ منطقه ای دورافتاده است که در سال 2005 به دلیل وجود مجموعه ای دست نخورده و بزرگ از اسکلت ها و فسیل های نهنگ های منقرض شده ای به نام «کهن‌آب‌بازسانان» از سوی یونسکو به عنوان یکی از میراث جهانی معرفی شد.

گنج های کهن و نهان جهان

 

این مجموعه باورنکردنی از فسیل ها که در دل طبیعت خیره کننده و باورنکردنی شنی و صخره ای قراردارد؛ نشان دهنده وجود آخرین مخلوقات باستانی است که پای عقب داشته اند. طبق گزارش یونسکو، این منطقه مهم ترین نقطه جهان است، زیرا داستان تبدیل نهنگ ها از حیوانات خشکی به پستانداران اقیانوسی را بازگو می کند.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

 

نینستینتس در کانادا

SGang Gwaay  که معمولا با نام نینستینتس شناخته می شود یکی از میراث جهانی یونسکو و منطقه ای بسیار دورافتاده است. اما پاداش کسانی که سختی رسیدن به این جزیره باستانی و سکونتگاه مردمان هایدا در بریتیش کلمبیا را به جان می خرند تماشای تیرهای چوبی توتمی (منقوش) ویران شده و آشنایی کامل با یک فرهنگ باستانی است.

گنج های کهن و نهان جهان

 

تیرهای چوبی توتمی باستانی در کانادا

قایق رانی در اطراف مجمع الجزایر «هایدا گوای» روش بسیار جالبی برای لذت بردن از زیبایی جزایری است که زمانی خانه قبیله قدرتمند هایدا بوده است. بخش عظیمی از جمعیت این قبیله در دهه هشتاد قرن 18 میلادی براثر بیماری از بین رفت و حالا فقط ویرانه های پوسیده خانه ها و تیرهای چوبی آن قبیله در جنگلی انبوه باقی مانده اند. این تیرهای چوبی منقوش از سوی یونسکو به عنوان بهترین نمونه های این نوع تیر چوبی در جهان معرفی شده اند. بعضی از این تیرها به یک موزه منتقل شده اند ولی تعداد کمی از آن ها که هنوز در این منطقه باقی مانده اند آرام آرام درحال تجزیه شدن در طبیعت هستند.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

 

جزیره لرد هوئه در استرالیا

آیا از سیل عظیمی از گردشگران که به سدّ بزرگ مرجانی استرالیا می روند؛ بیزارید؟

اگر اینطور است می توانید به قسمتی آرام تر و خلوت تر از بهشت استرالیا سفر کنید. جزیره «لُرد هوئه» که در 595 کیلومتری (370 مایلی) ساحل «نیو ساوت ولز» (ولز جنوبی جدید) قرار دارد؛ حقیقتا یک گنج است. این خطه به دلیل برخورداری از مناظر متنوع (شامل کوهستان، درّه، تپه، زمین های پست و صخره های دریایی) به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو معرفی شده است و گذران تعطیلات در این نقطه یعنی غرق شدن در طبیعت. حتما از راه غواصی، شنا یا از راه زمینی از بلندترین قله آن یعنی «قله گوئر» دیدن کنید.

گنج های کهن و نهان جهان

 

سرتاسر این جزیره پوشیده است از زیبایی های بکر و تقریبا 75 درصد از پوشش گیاهی اولیه این جزیره هنوز دست نخورده باقی مانده است. به علاوه، 241 گونه گیاه بومی در این منطقه وجود دارد که از این تعداد، 113 گونه تنها مختص به همین منطقه هستند. سواحل زیبای زیادی در این نقطه وجود دارد و می توانید از آب های تازه و سواحل مرجانی آن نیز لذت ببرید.

گنج های کهن و نهان جهان

گنج های کهن و نهان جهان

 

برای شناکردن برفراز دسته های بزرگ ماهی ها یا غواصی به نقاط فراموش نشدنی این نقطه می توانید تجهیزات غواصی موردنیاز خود را تنها با انداختن یک یا چند دلار به داخل صندوق خیریه ساحل «نِد» کرایه کنید. این جزیره به دلیل پروازهای محدود و اقامتگاه های گران قیمت خود همیشه خلوت است.

منبع : msn

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.