کشف "پناهگاه" متعلق به دوران پارینه سنگی در غار اسپانیایی

3.6
از 12 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کشف "پناهگاه" حیرت‌انگیزی که متعلق به دوران پارینه سنگی است! +تصاویر
14 فروردین 1399 07:00
2

در کاتالونیا، اسپانیا (Catalonia, Spain) یک پناهگاه متعلق به دوران پارینه‌سنگی با نقاشی های باستانی کشف شده است. به ندرت اتفاق می‌افتد که کسی وارد سایتی که هنر غار مردمان باستانی محلی را در خود دارد بشود. جدیدترین کشف مربوط به 30 اکتبر سال گذشته می‌باشد. این کشف در غاری معروف به Cova de la Font Major در روستای کاتالون‌های لا اسپلوگا د فرانکلی (L’Espluga di Francoli) در شمال غربی اسپانیا انجام شد.

براساس گزارشی که اخیراً در نیوزویک (Newsweek ) منتشر شده است، بخش کوچکی از غار که دستیابی به آن دشوار است پر از حکاکی‌های 15000 ساله است که برخی از آنها انتزاعی و برخی دیگر گویا میباشند. به گفته جوزف ورگس (Joseph Verges)، باستان‌شناس و مدیر تیمی که این غار را کشف کرده‌است، حکاکی‌های موجود در این غار قدیمی‌ترین نمونه‌های هنر غاری است که تاکنون در این منطقه یافت شده و یک "کشف عالی" است. این کشف به اندازه‌ای قابل توجه است که با اینکه در اکتبر سال گذشته پیدا شده، اما آنها اعلام رسمی آن را ماهها به تاخیر انداختند تا از امنیت آن اطمینان حاصل شود.

کشف

عکس: نقاشی یک بیسون (بوفالوی آمریکایی) در غار – این نقاشی متعلق به غار معرفی شده این مقاله نیست.

قدمت این پناهگاه پارینه‌سنگی بر اساس سبک حکاکی‌های آن تخمین زده شده که ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد. بیشتر تصاویری که این تیم پیدا کرده‌اند از حیواناتی مانند گاو، اسب و گوزن بوده که از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. اعتقاد بر این است که این سایت ممکن است توسط ایبریان (Iberians) باستان به عنوان زیارتگاه یا پرستشگاه مذهبی ساخته شده باشد.

نقاشی‌ها بر روی لایه‌ای از سیلت ماسه‌ای حک شده‌اند، که این امر ممکن است بدلیل آسان‌تر حک کردن آنها بر روی سطوح غار باشد، اما همچنین بدان معنی است که آنها بسیار آسیب پذیر هستند و به راحتی صدمه می‌بینند، بنابراین باید با احتیاط بسیار مورد بررسی قرار داده شوند. برای این منظور، از یک تیم فیلمبرداری مجهز به فناوری اسکن 3 بعدی به عنوان راهی مطمئن برای مستند کردن این آثار استفاده کرده‌اند تا محققان از این طریق بتوانند بدون اینکه تمام آثار را در معرض خطر قرار دهند، آن را در مدت طولانی‌تری مورد بررسی قرار دهند. به دلیل آسیب پذیری این سایت، بعید است که تا کنون برای بازدید عموم باز شده باشد.

به گزارش دیلی میل (Daily Mail) در حال حاضر اسپانیا دارای چند سایت با هنر غار پارینه‌سنگی است و کانتابریا، در بخش شمالی این کشور، بالاترین میزان چنین هنرهایی را در جهان دارد. این محل خاص زمانی یافت شد که تیم ورگس در حال بررسی منطقه پس از سیل بودند.

کشف

عکس: هنر غار شُوِه.

عصر پارینه‌سنگی، دورانی که این پناهگاه به آن تعلق دارد، دوره‌ای بین دو تا سه میلیون سال را در بر میگیرد. با این حال، برای صحبت در مورد هنر پارینه سنگی، مقادیر مربوط به زمانی حدود چهل هزار تا ده هزار سال پیش برمیگردد. این بازه، زمانی است که انسان‌های امروزی برای اولین بار در حال ترقی و تثبیت جایگاه خود در جهان بودند.

کشف

عکس: نقاشی اسب غار لاسکو. بازتولید نقاشی موجود بر روی سقف مجموعه غارهای لاسکو در مونتینیاک فرانسه، 8 دسامبر 2016. موزه لاسکوIV یک نمونه جدید بازتولید شده از غار معروف عصرآهنی در جنوب غربی فرانسه است.

هنر این دوره در دو شکل نمایان شده است. هنر قابل حمل شامل مواردی همچون مجسمه‌های حک شده یا اشیاء تزئین شده بود که همه این موارد از چیزهایی مانند خاک رس، سنگ یا استخوان ساخته می‌شدند. و هنر ثابت که امکان جابجایی آن وجود ندارد و مواردی همچون حکاکی‌های موجود در غار Cova de la Font و نقاشی‌های غار باستانی را شامل می‌شود. آثار قابل حمل اغلب فیگوراتیو بودند و برای نشان دادن چیزهای بسیار خاص ایجاد می‌شدند. هنر ثابت مانند چهره های حک شده در غار نیز می تواند فیگوراتیو باشد، اما همچنین به احتمال زیاد برای نمایش تصاویر انتزاعی و نمادین نیز استفاده میشدند.

کشف

عکس: نقاشی بیسون غار التمیرا

نظریه کلی این است که هنر پارینه سنگی از هر دو نوع به انسان‌های اولیه کمک می‌کرده تا احساس کنند که آنها نوعی کنترل بر محیط خود دارند. این حکاکی‌ها در مورد چیزهایی است که در زندگی روزمره آنها مهم بوده، مانند باروری، صحنه‌های شکار و بازنمایی حیواناتی که به آنها متکی بوده‌اند، مانند تصاویر موجود در حکاکی‌هایی که تازه کشف شده‌اند.

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.