صدور مجوز فروش هواپیماهای امریکایی به ایران

4.6
از 21 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
26 دی 1394 11:30
0

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با صدور یک یادداشت ریاستی خطاب به وزیر امور خارجه این کشور مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران و رفع تحریم های آمریکا در این زمینه را صادر کرد.

به گزارش روزنامه آمریکایی " یو اس ای تودی" در یکی از گام های مهم اجرایی شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) رییس جمهوری آمریکا روز جمعه با صدور یک یادداشت ریاستی (فرمان اجرایی) خطاب به جان کری وزیر امور خارجه این کشور ، به اواختیار داد که مجوز فروش هواپیماهای غیر نظامی (مسافر بری) به ایران را صادر کند.

اوباما این اقدام را در راستای مصوبه سال 2010 کنگره آمریکا و به عنوان اقدامی در جهت اجرایی شدن تعهدات توافق هسته ای انجام می دهد. بر اساس مصوبه سال 2010 کنگره آمریکا رییس جمهوری آمریکا این اختیار را دارد تا صادرات کالا، خدمات، و یا فناوری های خاص به ایران را در صورتی که آن را "در جهت منافع ملی آمریکا " تشخیص دهد، از سر بگیرد.

منابع کاخ سفید روز جمعه به روزنامه یو اس ای تودی آمریکا گفتند تا زمان راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی هسته ای از انجام کامل تعهدات هسته ای ایران، آمریکا تحریم های خود را علیه برنامه هسته ای ایران برنخواهد داشت. با این حال این منابع تاکید کردند تا روز اجرایی شدن برجام چیز زیادی باقی نمانده است.

همزمان دیروز "بن رودز" معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ضیافت ناهار شبکه خبری بلومبرگ، اعلام کرد:" ایرانی ها تقریبا انجام تعهدات خود در قالب برجام را به اتمام رسانده اند و دیگر اقدام چندانی برای تکمیل تعهدات آنها باقی نمانده است.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: این تعهدات انجام شده از سوی ایران، یک عقبگرد جدی در زمینه برنامه های هسته ای این کشور بوده است.

به گفته این مقام آمریکایی:به روز اجرای برجام که همزمان با اعلام آژانس مبنی بر انجام کامل تعهدات هسته ای ایران است بیش از چند روزی باقی نمانده است و این همان روزی است که تحریم ها برداشته خواهد شد.

تحریم های فروش هواپیما و قطعات هواپیماهای مسافربری از قدیمی ترین بخش های تحریمی آمریکا علیه ایران است که عمری به درازای انقلاب اسلامی دارد. این تحریم ها در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر رییس جمهوری اسبق آمریکا و به عنوان اقدامی تنبیهی در قبال اشغال سفارت و دستگیری کارکنان آن از سوی دانشجویان انقلابی ایران پس از 13 آبان 1358 وضع شد.



منبع: عصر ایران

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.