باستان ‌شناسان سازه‌ ای عظیم متعلق به پیش از تاریخ را پیدا کرده ‌اند!

3.9
از 14 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سازه ای عظیم به جا مانده از دوران ماقبل تاریخ کشف شد! +تصاویر
05 مرداد 1399 08:00
5

​​​​​​​​گفته می‌شود که تیمی در انگلستان بزرگ‌ترین سازه ماقبل تاریخ بریتانیا را در اطراف استون‌هنج (Stonehenge) کشف کرده است. حلقه‌ای از گودال‌های باستانی که در ویلتشایر (Wiltshire) انگلستان کشف شدو باعث شگفتی همگان گردید. باستان‌شناسان لایه‌های از خاک رس اطراف استون‌ هنج را خراشیدن و سازه‌های در اطراف دیوارهای دورینگون (Durrington) نمایان شد. تصور کنونی تیمی که توسط دانشگاه برادفورد رهبری می‌شود، این است که  با قرار دادن بزرگ‌ترین سازه پیش از تاریخ یافت‌شده در بریتانیا، رکوردها شکسته خواهد شد.

کشف سازه‌ عظیم پیش از تاریخ

باستان‌شناسان ساختار عظیم پیش از تاریخ را در محاصره استون هنج پیدا کرده‌اند.

تصور می‌شود قدمت این سازه کشف شده در حدود 4.500 سال می‌باشد –همسن خود دیوار دورینگتون- گودال‌ها حداقل 30 فوت قطر و 15 فوت عمق دارند. آن‌ها با هم یک حلقه 1.2 مایلی تشکیل می‌دهند. به نظر کارشناسان باستان‌شناسی ابتدا این سازه‌ها ساخته شده‌اند و سپس طی قرن‌ها با خاک رس و خشت پوشیده شده‌اند. تحقیقات به صورت آنلاین یک دسترسی آزاد به سند‌ها برای مجله دیجیتال باستان‌شناسی داده است.

این کشف به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی که در کنار تکنیک‌های سنتی مورد استفاده قرار گرفته، امکان پذیر شده است. مجله اسمیتسونین (Smithsonian) می‌نویسد: دور تازه‌ای از آزمایش سنجش از دور و نمونه‌برداری از زمین در پس این کشف خارق‌العاده قرار داشت. وجود برخی حفره‌ها از سال ۱۹۱۶ شناخته شده‌ است. با این حال، گستره واقعی آن‌ها، به علاوه این ایده که ممکن است هدف مشترکی با استون هنج داشته باشند، به معنای واقعی کلمه، کاملا از بین رفتن است.

باستان‌شناسان ساختار عظیم پیش از تاریخ را در محاصره استون هنج پیدا کرده‌اند.

در چند مایلی استون‌هنج، دورینگتون نماینده نوسنگی آر ان آر (Neolithic R ‘n R) دور از مراسم مذهبی دروئیدی (druidic) است. در بیانیه‌ای که توسط دانشگاه برادفورد منتشر شد، باستان‌شناس نشنال تراست (National Trust)، دکتر نیک اسناشال (Dr Nick Snashall) آن را «مکانی که سازندگان استون هنج در آن زندگی می‌کردند و جشن می‌گرفتن» می‌نامد.

هدف از ساخت این حفره‌ها یا میله‌ها چیست؟

بی‌بی‌سی نیوز با اشاره به دیدگاه‌های بیان‌شده توسط محقق ارشد، پروفسور وینس گافنی (Prof Vince Gaffney) (‏برادفورد)‏، می‌نویسد: برای تعیین ماهیت دقیق حفره‌ها، یک حفاری مناسب و کامل مورد نیاز بود. با این حال برخی نظریه‌ها در این میان مطرح شده‌اند. گمانه‌زنی‌های قبلی از قبل از کشف حلقه‌ها نشان می‌دهد که گیره‌های دور استون هنج به عنوان سوراخی برای نوشیدن آب توسط گاوها یا حتی حوضچه‌ها آب بوده‌اند.

با این بینش تازه نسبت به زندگی نوسنگی، نظرات و تئوریه‌های قبلی مورد بازبینی قرار گرفته‌اند. اعتقاد بر این است که یک مرز احتمالاً مورد استفاده بوده است.  بیانیه دانشگاه برادفورد می‌گوید: گمان می‌رود که این ویژگی‌ها به همراه یک خط پست داخلی، می‌توانست مردم را به سمت اماکن مذهبی راهنمایی کند و به دیگران هشدار دهد که از مرز عبور نکنند.

در نهایت برای رسیدن به نتیجه درست، کار بیشتری باید انجام شود. شواهد بنیادین، که به ۲۵۰۰ سال پیش باز می‌گردند، به تیم کمک خواهند کرد تا تاریخ هزار ساله هانگ (Henge) را بررسی کند. هر چیزی که ظاهر شود، نشان می‌دهد که این دایره عظیم به برنامه‌ریزی بیشتری برای بررسی نیاز دارد.

بازگشت کاوش‌های باستان شناسی به استون هنج

کنسرسیوم باستان شناسان - مشغول به کار در پروژه چشم انداز پنهان استون هنج (Stonehenge Hidden Landscape Project) - امیدوارند که این صفحه کاوش‌های باستانی را به این مکان برگرداند.آنها در مجله باستان شناسی اینترنتی (Internet Archaeology) می‌گویند: این مطالعات اخیر پتانسیل انجام آزمایش سنجش از دور را فراهم می‌کند تا شواهد جدیدی را در مورد ویژگی‌های ناشناخته‌ی یا ساختارهای تاریخی در اطراف استون هنج در دیوارهای هرینگتون را نشان می‌دهند. این اطلاعات می‌تواند نتایج پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی اخیر در اطراف این بنای تاریخی را تکمیل کند.

برای کارشناسان، این یک نگاه اجتناب‌ناپذیر به تمدن اطراف استون هنج است که هزاران سال پیش در حال شکل‌گیری بود. دکتر مارتین بیتس (Dr Martin Bates)، عضو تیم هم‌کار (‏دانشگاه ولز)‏ می‌گوید: عادات و اعمال پیچیده نشان می‌دهند که مردم تا حدی با رویدادهای طبیعی هماهنگ بوه‌اند که ما به سختی می‌توانیم در دنیای مدرن امروزی که در آن زندگی می‌کنیم، آنها را تصور کنیم.

پروفسور گافنی (Prof Gaffney) اضافه می‌کند: این تحقیق‌ها اهمیت و ظرفیت جوامع نوسنگی را برای ثبت نظام اعتقاد کیهان‌شناسی خود به شیوهای و در یک مقیاس نشان می‌دهد که ما قبلا پیش‌بینی نکرده بودیم.

تونل زیر استون هنج

در سال ۲۰۲۰، اجرا یک تونل بزرگ جاده‌ای که از زیر استون هنج طراحی شده بود، کابوسی به نام بیل مکانیکی برای باستان‌شناسان ایجاد کرد. این طرح 25 سال پیش پیشنهاد شده بود و جاده جایگزین A303 است. حتی در سریال تلویزیونی شکارچیان تاریخ (History hunters) از نمونه حلقه‌های پیدا شده برای جلوگیری از چنین کارهای گسترده زیرزمینی استفاده کردند.

گاردین از پروفسور مایک پارکر پیرسون (Prof Mike Parker Pearson) (‏کالج دانشگاهی لندن)‏ نقل می‌کند که این کشف را «تنها دلیل دیگری برای رها کردن این فیل سفید فاجعه‌بار از یک طرح» می‌داند. دولت ماه آینده تصمیم نهایی خود را در این مورد اخذ واعلام می‌کند.

منبع: thevintagenews