تحصیل در ترکیه چگونه است ؟ ‏

4.5
از 16 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
تحصیل در ترکیه چگونه است ؟ ‏
22 فروردین 1397 13:00
0

کشور ترکیه، که در همسایگی با کشور ایران قرار گرفته است، دارای دانشگاه های بسیار معتبری می باشد، که بعضا با بهترین دانشگاه های دنیا نیز، برابری می کنند. امکان تحصیل در دانشگاه های بین المللی ترکیه به زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ترکی، شرایط ایده آل کار و زندگی به هنگام تحصیل، و کم بودن هزینه ی زندگی نسبت به سایر شهرهای اروپایی و دیگر کشورها، باعث شده است تا کشور ترکیه، به مقصدی محبوب برای دانشجوهای خارجی از سراسر دنیا، تبدیل گردد. امروزه افراد زیادی برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها(YÖS) که مختص به دانشجویان خارجی است، خود را آماده می کنند، و برای ادامه ی تحصیل در دانشگاه های ترکیه، راهی این کشور می شوند.

تحصیل در ترکیه چگونه است ؟ ‏

تحصیل در مقطع کارشناسی، در دانشگاه های ترکیه

در درجه ی اول باید بدانید، که سیستم دانشگاه های ترکیه، کاملا مطابق با سیستم امریکایی می باشد و دروس رشته ی مربوطه، به صورت ترمی واحدی و در 3 ترم بهار، پاییز و تابستان، به دانشجویان ارائه می گردند. مقطع کارشناسی، همچون بسیاری از کشورها، در کشور ترکیه نیز، 4 سال به طول می انجامد، و در مورد بعضی رشته ها همچون پزشکی عمومی، این زمان، به 6 سال افزایش می یابد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی، کافی است تا مدرک دیپلم خود را به همراه داشته باشید، و خود را برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها آماده کنید. این آزمون هرساله، برای دانشجویان خارجی(غیر ترک)، به زبان انگلیسی برگزار می شود و هیچ گونه محدودیت سنی برای متقاضیان به همراه ندارد. افراد با داشتن دیپلم دبیرستان، مدارس فنی حرفه ای، هنرستان، کار و دانش و غیره می توانند، در این آزمون شرکت نمایند، و با کسب نمره ی قبولی در آن، مجاز به ثبت نام در دانشگاه های کشور ترکیه شوند. البته لازم به ذکر است که زبان تدریس در اکثر دانشگاه های ترکیه، ترکی می باشد، و دانشجویان پس از کسب نمره ی قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ها، ملزم به گذراندن دوره های آموزشی زبان ترکی نیز می باشند، تا توانایی شرکت در کلاس های دانشگاه مورد نظر را، کسب نمایند.

تحصیل در ترکیه چگونه است ؟ ‏

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

برای ادامه ی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، لازم است تا متقاضیان، به ارائه  مدارک و نمرات درخواست شده، توسط دانشگاه مورد نظر بپردازند، و در آزمون های داخلی دانشگاه میزبان، شرکت نمایند. همچنین آزمونی تحت عنوان آزمون تحصیلات تکمیلی(LES) نیز در کشور ترکیه برگزار می شود، که کسب امتیاز در آن نیز، بعضا لازمه پذیرش در دوره های ارشد و دکترا می باشد. شواهد نشان می دهد که قبولیِ دانشجو ها در مقطع ارشد و دکترا در کشور ترکیه، آسان تر از قبولی آن ها، در دانشگاه های ایران است و در این مرحله، افراد به راحتی در دانشگاه مورد نظر خود، پذیرفته می شوند. دانشگاه های ترکیه، سالی دو بار، به پذیرش دانشجو در رشته های مورد نظر خود می پردازند، و با توجه به ظرفیت مورد نظرشان، نسبت به جذب دانشجوی ارشد و دکترا، اقدام می نمایند. طول دوره های کارشناسی ارشد و دکترا در این کشور، به ترتیب 2 و 4 سال است و تعداد واحدهای ارائه شده به دانشجویان در این مقاطع، 20 الی 30 واحد می باشد، و به دو زبان ترکی یا انگلیسی، به دانشجویان، ارائه می شود.

تحصیل در ترکیه چگونه است ؟ ‏

در این بخش به معرفی تعدادی از معتبرترین دانشگاه های بین المللی ترکیه خواهیم پرداخت، که دارای سهمیه ی مشخصی برای جذب دانشجویان خارجی(غیر ترک) می باشند:

  1. دانشگاه آنکارا
  2. دانشگاه آتاتورک
  3. دانشگاه فنی استانبول
  4. دانشگاه چوکوروا
  5. دانشگاه آناتولی
  6. دانشگاه استانبول
  7. دانشگاه خاورمیانه
  8. دانشگاه دوکوزایلول
  9. دانشگاه اژه
  10. دانشگاه مرمره
لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.