کشتی‌ شکسته متعلق به زمان مسیح (ع) با باری عظیم در اعماق دریا کشف شد!

4.2
از 23 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کشتی بزرگی متعلق به دوران حضرت مسیح (ع) در اعماق دریا با باری عجیب کشف شد! +تصاویر
11 دی 1398 07:00
6

خبر به خودی خود به اندازه کافی عجیب است: یک کشتی‌ شکسته متعلق به دوران مسیح (ع) کشف‌ شده است. دریای مدیترانه گنج‌های زیادی در دل خود نهفته دارد و هنوز چیزهای زیادی مانده که باید در آن کشف شود. این کشتی باستانی در اعماق دریا جای گرفته و هیچ‌کس از عمق به گل نشینی آن خبر ندارد.

دکتر جرج فرنتینوس از دانشگاه پاتراس در پاتراس یونان و تیم او در حین جمع‌آوری داده برای یک تحقیق ارزیابی در جزیره کفالونیا در دریای لونین که خلیجی بزرگ در جنوب دریای آدریاتیک است، یک کشتی رومی و بار عظیم آن را در اعماق اقیانوس کشف کردند که در آن‌ها دو خمره بزرگ با گردنی باریک یافت شده که عموماً برای حمل نوشیدنی، سس ماهی و روغن‌ زیتون استفاده می‌شده است.

دانشمندان از طریق اسکن زیرآبی قدمت این کشتی را بین قرن اول قبل از میلاد و یک قرن پس از میلاد تخمین می‌زنند. طبق مقاله تحقیقی دکتر فرنتینوس این کشتی 6 متر طول و حدود2 متر و 15 سانتی‌متر عرض دارد.

کشتی‌شکسته رومی متعلق به زمان مسیح مقدس با باری عظیم که در اعماق دریا کشف شد

کفالونیا، یونان، جایی که کشتی شکسته و بار آن پیدا شده است.

این کشتی که نام او را به خاطر دهکده‌ای به همین نام که کشتی در نزدیکی آن پیدا شده فیسکاردو گذاشته‌اند، یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌هایی است که تاکنون در دریای مدیترانه یافت شده است که نسبت به کشتی‌های زمان خود بسیار بزرگ بوده است. دکتر فرنتینوس امیدوار است بتواند به اطلاعات زیادی ازجمله نوع ساخت کشتی و تعداد خمره‌هایی که در کشتی قرار دارد دست یابد.

با استفاده از تحلیل‌های شیمیایی و DNA می‌توان اطلاعات بیشتری از محتویات کوزه‌ها به دست آورد. بنا به گفته تیم بررسی، بنا به موقعیتی که کشتی دارد، می‌توان حدس زد که این کشتی به‌آرامی غرق‌شده و در کف دریا نشسته است.

کشتی‌شکسته رومی متعلق به زمان مسیح مقدس با باری عظیم که در اعماق دریا کشف شد

کوزه‌های یافت شده در کشتی که در ته دریا به گل نشسته‌اند.

به گفته دکتر فرنتینوس امروزه دهکده رومی فیسکاردو در دست حفاری قرار گرفته که طبق تحقیقات تاریخ آن به 146 قبل از میلاد و 330 پس از میلاد بازمی‌گردد، این دهکده دارای خانه‌ها، حمام، آمفی‌تئاتر و قبرستانی است که نشان‌ دهنده اهمیت منطقه در تجارت است. در این منطقه سه کشتی باستانی دیگر نیز یافت شده است.

کشتی‌شکسته رومی متعلق به زمان مسیح مقدس با باری عظیم که در اعماق دریا کشف شد

کشتی قدیمی یونانی - رومی

کشتی‌های داسکالیو و آنتیسامی که در سال 2000 و 2011 کشف شد، مورد حمله غارت‌گران قرار گرفته بودند اما کشتی‌ای که در بندر ولور در آلبانی و در سال 2012 کشف شد، هنوز در شرایط خوبی قرار دارد. کشتی دیگری که در سال 2012 در سواحل آنتیکیترا پیدا شد، تقریباً اندازه فیسکاردو بود و قدیمی‌ترین مکانیسم محاسباتی جهان را با خود حمل می‌کرد.

کشتی‌شکسته رومی متعلق به زمان مسیح مقدس با باری عظیم که در اعماق دریا کشف شد

قدیمی‌ترین کشتی باری جهان که تاریخ آن به 400 سال قبل از میلاد در یونان بازمی‌گردد که احتمالاً یک کشتی باری بوده است.

بنا به ریشه‌های باستانی می‌توان گفت که تاکنون 58 کشتی شکسته در مجمع‌الجزایر دریای اژه از زمان یونان باستان یافت شده است. کشتی‌های متعددی نیز توسط محققان دریایی کشف‌ شده است. طی مطالعه‌ای که در سال 2015 آغاز شد، 22 کشتی در یک سال و 36 کشتی دیگر پس‌ از آن کشف شدند.

کوزه‌های کشف‌ شده در کشتی طبق تخمین‌ها حدود 90% بار کشتی را تشکیل می‌دهند. با اینکه این‌گونه محصولات در حمل‌ونقل‌های دریایی آن زمان مرسوم بوده است، اما برخی از کشتی‌ها حامل مرمر و تابوت‌هایی ساخته‌ شده از سنگ‌ آهک نیز بوده‌اند. طبق پروژه اقتصادی رومی آکسفورد، در پانصد مایلی بخش شمالی دریای مدیترانه بین ایتالیا و خط ساحلی بالکان پنینسولا، کشتی‌های زیادی پیدا شده که حامل بارهای سنگینی بوده‌اند.

مکان دقیق کشتی‌ها به خاطر ترس از غارت عمومی کاملاً آشکار نشده‌اند. کشتی‌های دیگری در غرب دریای مدیترانه پیدا شده‌اند که شامل کشتی "تور اسگارادا" می‌باشد که حدود دو قرن پس از میلاد با بار 18 تابوت آهکی، 23 بلوک بزرگ مرمر و روکش مرمر با وزنی حدود دویست و پنجاه تن از سمت آسیا به سمت روم در حرکت بوده است. کشتی‌های باری کوچک دیگر شامل کوزه و سکه‌هایی است که قدمت آن به 180 تا 192 پس از میلاد می‌رسد.

تمامی این کشتی‌ها مخصوصاً آن‌هایی که در آب‌های کم‌عمق‌تر هستند، مانند فیسکاردو، در خطر حمله غارتگران قرار دارند. اعضای تیم پروژه که درباره ریشه‌های باستانی تحقیق می‌کنند، پیشنهاد برپایی موزه‌ای زیر آبی را داده‌اند تا دانشجویان و غواصان ماجراجو بتوانند این یافته‌های زیر آب را از نزدیک ببینند.

آیا تاریخ مدفون شده در اعماق اقیانوس‌ها و دریاها برای شما هم جذابیتی دارد؟

 

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.