کشف یک معبد جدید سومری در عراق توسط متخصصان فرانسوی

5
از 1 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کشف یک معبد جدید سومری در عراق توسط متخصصان فرانسوی
05 مهر 1389 00:00
0

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ میترااسدنیا ـ مقامات اداره آثار باستانی عراق اعلام کردند که باستان‌شناسان فرانسوی به تازه‌گی موفق به کشف یک معبد سومری در جنوب استان "ذی قار" شدند. به گفته عبدالزهرا التلاقانی گروهی از باستان‌شناسان فرانسوی در یک فصل کوتاه از حفاری در الرفاییه، یک معبد سومری را از زیر خاک خارج کردند. وی افزود که انتظار دارد متخصصان فرانسوی کار حفاری را برای ارائه تصویر بهتری از این کشف جدید و معبد یافته شده، ازسر بگیرند.

 


بنا به همین گزارش هرچند جزییات این کشف روشن نشده اما اداره آثار باستانی عراق در نظر دارد تا ماه دسامبر سال 2010 برای کشف جزییات و شواهد بیشتر درباره این معبد و اهمیت باستان‌شناختی آن اقدام کند.

 


بنا به همین گزارش کار حفاری به طور معمول از پاییز و در زمانی که دمای هوا شروع به کاهش می‌کند آغاز می‌شود و تیم‌های کاوش نیز به طور معمول به دلیل شدت گرمای هوا کار حفاری را در این مناطق متوقف می‌کنند. ذی قار که مرکز استان ناصریه عراق است از غنی‌ترین استان‌های عراق از نظر باستان‌شناسی است.

 

این منطقه محل اصلی تولد تمدن سومری است. تمدنی که مبدع فن نگارش بوده و عمر حاکمیت مدنی در آن به 5000 قبل باز می‌گردد. ویرانه‌های سومری نظیر اریدو، اور و لاگاش از مهم‌ترین جاذبه‌های باستان‌شناسی برای گردشگران عراق هستند.

 


به رغم گذشت ده‌ها سال از عملیات کاوش‌های باستان‌شناسی تنها ابعاد اندکی از این آثار کهن و شگفتی‌های این تمدن باستانی بدست‌آمده است. تا کنون بیش از 1000 سایت باستان‌شناسی دراین منطقه در انتظار کاوش هستند. در اثر ناآرامی‌های اخیر سیاسی در عراق میراث غنی باستان‌شناسی دراین استان مبدل به بهشت غارتگران و دزدان اشیای باستانی شده است.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.