راز زنده ماندن مسافر هواپیمایی که سقوط کرد!

4.3
از 21 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راز زنده ماندن مسافر هواپیمایی که سقوط کرد!
22 فروردین 1397 15:00
2

چندی پیش هواپیمایی حامل 71 مسافر در نزدیکی فرودگاه بین المللی تریبهووانِ کاتماندو (Kathmandu's Tribhuvan) پایتخت نپال سقوط کرد. طبق گزارش مقامات محلی، این هواپیما در زمان آمادگی برای فرود در باند فرودگاه مقصد از مسیر خود منحرف و دچار حریق می شود که نهایتا به سقوط هواپیما می انجامد. حدود 50 مسافر در این حادثه جان خود را از دست دادند و 22 نفر هم توانستند از این مهلکه جان سالم به در ببرند. یکی از این مسافران  دایارام تامراکار (Dayaram Tamrakar) بوده که درباره دلیل نجات یافتنش با رسانه ها گفت و گو کرده است.

تامارا به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: "در زمان حادثه من توانستم محکم به صندلی ام بچسبم. پس از آن به سرعت کمربند ایمنی را باز کردم، به سمت درب خروج اضطراری هواپیما رفتم و توانستم با زور آنرا باز کنم.
او اضافه کرد که توانسته به تعدادی از مسافران کمک کند تا از هواپیما خارج شوند و در آخر خودش از آن بیرون پریده است.

"وقتی شنیدم که هواپیما آتش گرفته فهمیدم که برای نجات باید از هواپیما خارج شوم. سریعاً از جایم بلند شدم و از پنجره به بیرون نگاه کردم؛ دم هواپیما در آتش می سوخت".

توانایی تامراکار در تصمیم گیری و اقدام فوری جان چندین مسافر دیگر را نجات داد. او عقیده دارد که مسافران هواپیما باید از نوشیدن مشروبات الکلی در طول مسیر پرواز خودداری کنند و در زمان های اوج گیری و فرود هواپیما بیدار باشند. با رعایت این نکات هوشیاری مسافران در این دو بازه زمانی حساس حفظ می شود.

به گزارش مجله ی تراول پلاس لِیژر (Travel + Leisure)، دقایق آغازین و پایانی یک پرواز، خطرناک ترین دقایق برای مسافران و خدمه ی پرواز هستند. در واقع، 48 درصد تمام حوادث مرگبار طی زمان های فرود و برخاست هواپیماها اتفاق می افتند.

"هوشیار ماندن" را چریل شوارتز (Cheryl Schwartz) هم که یک مهماندار بازنشسته ی خط هوایی یونایتد ایرلاینز (United Airlines) است به مسافران توصیه می کند. شوارتز در وبسایت کورا (Quora) نوشته که مسافران باید توجه کنند که چند ردیف از نزدیک ترین درب خروج اضطراری فاصله دارند، چون در هنگام وقوع حادثه، آتش و دود ممکن است جلوی دید شما را بگیرد و شما باید بتوانید در چنین شرایطی با شمردن ردیف صندلی ها به درب خروج برسید.

او همچنین به مسافران توصیه می کند که در هنگام وقوع یک حادثه، وقتشان را برای برداشتن وسایل تلف نکنند. هیچ چیز ارزش آن را ندارد که سلامتی و جان خود را فدای آن بکنید.

گرچه این توصیه ها بسیار ارزشمند بوده و در صورت بروز حادثه می توانند بسیار راهگشا باشند، اما به هر حال سفر هوایی یکی از امن ترین شیوه های مسافرت در جهان است. طبق آمارهای موجود، احتمال مرگ بر اثر سانحه ی هوایی یا فضایی چیزی حدود یک صدم درصد است.

منبع : travelandleisure

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.