طراحی نوین قطارهای تندروی تختخواب دار در ژاپن

4.5
از 27 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
باز هم ژاپنی‌ها و باز هم نوآوری‌های عجیب، اینبار در کابین‌های قطارهای تندرو! +تصاویر
25 مرداد 1398 09:00
0

نمای بیرونی قطارهای تختخواب دار ژاپنی معمولی بنظر می‌رسد اما فضای داخلی آن‌ها مکانی آرام و دنج است. دهه 1960 شاهد پیشرفت چشمگیری در اقتصاد ژاپن ازجمله راه‌آهن بوده است. اولین خط راه‌آهن پرسرعت مدرن در سال 1964 افتتاح شد و پس از آن بسیاری از قطارهای سریع‌السیر منحصربه‌فرد و قطارهای شبانه در این کشور شروع به کار کردند. اگرچه در دهه 70 محبوبیت قطارهای تخت خواب‌دار ژاپنی به اوج خود رسید، اما شبکه‌ی گسترده‌ای از قطارهای سریع‌السیر، مسیرهای هوایی داخلی و اتوبوس‌های شبانه ارزان‌تر در این کشور تقریباً این روش سفر را از بین برده‌اند.

قطارهای تختخواب دار ژاپنی

قطارهای تختخواب دار ژاپنی

 قطار تندروی سان رایز (Sunrise Express) یک قطار شبانه ژاپنی است که امکان خوابیدن در آن برای مسافران فراهم‌ شده و خود در حقیقت از دو قطار به نام‌های سان رایز ایزومو (Sunrise Izumo) و سان رایز سه تو (Sunrise Seto) تشکیل می‌شود. سان رایز ایزومو و سان رایز سه تو، تنها قطارهای تختخواب‌داری هستند که به‌طور منظم در حال کار هستند. برای سفرهای خارجی از توکیو، این دو قطارها به یکدیگر متصل می‌شوند و  تبدیل به یک قطار بزرگ 14 واگنه می‌شوند و تا رسیدن به اوکایاما با یکدیگر همراه هستند.

قطارهای تختخواب دار ژاپنی

قطارهای تختخواب دار ژاپنی

در ایستگاه راه‌آهن اوکایاما, سان رایز سه تو و سان رایز ایزومو به دو قطار 7 واگنه تفکیک می‌شوند. سپس هر قطار به‌تنهایی به راه خود ادامه می‌دهد و در نهایت هر یک به مقصدهای مختلفی می‌رسند. سان رایز سه تو به شهر تاکاماتسو در جزیره Shikoku می‌رود و سان رایز ایزومو به سمت شهر ایزومو در استان شیمان می‌رود. در دو مسیر برگشت نیز این دو قطار جداگانه از نقاط شروع خود در تاکاماتسو Takamatsuوایزومو Izumo حرکت می‌کنند و هنگامی‌که به اوکایاما می‌رسند یک‌بار دیگر به هم وصل می‌شوند و تمام راه را تا آخرین توقف در توکیو باهم می‌گذرانند. این قطارهای شبانه ساعت 10 شب از توکیو حرکت می‌کنند و در ساعت 7:27 صبح (تاکاماتسو) و 9:58 صبح (ایزوموشی) به مقصد خود می‌رسند. با بهره‌گیری از این سرویس می‌توانید هزینه یک‌شب در هتل ماندن را صرفه‌جویی کنید.

قطارهای تختخواب دار ژاپنی

قطارهای تختخواب دار ژاپنی

سان رایز سه تو و سان رایز ایزومو دارای صندلی‌های معمولی نیستند. در عوض، واگن‌ها به کوپه‌های خصوصی و یک فضای باز به نام "نوبی نوبی" مجهز شده‌اند. این کوپه‌ها یک فضای دو طبقه دارند و کف آن‌ها مسطح و سفت است. هرکدام از این کوپه‌های خوابگاهی با یک دیوار کوچک چوبی از بقیه جدا می‌شود و یک پنجره دارد که از پشت آن می‌توانید طبیعت و شهرهایی که در مسیر قطار هستند را تماشا کنید. کوپه‌ها آن‌قدری بزرگ هستند که بتوانید به‌راحتی در آن‌ها بخوابید. بسته به نوع کوپه، دارندگان بلیط قطار ژاپن برای سوار شدن در کوپه‌ها باید مبلغ اضافی بالغ‌بر 17،000 ین (153 دلار) را بپردازند، اما معمولاً بدون پرداخت هزینه اضافی می‌توانند از "نوبی نوبی" استفاده کنند.

قطارهای تختخواب دار ژاپنی

قطارهای تختخواب دار ژاپنی

مناطق استفاده مشترک، شامل حمام است که مسافران برای استفاده از حمام این قطار ابتدا باید یک کارت مخصوص را خریداری کنند. بااین‌وجود، تعداد محدودی از این کارت‌ها وجود دارد، بنابراین به هرکسی که می‌خواهد در طول سفر خود از حمام استفاده کند، توصیه می‌شود که اوایل سفر خود، آن را خریداری کنند. حمام‌ها مجهز به تایمر هستند و آب حمام فقط شش دقیقه وصل است. به همین خاطر کمی دشوار است که قبل از تمام شدن وقتتان، کف شامپو و صابون را از تمام بدنتان بشویید.

قطارهای تختخواب دار ژاپنی

قطارهای تختخواب دار ژاپنی

از دیگر امکانات این قطار می‌توان به توالت، دستگاه‌های فروش خودکار نوشیدنی، کابین‌های مخصوص مصرف سیگار و سالن‌های عمومی اشاره کرد. هر یک از واگن‌های این قطار یک کوپه دارند که برای افراد ویلچر نشین قابل‌استفاده هستند.

قطارهای تختخواب دار ژاپنی

قطارهای تختخواب دار ژاپنی

در کنار سان رایز سه تو و سان رایز ایزومو، بسیاری از شرکت‌های راه‌آهن ژاپن در تلاش هستند تا با ارائه قطارهای لوکس تخت خواب‌دار، مشتریان جدیدی را به سمت خود جلب کنند. این قطارها معمولاً دارای اتاق‌های استراحت پنج ستاره با شومینه‌های در حال کار، واگن غذاخوری و واگن دارای چشم‌انداز زیبای طبیعت مسیر و منوهای طراحی‌شده توسط سرآشپزهای ستاره‌نشان میشلین هستند. سفر با یکی از این قطارها می‌تواند تا 10000 دلار برای شما سود داشته باشد! نظرتان چیست؟

قطارهای تختخواب دار ژاپنی

منبع: boredpanda.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.