کاهش آلودگی هوا در چین و ایتالیا در زمان قرنطینه!

4.3
از 6 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
قرنطینه و فواید آن برای دو کشور جهان! +‌تصاویر
03 فروردین 1399 07:00
0

پاندمی ناشی از ویروس کرونا به سرعت کل جهان را نابود کرده است اما در این بین یک استثنا وجود دارد و آن بهبود وضعیت وخیم آلودگی هوا می‌باشد. همانطور که تمام مردم جهان به داخل خانه رانده می‌شوند و زندگی به خاطر قرنطینه در خارج از خانه متوقف می‌شود، در دنیا اتفاقی عجیب در حال رخ دادن است. نه تنها شاهد کاهش آلودگی هوا هستیم بلکه در آبراه‌های پر تردد شاهد رشد مجدد زندگی دریایی هستیم. از تصاویر ماهواره‌ای تا مدارک دست اول تمام نشان می‌دهند که طبیعت ممکن است با کمک ویروس COVID-19 به پیروزی برسد.

کاهش آلودگی هوا در چین و ایتالیا در زمان قرنطینه

این روند برای اولین بار در اوایل ماه مارس ظاهر شد، زمانی که ناسا تصاویر ماهواره‌ای از چین که از اوایل ژانویه تا أواخر فوریه کرونا ویروس به اوخ خود رسیده بود، منتشر کرد. کاهش واضح و چشم‌گیری در میزان نیتروژن در طی قرنطینه ملی دیده می‌شد. اگر قبلا کاهش تدریجی NO2 در سال ۲۰۰۸ را تجربه کرده‌ بودیم اما این کاهش بسیار سریع‌تر و غیر معمول‌تر است. فی لیو (Fei Liu) محقق کیفیت هوا در مرکز  ویژه پرواز گودارد ناسا (NASA’s Goddard Space Flight Center) می‌گوید: این اولین بار است که شاهد چنین افت شدیدی در یک منطقه وسیع طی یک رویداد خاص هستیم.

کاهش آلودگی هوا در چین و ایتالیا در زمان قرنطینه

کاهش آلودگی هوا در چین و ایتالیا در زمان قرنطینه

با اینکه آلودگی هوا به طور کلی در مدت سال نو چینی کاهش می‌یابد اما با توجه به تعطیلی کسب و کارها این روند در این مدت کمی متفاوت بوده است. سطح آلودگی هوا بسیار پایین بوده و علاوه بر آن مدت زمانی که میزان آلودگی هوا کاهش چشمگیری داشته نیز طولانی بوده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا این تئوری که قرنطینه باعث افزایش چشمگیر کیفیت هوا شد تایید می‌شود.

کاهش آلودگی هوا در چین و ایتالیا در زمان قرنطینه

این مورد به چین محدود نیست، ایتالیا نیز به لطف محدودیت‌های شدیدی که در زمینه رفت و آمد و تجارت در سطح ملی در ۱۱ مارس تصویب کرد، شاهد کیفیت هوای بهتری بوده است. تصاویر ماهواره‌ای آژانس فضایی اروپایی (European Space Agency) افت شدید دی‌اکسید نتروژن را از اوایل ژانویه نشان می‌دهد به ویژه در شمال این کشور که محدودیت‌ها خیلی زودتر آغاز شده بود. خودروها کم‌تر در خیابان و بسته شدن کارخانه‌ها فرصتی برای بازگشت کیفیت هوا ایجاد کرده است.

%% pollution-drop-coronavirus3.jpeg%%

شواهدی از تاثیرات زیست محیطی کروناویروس را می‌توان در ونیز شاهد بود. این شهر به طور معمول در این دوره از سال شاهد ورود گردشگران بسیاری بود. حالا ونیز بدون رفت و آمد گوندولاها (gondolas)، تاکسی‌های آبی، کشتی‌های کروز و حتی قایق‌های خصوصی برای اولین بار در چند سال اخیر تصویر جدیدی در خاطره‌ی ساکنانش ثبت می‌کند. حتی گزارش‌های مبنی بر ظاهر شدن دوباره ماهی‌ها در کانال‌ها وجود دارد.

کاهش آلودگی هوا در چین و ایتالیا در زمان قرنطینه

کاهش آلودگی هوا در چین و ایتالیا در زمان قرنطینه

 روزنامه محلی لا نووا دی ونتسیا ماستر (La Nuova di Venezia e Mestre) گزارش می‌دهد: جوی‌های اطراف میدان سن مارکو که معمولا به خاطر ترافیک قایق‌ها ، تاکسی‌های آبی و گوندولاها  ابری و مه‌آلود بوده، این روز‌ها شفافیت خود را بازیافته‌اند. همچنین اکوسیستم تالاب‌ها نیز نشانه‌های آشکاری از بازسازی را نشان می‌دهد.

اگرچه این تاثیرات مثبت زیست‌محیطی چیزی از تراژدی کروناویروس که در سراسر جهان در جریان است، کم نمی‌کند اما در این دوران دشوار، شاید این یک پوشش نقره‌ای باشد برای فداکاری‌هایی که همه انجام می‌دهند. کیفیت هوای چین حتی پس از سال نو چین، به ویژه در ووهان، دوباره بالا رفت و ثابت ماند.

​​​​​​​​

​منبع: mymodernmet

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی