کوهستان عینالی، بزرگترین تفرجگاه در تبریز

4.2
از 13 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بلندترین کوهستان خونین ایران کجاست + تصاویر
28 خرداد 1397 08:00
0

بقعه عون ابن علی واقع در پارک کوهستانی عینالی تبریز از مراکز توریستی و تفریحی شهر تبریز بوده و همه روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی و اهالی بومی منطقه می‌باشد. تفرجگاه تفریحی عینالی به مقیاس ۵۶۰۰ هکتار طراحی شده است که بزرگ‌ترین تفرجگاه کوهستانی کشور به شمار می‌رود.

کوهستان عینالی

 پارک چیتگر تهران ومجموعه کوهستانی پارچین قزوین به مقیاس یک هزار و ۶۰۰ هکتار گزینه‌های بعدی پارک‌های کوهستانی بزرگ کشور به شمار می‌روند.این تفرجگاه که به ارتفاعات سرخ رنگ عینالی در شمال تبریز مشهور است، ازدیرباز یکی از مهم‌ترین اماکن تفریحی و تفرجگاهی مردم این کلان شهر محسوب می‌شودکه در یک دهه اخیر با اهتمام ویژه مدیریت شهری به جنگلی برفراز شهرتبدیل شده است و عنوان بزرگ‌ترین تفرجگاه طبیعی کشور را یدک می‌کشد. 

کوهستان عینالی

بر فراز کوه عون بن علی بقعه‌ای وجود دارد که قدمت آن به دوره  ایلخانی باز می‌گردد و منسوب به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های عون بن علی و زید بن علی است. این بنا در گذشته آتشکده و عبادتگاهی بوده است.  بنا به نظر ژان پاتیست تاورنیه، جهانگرد فرانسوی این مکان در گذشته کلیسا بوده که پس از ورود اسلام  به ایران ، به مسجد و زیارتگاه تبدیل شده است. شیوه معماری بنا به سبک معماری دوره ایلخانی است و در مجموع از ۹ اتاق، ۶ گنبد ، هشتی، ایوان، دو میل مناره توپر و پنج ستون سنگی بزرگ تشکیل یافته است. ستون‌های قدیمی در گذشته از جنس چوب بوده که در انجام بازسازی‌ها ستون‌های سنگی جایگزین آن‌ها شده‌اند. همچنین عمده مصالح به کار رفته در بنای بقعه، سنگ کوه سرخاب و اندکی آجر است.

کوهستان عینالی

ارتفاعات ۱۵۰۰ متری میعادگاه علاقه مندان به ورزش کوهنوردی و پیاده روی فردی، گروهی و خانوادگی درروزهای تعطیل به ویژه تعطیلی آخر هفته است. تله کابین، دریاچه مصنوعی «داغ گُلی»، رستوران، جنگل‌کاری ۱۰۰ هکتاری، نورپردازی المان‌ها، معابر و ابنیه‌ها از مکانهای دیدنی آنجاست. راه‌اندازی
باغ‌وحش طبیعی با حیوانات بومی حیات‌وحش آذربایجان، احداث سالن همایش ۶۰۰ نفری در ایستگاه دوم تله‌کابین و پارک پیوند از جمله برنامه‌های توسعه‌ای برای تحقق اهداف چشم‌انداز عینالی است. تندیس استاد شهریار نمونه‌ای دیگر از زیبایی‌های این تفرجگاه است که تندیس‌های دیگری نیز با موضوعات مختلف در
دستور کار مسئولین امر قرار گرفته است.

کوهستان عینالی

رشته‌کوه عینالی در گذشته عاری از هر گونه پوشش گیاهی بوده و خاک آن نیز از لایه‌های گچ و ماسه‌های رنگی تشکیل شده بود، ولی به تازگی، در راستای افزایش سرانه فضای سبز تبریز و تلطیف هوای شهر، طرح ویژه جنگل‌کاری در محدوده عینالی اجرا شده است.

کوهستان عینالی

کوهستان عینالی تبریز

کوهستان عینالی تبریز

کوهستان عینالی تبریز

کوهستان عینالی تبریز

کوهستان عینالی تبریز

کوهستان عینالی تبریز

کوهستان عینالی تبریز

منابع:کافه گردش، سیری در ایران، سامانه خبری تبریز