مفیدترین برنامه های مناسب مسلمانان پر سفر در جهان

4.6
از 10 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مسلمانان پر سفر باید این برنامه‌ها را روی تلفن همراهشان نصب کنند! +تصاویر
27 دی 1397 09:00
0

بیش از 1.6 میلیارد نفر از جمعیت کل دنیا را مسلمانان تشکیل می دهند و ارزش این بازار برای اقتصاد جهان تقریبا 3.8 تریلیون دلار خواهد بود. صنعت موبایل نیز در این بازار برای زندگی راحت‌تر و اجرای اعمال دینی به کمک مسلمانان دنیا رفته است. در اینجا به معرفی مفیدترین برنامه‌های مناسب مسلمانان پرداخته‌ایم که برخی از آنها در صنعت گردشگری و سفر نیز مورد استفاده قرار می گیرد پس با لست‌سکند همراه باشید، شاید یکی از این برنامه‌ها در یک سفر خارجی به کارتان بیاید!

Quran Companion

مفیدترین برنامه های مناسب مسلمانان

برنامه Quran Companion در واقع کتاب مقدس مسلمانان (قرآن) همراه با ترجمه و تفسیر آن است. این برنامه خیلی بیشتر از یک کتاب مقدس همراه برای کاربرانش است. برنامه Quran Companion یک سری بازی‌ها و تکنیک‌های یادگیری دارد که به کاربر خود کمک می کند تا آیات قرآن را به راحتی حفظ کند. همچنین برنامه دارای برنامه‌های آموزشی روزانه و چالش‌هایی است که جهت به خاطره سپردن آیات قرآن طراحی شده‌اند.

MuslimPro

مفیدترین برنامه های مناسب مسلمانان

برنامه ی MuslimPro با بیش از ده میلیون بار دانلود یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها در میان مسلمانان دنیا است. این برنامه 15 زبان مختلف را پوشش می‌دهد و دارای ابزارهای مختلف برای کمک به مسلمانان به منظور انجام اعمال دینیشان است. برای مثال نماز یکی از اعمال واجب مسلمانان است و باتوجه به اینکه مسلمانان باید در روز پنج بار و در ساعت مشخصی این عمل را به جا بیاورند، برنامه MuslimPro به کاربر کمک می‌کند تا نماز را در زمان و مکان مناسب (منظور متن اصلی از زمان مناسب وقت اذان و در واقع اوقات شرعی  و همچنین مکان مناسب نیز به معنی تعیین قبله است) به جا آورد.

Ramadan Legacy (میراث رمضان)

مفیدترین برنامه های مناسب مسلمانان

به اعتقاد مسلمانان، قرآن در ماه رمضان بر حضرت محمد (ص) نازل شده است، برای همین مسلمانان ماه رمضان را مقدس و مبارک می‌دادند. ما مسلمانان در این ماه روزه می‌گیریم و علاوه بر آن اعمال مختلف مذهبی به جا می‌آوریم. برنامه میراث رمضان به کاربر کمک می‌کند که اعمال ماه رمضان را در هر شرایط بتواند انجام دهد: مثلا دعاهای روزانه‌ی ماه رمضان را به کاربر در هر روز ارایه می دهد و همچنین در صورت اینکه کاربر تمایلی به خواندن قرآن دارد، برنامه به فرد کمک می‌کند که در این ماه قرآن را یکبار به صورت کامل بخواند. همچنین این برنامه در زمینه‌ی زمان افطار و سحر به فرد کمک می‌کند و راهنمایی‌هایی نیز در مورد مواد خوراکی ارایه می‌دهد.

Zabihah (ذبح)

مفیدترین برنامه های مناسب مسلمانان

و اما نوبتی هم باشد، نوبت به معرفی برنامه‌هایی می‌رسد که در سفر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. Zabihah در زبان عربی به معنا نحوه‌ی کشتن حیوانات به شیوه‌ی مسلمانان است. این برنامه به کاربر کمک می کند تا از رستوران‌هایی که غذای حلال ارایه می دهند، اطلاعات مختلفی کسب کند، مثلا از محل آن رستوران تا دیدگاه سایر کسانی که به آن رستوران رفته‌اند، باخبر شود. همچنین برنامه به کاربر کمک می کند تا در شعاع 80 کیلومتری خود، غذا و مواد خوراکی حلال را پیدا کند و نظرات کاربران دیگر را نیز درباره‌ی این خوراک‌ها و یا سوپرمارکت‌های حلال، بخواند. این برنامه مخصوص سفرهای خارجی مسلمانان طراحی شده است.

Islamic GPS

مفیدترین برنامه های مناسب مسلمانان

برنامه Islamic GPS در واقع برنامه‌ای است برای یافتن نزدیکترین مسجد. اما این تنها خدمت این برنامه نیست، کاربر همچنین می‌تواند تا شعاع بیست کیلومتری خود، مساجد تاریخی را پیدا کند و اطلاعات تاریخی و گردشگری آن را مطالعه کند. در این برنامه، می‌توان از مسیر دسترسی این مساجد هم اطلاع کسب کرد. این برنامه در سال 2016 معرفی شد و در حال حاضر 94 کشور را پوشش می‌دهد. در این برنامه مهمترین جاذبه‌های تاریخی مسلمانان را مکه، مدینه و بیت‌المقدس اعلام کرده است. 

Salam

مفیدترین برنامه های مناسب مسلمانان

برنامه سلام اخیرا جزو ده اپلیکیشن سفر در اپل استور معرفی شده است و یکی از مهمترین دلایلش طراحی و هدایت زائران در مراسم حج و حج عمره است. این اپلیکیشن برای اولین بار توسط شرکت موبایل Hajjnet طراحی شد و هدف آن هدایت مرحله به مرحله زائران حج واجب و حج عمره بود. در حال حاضر این اپلیکیشن، برنامه‌ها و خدمات خود را گسترش داده و نقشه‌ها، تصاویر و نمازهای مختلف (مانند نماز غفیله و نمازهای مختلفی که در کتاب مفاتیح ارائه شده است) را نیز به برنامه خود اضافه کرده است.

Scan Halal

مفیدترین برنامه های مناسب مسلمانان

Scan Halal برنامه‌ای برای اسکن کردن بارکد غذاهای آماده و مواد غذایی مختلف است. این برنامه با بررسی بارکد، حلال بودن آن را تایید یا رد می‌کند. همچنین این برنامه برای گیاهخواران نیز بسیار مفید است.

آیا از وجود چنین برنامه‌های مفیدی باخبر بودید؟ ایا به نظرتان این برنامه‌ها برای ما مسلمانان در سفر، ضروری است؟

منبع: theculturetrip

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی