هدیه نیم میلیارد دلاری امیر قطر به رئیس جمهور ترکیه

4.2
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
هدیه‌ی نیم میلیارد دلاری امیر قطر به رئیس جمهور ترکیه! +تصاویر
07 مهر 1397 10:00
0

اگر کشور شما از جمله کشورهایی باشد که دارای مساحت کمی است و با کشور‌های همسایه هم مشکلات سیاسی دارد، پس ناچار به جلب توجه قدرت‌های بزرگ برای حفظ منافع خودتان هستید. کشورهایی که دارای قدرت و وسعت هستند، سعی بر این دارند که تا حد ممکن رابطه‌ی نزدیک و دوستانه‌ای را با تمامی کشور‌های دوست، حفظ کنند و یکی از راه‌های حفظ رابطه کشورهای کوچک با دوستان قدرتمند، خوشحال کردن آنها با اعطای هدایای گران‌ قیمت است. کاری که امیر قطر کرد و هدیه‌ی او خبرساز شد.

هدیه نیم میلیارد دلاری امیر قطر به رئیس جمهور ترکیه

در نظر بگیرید که امیر قطر، حاکم یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا قصد دارد با اهداء هدیه‌ای به تحکیم روابط دوستانه خود بپردازد، هدیه‌ای که باید بسیار گران‌قیمت باشد. امیر قطر برای هدیه‌ی خود، مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین هواپیمای جت شخصی کشور خودش را انتخاب کرده است.

هدیه نیم میلیارد دلاری امیر قطر به رئیس جمهور ترکیه

 پس از این که خانواده‌ی سلطنتی قطر، یکی از دو هواپیمای ۷۴۷ وی‌آی‌پی خود را برای فروش گذاشتند، ناگهان تصمیم گرفتند که آن را به عنوان هدیه به دولت ترکیه هدیه کنند و این خبر هم توسط رسانه‌های ترکیه اعلام شد. ظاهرا بوئینگ لوکس ۷۴۷ وی‌آی‌پی قطر( 747-8 VQ-BSK) در حال حاضر به عنوان بخشی از ناوگان هوایی وی‌آی‌پی ترکیه جهت تردد هوایی در اختیار رئیس جمهور ترکیه قرار دارد.

هدیه نیم میلیارد دلاری امیر قطر به رئیس جمهور ترکیه

هنگامی که دولت قطر با گروهی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس به سرکردگی دولت عربستان سعودی دچار کشمکش شده بود دولت ترکیه با اعزام گروه‌های نظامی به کمک دولت قطر شتافت. شیخ امین بن حمد آل‌ثانی به عنوان امیر قطر به اتفاق تعداد معدودی از کشورهای دیگر قطعا ارزش حضور و حمایت کشور ترکیه به عنوان قدرت منطقه را به خوبی درک می‌کنند که البته امیر قطر از جانب کشور خود به پاس حمایت‌های دولت ترکیه، در زمان بحران اقتصادی شدید کشور ترکیه با سرمایه‌گذاری در این کشور به یاری رئیس جمهور آن رجب طیب اردوغان شتافت و اکنون نیز با اهداء این هواپیما باعث شد که اردوغان در صدر رهبران و پادشاهان لوکس جهان قرار بگیرد.

هدیه نیم میلیارد دلاری امیر قطر به رئیس جمهور ترکیه

این هواپیما در سال ۲۰۱۲ تحویل دولت قطر داده شد اما به دلیل تکنولوژی پیشرفته‌ای که در آن بکار گرفته شده بود تا سال ۲۰۱۵ مورد بهره برداری قرار نگرفت و اخیراً بدون این که قیمتی برای آن مشخص شود به فروش گذاشته شد اما چه کسی می‌توانست متصور شود که در نهایت ارزشی معادل نیم میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شود، قیمتی که موجب شگفتی همگان شد. هواپیمای جت شخصی دارای مجوز نصب ۴۶۷ صندلی مسافربری است که البته ۷۶ صندلی مسافربری بانضمام ۱۸ صندلی مخصوص کارکنان در آن تعبیه شده است. بخش داخلی بالایی این هواپیما همچون هتل لوکسی می‌ماند که دارای ۷ اتاق خواب و دو اتاق جلسه است، همچنین دارای چندین اتاق نشیمن است که از آن جمله می‌توان به اتاق طبقه بالایی آن اشاره کرد.

هدیه نیم میلیارد دلاری امیر قطر به رئیس جمهور ترکیه

البته این بدان معنا نیست که پیش از اهدای این هواپیما توسط امیر قطر، اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خصوص سفرهای تشریفاتی خود دچار دردسر می‌شد. ناوگان هوایی برجسته‌ی ترکیه شامل چندین فروند هواپیمای مخصوص است که از آن میان می‌توان به یک فروند ایرباس A340 500 VIP اشاره کرد. این هواپیما به مراتب بزرگتر از هواپیماهای جت روسای جمهور دیگر کشور‌های اروپایی است و دارای تاریخچه جالبی است. در ابتدا این هواپیما در تصاحب دیکتاتور تونس زین العابدین بن علی بود و سپس توسط دولت ترکیه در سال ۲۰۱۶ به قیمت ۷۸ میلیون دلار خریداری شد.

هدیه نیم میلیارد دلاری امیر قطر به رئیس جمهور ترکیه

گفته می‌شود هدف از اهدا این هدیه ابراز ارادت و اعتماد امیر قطر به دولت ترکیه بوده است، اگر چه منبع خبری آن مشخص نیست. یکی از نمایندگان اپوزوسیون‌های اصلی ترکیه بنام غمزه تاشچیر این اقدام امیر قطر را مورد انتقاد قرار داد و چنین اظهار داشت که  با اوضاع اقتصادی فعلی ترکیه  و مشکلاتی که دولت ترکیه درخصوص بحران اقتصادی با آن مواجه است این اقدام مزورانه به نظر می‌آید چرا که از کاخ ریاست جمهوری از مردم خواسته می‌شود که حتی درتامین مایحتاج روزانه خود جانب احتیاط را داشته  و صرفه جویی کنند.

هدیه نیم میلیارد دلاری امیر قطر به رئیس جمهور ترکیه

 وی اظهار داشت که چگونه می‌توان در چنین شرایطی از مردم درخواست کرد که خرج‌های اضافی و تجملاتی را کنار بگذارند و اقدامات ریاضتی پیش گیرند. این درست است که این هواپیما یک هدیه است اما هر ساعت پرواز با آن مستلزم صرف هزینه‌ای معادل ۱۸۰۰۰۰ دلار است که از محل مالیات تامین می‌شود که معادل با هزینه‌ای است که به طور مثال نیروی هوایی آمریکا جهت پرواز رئیس جمهور با هواپیمای  ۷۴۷ مشابه متحمل می‌شود.

 

منبع: thepointsguy.com