خرافات آمیخته با زندگی هنگ کنگی ها

5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
خرافات در تار و پود سنت ها + تصاویر
13 اسفند 1396 10:00
0

ممکن است شگفت زده شوید اگر بفهمید در شهری پیشرفته مانند هنگ کنگ، افراد همچنان بسیار خرافاتی هستند. وجود باورهای متداول درباره ی اعداد شانس و پیشگویی های بد همچنان در روان جمعی ساکنان این شهر نهفته است. در اینجا قصد داریم برخی از این خرافات متداول درباره ی فرهنگ هنگ کنگ را به شما ارائه دهیم:

  1. سنت های مربوط به سال نو چینی

در اولین روز سال نو چینی، مردم موی خود را کوتاه نمی کنند، دست های خود را نمی شویند یا خانه های خود را جارو نمی کنند چرا که بر این باورند چنین کارهایی بخت خوب را از آنها دور می کند.

تعطیلات با خوردن غذاهایی مانند ماهی که «خوش شانسی» می آورند آغاز شده و با tongyuen (دسری متشکل از توپ های برنجی گلوتینی) ادامه پیدا می کند؛ دسری که گرد بودن و بافت چسبنده ی آن به باور خودشان نشاندهنده ی اتحاد خانوادگی است.

خرافات آمیخته با زندگی هنگ کنگی ها

  1. هدیه های تابو

هنگ کنگی ها بر این باورند که برخی چیزها هیچ گاه نباید به عنوان هدیه به کسی داده شوند؛ از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساعت: در زبان چینی (کانتونز)، ساعت هدیه دادن به song zung ترجمه می شود عبارتی که به معنای «آماده شدن برای پایان» بوده و به عنوان ادای احترام به افرادی که دوست داشته اید در لحظات پایانی زندگیشان به کار می رود. ساعت ها همچنین نشان می دهند که زمان به سرعت رو به اتمام است.

خرافات آمیخته با زندگی هنگ کنگی ها

اشیای تیز: چاقو و انواع تیغ هدیه های مناسبی نیستند چرا که به نوعی نماینده ی جدایی روابط می باشند.

گلابی: تلفظ این لغت شبیه به «ترک کردن» است و به همین دلیل از آن پرهیز می شود.

چتر : لغتی که برای چتر به کار می رود شبیه لغتی است که برای «جدایی» استفاده می شود.

اشیا سیاه و سفید: سیاه و سفید رنگ های سوگواری هستند و همین موضوع اشیایی به این رنگ را تبدیل به هدایایی نامناسب می کند.

چهار عدد از هر چیزی: تلفظ عدد چهار با کلمه ی «مرگ» مشابه است، بنابراین هر چیزی که در یک مجموعه ی چهارتایی ارائه شود شدیدا پس زده می شود.

  1. دروازه اژدها

برخی اوقات برج ها و ساختمان های بلندمرتبه ی هنگ کنگ دارای حفره هایی به نام «دروازه اژدها» هستند. افسانه ها اینگونه عنوان می کنند که اژدها (نماینده خرد، شجاعت و دورنمای عالی در فرهنگ چینی) در کوهستان زندگی می کند و دروازه های اژدها به عنوان مکان عبوری برای این موجودات افسانه ای و عرفانی به شمار می رود.  حفره های روی ساختمان ها نیز عاملی برای جریان یافتن انرژی مثبت هستند.

از جمله ساختمان های مهم با دروازه ی اژدها می توان به مجتمع مسکونی Repulse Bay و Bel-Air اشاره کرد.

خرافات آمیخته با زندگی هنگ کنگی ها

  1. فنگ شویی

فنگ شویی در حقیقت یک فلسفه ی معماری چینی درباره ی نظم بخشیدن به محیط پیرامون به گونه ای است که شانس و انرژی های خوب را جذب کرده و انرژی های بد را از خود دفع کند. بسیاری از محلی های خرافاتی خانه های خود را با گیاهان تزئین کرده و مبلمان خود را طبق اصول فنگ شویی می چینند.

علاوه بر اینها، بسیاری از ساختمان های اصلی هنگ کنگ المان های فنگ شویی را در خود دارند. به عنوان مثال می توان به دفتر اصلی HSBC که توسط شرکت معروف فاستر و شرکا طراحی شده، اشاره نمود. آسانسورهای داخل ساختمان با زاویه ای نسبت به ورودی قرار گفته اند تا مانع ورود روح های شیطانی شوند. دو میله ی فلزی روی سقف ساختمان نصب شده اند تا انرژی های بد ساختمان بانک چین را که در همسایگی قرار گرفته منحرف کنند.

در توجه به فرهنگ چینی، شرکت والت دیزنی به هنگام ساختن دیزنی لند هنگ کنگ با یک متخصص فنگ شویی مشورت کرد. ورودی پارک و جاذبه های آن به شکلی جایگذاری شده اند تا جریان انرژی (کی) را جذب کنند.

  1. سنت های مسابقات اسب دوانی

قبل از شروع فصل اسب سواری، باشگاه سوارکاری هنگ کنگ میزبان مراسمی به نام bai sun در پیست Sha Tin است. در این مراسم چوب های معطر سوزانده شده و خوک های بریان به محضر خدایان تقدیم می گردد. مسابقات اسب دوانی هنگ کنگ نام های بسیار فرخنده و مبارکی دارد که از آن جمله می توان به «خوش شانس»، «خوشحال» و «برنده» اشاره کرد. پوشیدن لباس های جدید در مسابقات بدشانسی می آورد و سوارکارانی که مسابقات خود را از دست بدهند باید برای دور شدن شانس بد، موهای خود را کوتاه کنند.

خرافات آمیخته با زندگی هنگ کنگی ها

  1. پرهیز از شماره 4

در زبان کانتونز، تلفظ کلمه ی 4 دقیقا با کلمه ی «مرگ» برابر است، به همین دلیل هنگ کنگی ها به هر قیمتی از این عدد اجتناب می کنند. در بسیاری ساختمان ها، از شماره گذاری طبقات 4، 14 و 24 به عمد صرف نظر می شود. مردم از هدیه دادن به صورت مجموعه های 4 تایی اجتناب کرده و حتی ترجیح می دهند شماره تلفن آنها هیچ عدد چهاری نداشته باشد.

  1. عدد 8 خوش یمن

برعکس شماره 4، تلفظ عدد 8 در زبان چینی با لغت «رونق» برابر است و به همین دلیل بسیار فرخنده و خوش یمن تلقی می شود. به همین دلیل است که افراد آدرس ها و شماره تلفن هایی را ترجیح می دهند که در آنها عدد 8 وجود داشته باشد. حول و حوش سال نو چینی، قیمت اجناس به رقم هایی مانند 88، 128 و 388 دلار تغییر می کند.

در سال 2016، پلاک ماشینی که دارای عدد 28 بود در یک حراجی به قیمت عجیب 18.1 میلیون دلار هنگ کنگ یا (2.3 میلیون دلار آمریکا) فروخته شد چرا که عدد 2 و 8 کنار هم در زبان کانتونز تلفظی مشابه «طالع آسوده» دارند!

 

منبع: theculturetrip