طعم ها و غذاهای کلاسیک اسپانیایی

4
از 6 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
طعم ها و غذاهای کلاسیک اسپانیایی + تصاویر
26 فروردین 1397 12:00
0

از طعم لذیذ تاپاس (tapas) (یک نوع پیش غذا یا اسنک در آشپزی اسپانیایی) تا غذاهای دریایی و البته مقداری زیاد از ژامبون ایبریکو (jamon Ibérico)  را باید جزو معروفترین طعم ها و مزه های کلاسیک اسپانیایی دانست. در این مقاله سعی شده، مهم ترین غذاها و طعم های  سنتی اسپانیا را معرفی کنیم تا در بازدید بعدیتان از اسپانیا طعم آنها را تست کنید.

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

 

Tortilla de patatas

 Tortilla de patatas یا املت اسپانیایی یکی از غذاهای سنتی اسپانیایی که بدون توجه به شهر و منطقه در تمام کشور محبوب است. مواد اولیه ی  این غذا تخم مرغ و سیب زمینی است اما در شهرهای مختلف اسپانیا بر سر اینکه املت اسپانیایی با پیاز یا بدون پیاز طبخ شود، همیشه بحث و جدال وجود دارد. Tortilla de patatas  که یک نوع پیش غذای اسپانیایی است اصولا به صورت سرد سرو می شود. صرف نظر از هر چیزی، هر چقدر Tortilla de patatas ضخیم تر و مرطوب تر باشد این غذا لذیذترین و بهترین نوع آن است.

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

 

پائلا (Paella)

پائلا یک ظرف برنج والنسیایی ست که دارای ریشه باستانی است، اما شکل مدرن آن از اواسط قرن نوزدهم در سواحل شرقی اسپانیا در مجاور شهر والنسیا رواج پیدا کرد. بسیاری از غیر اسپانیایی ها فکر می کنند که پائلا یک ظرف ملی اسپانیایی است اما خود اسپانیایی ها پائلا را یک ظرف غذای محلی والنسیا می دانند. در عوض والنسیا از پائلا به عنوان نماد خود یاد می کند. پائلا انواع مختلف دارد مانند پائلای گیاهی، پائلای دریایی و بسیاری دیگر. دستورالعمل اصلی شامل برنج سفید، لوبیا سبز، گوشت (مرغ، اردک، خرگوش)، لوبیای سفید، حلزون و چاشنی های مانند زغفران، رزماری ست. در پائلا دریایی به جای گوشت، از گوشت های دریایی مانند میگو، صدف و ماهی استفاده می شود و گاهی برخی سبزیجات نیز حذف می شود.

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

 

Jamón Iberico

Jamón Iberico ، یک نوع ژامبون خاص که در اسپانیا و پرتغال تولید می شود. این ژامبون در دستورالعمل اکثر غذاهای اسپانیایی قرار دارد. بهترین نوع این ژامبون ها از خوک های ویژه ی تهیه می شوند. این خوک ها تغذیه های خاصی دارند و در مورد خوراک و آشامیدنی آنها تمامی جوانب احتیاط را رعایت می شود، تا طعم ژامبون دقیقا همان چیزی که می خواهند شود. نوع تولید این ژامبون ها نیز بسیار متفاوت است. پاهای عقب به مدت 36 ماه خشک خشک می شوند. چربی ها در این بین نقش مهمی بازی می کنند و باید همواره مورد توجه قرار بگیرند.

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

 

Pan con tomate

Pan con tomate یکی از غذاهای سنتی والنسیا، بارسلون و منطقه کاتالان است. این غذا به عنوان یک هویت برای کاتالان ها محسوب می شود. این غذا که نوعی نان است، روی آن گوجه فرنگی، روغن زیتون و ادویه های دیگر ریخته می شود. یکی از چاشنی های که اصولا در این غذا اضافه می شود، سیر است اما می توانید قبل از طبخ از سرآشپز بخواهید این چاشنی را حذف کند.

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

 

چوریزو (Chorizo)

چوریزو نوعی سوسیس است اما محبوبیت این سوسیس ها به اندازه Jamón Iberico  نیست. چوریزو در بین خانواده های اسپانیایی بسیار محبوب است  و اصولا در آشپزی های روزانه خود از آن استفاده می کنند. این سوسیس در کنار سیب زمینی، سبزیجات آب پز یا به صورت دودی طبخ و سرو می شود. حالت خشک شده این سوسیس هم موجود است که بدون پخت و پز برش داده می شود و به عنوان یک چاشنی و برای طعم و عطر غذا به آن اضافه می شود.

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

 

زیتون

سیاه و کوچک یا بزرگ و سبز- زیتون ها در همه شکل ها و اندازه ها در بین مردم اسپانیا محبوب هستند. اسپانیا یکی از بزرگترین تولید کننده روغن زیتون در جهان می باشد و تقریبا 56 درصد از روغن زیتون جهان را تولید می کند. بنابراین خیلی عجیب نیست که زیتون در لیست ما قرار دارد. مردم اسپانیا زیتون را به عنوان یک میان وعده یا به عنوان یک چاشنی در کنار سایر غذاها می خورند. گاهی در داخل زیتون مغر بادام و مقدار چاشنی اضافه می کنند مانند فلفل که بسیار خوش خوراکتر می گردد. زیتون های سبز و بزرگ طعم ملایم تری دارند و زیتون های سیاه کوچک دارای عطر و بوی قوی تری هستند.

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

 

Patatas bravas

این غذا به طور سنتی با سس تند گوجه فرنگی خورده می شود. Patatas bravas  پاسخ اسپانیایی ها به چیس های سیب زمینی رایج در جهان است. این غذا در ظاهر شبیه به برش های سیب زمینی به صورت چیپس های رایج است اما به لحاظ کیفیت از چیپس غنی تر است. به طور ایده آل سیب زمینی ها را به قطعات متوسط برش می دهند سپس آنها به طور کامل سرخ می کنند، طوری که پوست سیب زمینی ها برشته می شود. قبل از خوردن باید آنها را در سس تند گوجه فرنگی آغشته کنید. مردم اسپانیا علاقه ای به خوردن این چیپس با سس کچاپ و مایونز ندارند و هر جا که باشند به دنبال یک سس تند گوجه فرنگی هستند.

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

 

Tinned Seafood

اسپانیا در حاشیه دو دریای معروف به نام دریای آتلانتیک و دریای مدیترانه قرار دارد و این باعث شده است که به لحاظ غذاهای دریایی بسیار غنی باشد. با این حال ماهی ها مانند سبزیجات و میوه ها فصلی سرو می شوند (شکار ماهی و دیگر جانوران دریایی در برخی از فصول به علت تخم ریزی ممنوع می باشد و ماهیگیران در این فصول به دریا نمی روند). ماهیگیران در تلاشند تا راهی پیدا کنند که تا پخت غذاهای دریایی با ماهی ها و دیگر مواد تازه انجام شود نه به صورت فصلی. در قوطی ریختن یا کنسرو کردن (Tinning)یکی از رایج ترین راه ها برای حفظ ماهی و دیگر گوشت های دریایی در اسپانیا است. در مقایسه با شهرت بدی که کنسرو کردن در جهان دارد در اسپانیا کنسرو کردن راه کاری مناسبی و رایج برای حفظ میگو، ماهی و ... به صورت کاملا تازه است.  اسپانیایی ها گوشت های دریایی را در نمک و سس escabeche قرار می دهند که این باعث می شود در هنگام طبخ  طعم لذیذی نیز داشته باشند.

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

 

 

سالاد روسی (Russian Salad)

گول اسم این غذا را نخورید، سالاد روسی برعکس نامش یک غذای کاملا کلاسیک اسپانیایی است. سالاد روسی را می توانید در منوهای تپاس در سراسر اسپانیا پیدا کنید. این سالاد از کنسرو ماهی، تخم مرغ، سیب زمینی، سس مایونز و سبزیجات تشکیل می شود. امروزه سرآشپزهای مدرن مواد جدیدی به این سالاد اضافه کردند مانند ماهی یا تخم ماهی. اما در نسخه کلاسیک این سالاد حجم عظیمی پنیر داخل یک بشقاب با مقدار کمی نان کوچک باگت که به عنوان پیکو شناخته می شود، قرار دارد.

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

کروکات (Croquetas)

یکی دیگر از غذاهای سنتی اسپانیا، کروکات ها هستند. کروکات ها به صورت توپ ها شکم پر (شامل سس Béchamel (سس سفید) و گوشت، پنیر یا سبزیجات) سوخاری شده تهیه می شود. محتویات داخل توپ ها به صورت سنتی شامل ژامبون گوشت (خوک)، مرغ یا گوشت دم گوساله است، اما برای افرادی که گیاهخوار هستند نیز ترکیبی در نظر دارند و داخل توپ ها را از پنیر آبی، بروکلی یا مزه های فیوژن (طعم های گوناگون) پر می کنند. امروزه تهیه کروکات در خانه بسیار راحت شده است. راحت ترین راه پخت آنها، تهیه کروکات های نیمه آماده است.

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

 

Calamares a la Andaluza

شما می توانید در هر منطقه گردشگری در اسپانیا Calamares a la Andaluza را پیدا کنید، این غذا جزء اصلی از اندلسایی (Andalusian) است. این غذا شامل حلقه های از ماهی های مرکب (که بسیار به ماهی و غذاهای دریایی در اندلس شبیه است) است که کاملا در روغن سرخ می شوند. به طور سنتی Calamares a la Andaluza ها با مقداری آب لیموی تازه سرو می شود. همچنین می توانید این غذا را با سس مایونز یا سس تارتار نیز میل کنید که این نوع سرو به نظر می رسد توسط گردشگران وارد فرهنگ اسپانیایی شده است.

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

 

آنچوی (Anchovies)

در اسپانیا آنچوی به طور کلی دو نوع است، آنچوی های کوچک و سیاه و آنچوی های بزرگ و سفید.  نوع سیاه آن ها را می توانید در یک پیتزای اسپانیایی ببینید و به طور کلی این نوع بسیار شور است. به طور رایج از آنچوی های سیاه برای ایجاد یک طعم شگفت انگیز و خاص داخل زیتون ها یا سالادها استفاده می شود. نوع دیگر آنچوی که سفید و بزرگ تر هستند به عنوان boquerones در اسپانیا شناخته می شوند و طعم بسیار ملایم تری دارند که بسیار شبیه به ماهی سفید است. آنها به طور رایج در روغن زیتون نگهداری می شوند و با یک تاپاس یا نان تازه یا به صورت کباب خورده می شوند.

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

طعم ها و غذاهای  کلاسیک اسپانیایی

 

منبع: theculturetrip

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.