۱۰ راز که راهنماهای تور نمی خواهند شما آنها را بدانید

4.7
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راهنماهای تور نمی خواهند شما این 10 راز را بدانید!
31 خرداد 1398 08:00
0

وقتی نوبت به بازدید از یک شهر جدید و یادگیری چیزهایی درباره‌ی تاریخ آن برسد، راهنماهای تور، چراغ راه شما هستند. درعین حال که حضور آنها، به خاطر حرفه‌ای بودنشان در زمینه‌ی شناخت شاخصه‌های شهری و پیشینه‌ی تاریخی مقاصد گردشگری، کلِ تور و سفر را تعاملی‌تر، جذاب‌تر و سرگرم کننده‌تر می‌کند، اما چیزهایی هم در این میان هست که آنها دوست دارند، آن را مخفی نگه دارند.

جایگاه راهنمای تور، در شهرهای جدید و تعامل تمام مدت او با گردشگرانی که در حال گذراندن تعطیلات خود هستند، معایب و مزایای خاص خودش را دارد. این ۱۰ نکته، مخصوص کسانی است که دوست دارند تعطیلات خود را با گرفتن تورِ گشت شهر، در یک منطقه جدید بگذرانند. در ادامه برخی از نکاتی را که راهنمای تور، از شما مخفی می‌کند، باهم می‌خوانیم.

 

۱۰- آنها قصه گوهای بسیار خوبی هستند.

۱۰ راز که راهنماهای تور نمی خواهند شما آنها را بدانید

شاید تاریخ برج ایفل واقعا کنجکاوانه باشد و یا داستان چگونگی دریافت مجسمه آزادی توسط آمریکا برای عده‌ای، به همان اندازه جذاب باشد، اما مناطق دیدنی و مکان‌های شاخص بسیار دیگری هم در شهرها وجود دارند که احتمالا داستان‌های شگفت انگیزی پشت آنها وجود ندارد.

وقتی نوبت به چنین جاهایی می‌رسد، راهنماها از خلاقیت فردی خودشان استفاده می‌کنند و داستان‌هایی درباره توقف‌گاه‌های مهم در حین گشت شهر می‌سازند. راهنماهای تور، همیشه برای دادن اطلاعات جالب و سرگرم کننده، راهی پیدا می کنند؛ از درختی که بیش از صد سال عمر دارد گرفته تا اولین کافی شاپ تاسیس شده در یک شهر! حتی اگر لازم باشد، در این میان کمی هم داستان سرایی می‌کنند.

 

۹- آنها شاید مجبور باشند، به واقعیت رنگ و لعاب بیشتری بدهند.

۱۰ راز که راهنماهای تور نمی خواهند شما آنها را بدانید

شرمنده اگر ناامیدتان می‌کنیم، اما احتمالا چیزی که به نام خانه برَد پیت به شما نشان می‌دهند، در واقع خانه‌ی واقعی و اصلی او نباشد. وقتی که تورهایی در حوالی مناطق محبوب و پر طرفداری مثل هالیوود، لندن یا پاریس، که قطب‌های بزرگ جذب گردشگر هستند، برگزار می‌شود، حقیقت این است که راهنماهای تور گاهی باید واقعیت‌های حول شهرت افسانه ای بعضی مکان‌ها را کمی شرح و بسط بدهند. مثلا در تورهای ستارگان هالیوود، راهنماها دوست دارند که خانه‌‌ی ستاره‌های سینما را با دست نشان بدهند و مثلا ادعا کنند که این پارکینگ بزرگ، متعلق به لئوناردو دی کاپریو است، یا این یکی، خانه‌ای است که کیتی پِری برای تعطیلات زمستانی از آن استفاده می‌کند، حتی اگر این حرف‌ها خیلی هم حقیقت نداشته باشند.

این نوع حرف‌ها، برای کسانی که اهل شهر مورد نظر نیستند، جالب و هیجان انگیز است، اما همیشه این را به یاد داشته باشید که راهنماهای تور، هم بازیگران خوبی هستند و هم قصه گویان خوب. در نهایت هم آنها، برای جالب‌تر کردن سفر شما، کمی لفت و لعاب واقعیت را بیشتر کرده‌اند، همین. توجه داشته باشید که به هیچ وجه منظورمان این نیست که خدای نکرده، راهنماها به شما دروغ می‌گویند بلکه فقط به واقعیت آب و تاب بیشتری می‌دهند.

 

8- چیزهایی که یک راهنمای تور به آن علاقه دارد.

۱۰ راز که راهنماهای تور نمی خواهند شما آنها را بدانید

راهنماها، اغلب افراد خوش مشربی هستند، با رفتاری دوستانه و سرگرم کننده. بسیاری از اوقات، آنها در انتهای تور، چیزهایی مشابه این را خواهند گفت: «شماها فوق العاده بودین و همه‌تون خیلی دوست‌داشتنی هستین!» شاید شما فکر کنید که گردشگران، هیچ وقت مورد علاقه‌ی یک راهنمای تور نیستند، اما واقعیت این است که آنها واقعا از افراد قد بلند خوششان می‌آید. حالا چرا قد بلند؟

چون قد بلندها، معمولا از بین جمعیت دیده می‌شوند و توجه راهنمای تور را جلب می‌کنند. وجود این جور افراد، کمک بزرگی به راهنماهاست، چرا که وقتی یک فرد قد بلند در انتهای صف جماعتِ بازدید کننده، قرار می‌گیرد، راهنما، هر جا که باشد، با یک نگاه متوجه می شود که صف افراد تحت نظر او تا کجا ادامه دارد.

 

۷- راهنماها گاهی اوقات باید به جنگ و جدل‌ها خاتمه بدهند.

ten-Secrets-Tour-Guides-Dont-Want-You-To-Know-4.jpg

به طور کلی، سفر هم مثل سایر فعالیت‌ها، مزایا و معایبی دارد، اما سفر گروهی و همراه با افرادی که به شکل تصادفی کنار هم قرار گرفته‌اند و آنها هم در حال گذراندن تعطیلات هستند، داستان متفاوتی دارد. در اغلب مواقع، راهنمای تور، جمعیتی از افراد با پیشینه‌ها، باورها و تربیت‌های مختلف را با خود به تور می‌برد.

گاهی اوقات، ترکیب به وجود آمده از مسافران و گردشگران، به خوبی با هم کنار نمی‌آیند و گاهی، همین موضوع، به درگیری در حین تور می‌انجامد. بحث و جدل هایی که گاه بر سر گرفتن عکس یا ایستادن سر راه یکدیگر رخ می‌دهد و اغلب، این مسئولیت راهنمای تور است که به این بحث و جدل‌ها خاتمه بدهد و کنترل اوضاع را به دست بگیرد.

 

۶- آموزش رسمی تنها لازمه این کار نیست.

۱۰ راز که راهنماهای تور نمی خواهند شما آنها را بدانید

راهنماهای تور از میان افراد حرفه‌ای در صنعت گردشگری انتخاب می‌شوند. اما این انتخاب بدون ویژگی‌هایی مثل رفتار دوستانه و صداقت، که کیفیت‌های لازم برای یک راهنمای فوق العاده به حساب می‌آیند، به خوبی پیش نمی‌رود. در حالی که راهنماها باید درباره شناخت شهر خودشان، حرفه‌ای باشند و درون و بیرون و همه‌ی چم و خم خیابان‌های شهری که تور را در آن برگزار می‌کنند، بشناسند، داشتن نوعی صمیمیت در رفتار و نزدیکی با افراد در بسیاری از موارد، چیزی است که به طور طبیعی اتفاق می‌افتد.

کتاب و جزوه رسمی‌ای هم وجود ندارد که فرد بتواند با مطالعه و یادگیری آن از برگزاری یک تور خوب و با کیفیت مطمئن باشد، اما همه آنها تمام سعیشان را می‌کنند که در این سفر، بهترین‌ها را برای شما رقم بزنند.

 

۵- اشتباه نکنید، کار راهنمای تور، یک تعطیلات آزاد و پر از تفریح نیست!

۱۰ راز که راهنماهای تور نمی خواهند شما آنها را بدانید

اکثر مردم، به شغل راهنمای تور مثل یک جور تعطیلات آزاد و همیشگی نگاه و فکر می‌کنند که شغل این افراد، این است که مدام سفر کنند و جاهای دیدنی را ببینند و با مردم صحبت کنند، و از این بابت، پول هم بگیرند. اما حقیقت این است که راهنماها، از این سو برداشت درباره شغلشان، متنفرند، چون این طرز فکر اصلا درست نیست.

بسیاری از راهنماهای تور، به سختی فرصت یک استراحت کوتاه، در حد فاصل سفرهایشان را پیدا می‌کنند و وقت بسیار زیادی را برای سر و کله زدن با جماعتی که در تور هر شهر، ثبت نام کرده‌اند اختصاص می‌دهند. راهنمای تور بودن، شغل آنهاست و درست انجام دادن هر کاری، می‌تواند بیشتر از آنچه من و شما فکر می‌کنیم برای خود آنها پر استرس باشد.

 

۴- آنها از سوال به اندازه و کافی، خوششان می‌آید.

۱۰ راز که راهنماهای تور نمی خواهند شما آنها را بدانید

هیچ کس، از یک جمع بی مسئولیت خوشش نمی‌آید و به همین خاطر است که راهنماهای تور، از افرادی که به اندازه کافی کنجکاوند و به اندازه سوال می‌کنند، خوششان می‌آید. آنها به سناریوهای ثابت با اطلاعات ثابت درباره مکان‌های ثابت پایبند هستند، که همه چیز را درباره آنها می‌دانند.

وقتی کسی در جمع افراد تور دستش را بالا می‌برد و سوالی می‌پرسد، باعث می‌شود که هیجان و حس و حالی تازه به گروه اضافه شود، چون راهنمای تور هم احساس می‌کند که به حرف‌هایش توجه شده و اینکه احتمالا شما هم به اندازه او، از شهر و زیر و بم‌هایش خوشتان آمده است. اما حواستان باشد که زیاد هم سوال نکنید، چون با این کار، کل جریان تور را مختل می‌کنید.

 

۳- آنها به شدت به انعام مسافران وابسته هستند.

۱۰ راز که راهنماهای تور نمی خواهند شما آنها را بدانید

یکی از نکاتی که شاید هیچ کس آن را نداند، این است که بخش بزرگی از درآمد راهنماهای تور، انعامی است که از مسافران دریافت می‌کنند. درست مثل شغل پیشخدمتی در رستوران‌ها و متصدیان بارها، این شغل هم به نوعی شغلی است که به مشتریان خدمات می‌دهد و با انعام‌های دریافتی امورات خود را می گذراند.

هرچند که سر و شکل و مقدار انعام، در کشورهای مختلف، متفاوت است، به همین خاطر، بهتر است قبل از انعام دادن به راهنمای تور، کمی درباره مقصد مورد نظر و نحوه خدمات به مشتریان در انجا و رسومات رایج بین گردشگران جست و جو کنید. در حالی که همان تشکر کردن شما هم آنها را خوشحال می‌کند، اما راهنماها، سپاسگزار همه کسانی هستند که تشکر خود را با شیوه‌های بهتری اعلام می کنند!

 

 ۲- آنها از گفت و گوهای بی رویه و خارج از موضوع، خوششان نمی‌آید.

۱۰ راز که راهنماهای تور نمی خواهند شما آنها را بدانید

چندان مودبانه نیست که وقتی راهنمای تورِ شما درباره‌ی رازهای کلیساهای تاریخی لندن صحبت می‌کند، شما مشغول صحبت با همسفرانتان باشید. به یاد داشته باشید که تورهای گروهی، جایی برای تجربه تعامل با سایر همسفران و البته راهنمای تور است.

آنها دوست دارند که شما هم به اندازه‌ی خودشان، درگیر مسائل سفر بشوید و اینکه وقتی کسی با شما صحبت می‌کند، شما مشغول صحبت با دیگری باشید و به حرف های او توجهی نکنید، کار مودبانه‌ای نیست. حتما هیجانات خود از دیدن چیزهای جالب در حین سفر را با دیگران در میان بگذارید، اما همزمان مراقب باشید که اجازه صحبت را از راهنما که در حال انتقال بعضی اطلاعات مهم است، نگیرید.

 

۱- بالاترین لذت آنها این است که لذت بردن دیگران را ببینند!

۱۰ راز که راهنماهای تور نمی خواهند شما آنها را بدانید

شاید راهنمای تور بودن، اغلب شغل دشواری باشد، باید تمام روز را پیاده روی کنی و با مسائل مختلف مربوط به افراد گروه، سر و کله بزنی، اما با این حال بسیاری از راهنماها، لذت اصلی شغلشان را در هیجان و لذت اعضای گروه از دیدن مناطق و مکان‌های دیدنی شهر، پیدا کرده‌اند. راهنماهای تور می‌دانند که بسیاری از مشتری‌ها بار اولی است که به دیدن این شهر یا کشور می‌آیند.

بسیاری از اوقات، کودکان از یک منطقه شاخص و نمادین در یک شهر، حتی یک عکس هم ندیده‌اند و برای اولین بار است که شاهد چنین نما و مناظری هستند، پس ذوق و هیجان آنها کاملا طبیعی است. راهنماها از اینکه نقش و جایگاهی دارند که مناطق دیدنی را بهتر از شما می‌شناسند و برای اولین بار، این جاها را به شما نشان می‌دهند، احساس شادی و افتخار می کنند؛ پس نگران نباشید و هیجان خود را مخفی نکنید و اگر خواستید، حتما عکس بگیرید، چون با این کار آنها را هم خوشحال می‌کنید. آنها از تماشای این چیزها لذت می‌برند.

مهم: امیدواریم راهنماهای تور عزیزی که این مطلب را می‌خوانند، برای اظهار چنین نکاتی از ما رنجیده خاطر نشوند، چراکه این نکات کاملا کلی بوده و ممکن است کشور به کشور و حتی شهر به شهر، بین راهنماهای مختلف، متفاوت باشد و یا حتی برخی از آن‌ها، حداقل در بین راهنمایان ایرانی صدق نکند. پس به خاطر داشته باشید که در این مطلب سعی شده تا نکات کلی بیان شوند.

منبع: thetravel.com