پربازدیدترین مکان های ثبت شده در فهرست یونسکو

5
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
پربازدیدترین مکان های ثبت شده در فهرست یونسکو
03 مهر 1397 09:00
0

بیش از هزار میراث که نامشان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده به صورت پراکنده در سراسر کره‌ی زمین وجود ‏دارند. این‌گونه مکان‌ها به قدری باارزش هستند که برای بسیاری از آنها نمی‌توان ارزش پولی در نظر گرفت. هر یک از ‏مکان‌هایی که نامشان در فهرست جهانی یونسکو به چشم می‌خورد نمایانگر فرهنگ، پیشینه و تاریخ مردمی‌ست که آنها را ‏ساخته‌اند. یکی از دلایل مهمی که نام مکان‌های مختلف را در یونسکو ثبت می‌کنند، حفاظت از آنها در برابر آسیب‌های ‏انسان‌ها و یا حیوانات است. همچنین با حضور نام مکان‌های مختلف در این لیست، بر شهرتشان افزوده شده و بیشتر به ‏جهانیان معرفی می‌شوند. در اغلب کشورهای دنیا بناهای ثبت شده در یونسکو وجود دارند اما در این میان برخی از آنها ‏بیشتر مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند که در این مطلب بیشتر با آنها آشنا می‌شویم. فهرستی که در ادامه مرور ‏می‌کنیم بر اساس نظرات مردم و برگرفته از وبسایت معتبر تریپ‌ادوایزر است.‏

شهر ممنوعه | Forbidden City

شهر ممنوعه شهری تاریخی در نزدیکی پکن است، اینجا پربازدیدترین مکان در میان تمامی میراث ثبت شده در ‏یونسکو به‌شمار می‌آید. از سال 2012 تاکنون به طور متوسط هر سال 15 میلیون نفر از اینجا دیدن کرده‌اند. بد نیست ‏بدانید که تنها در سال 2016 حدود 16 میلیون گردشگر برای دیدن این مکان اقدام کردند.‏

شهر ممنوعه یادگاری از دوران امپراطوری سلسله‌ی مینگ است. پادشاهان این دودمان از مهم‌ترین و قدرتمندترین ‏امپراتوران چین بودند و آثار متعددی را از خود برجای گذاشته‌اند. می‌توان گفت که شهر ممنوعه مرکز این حکومت بود زیرا ‏پادشاه و خانواده‌اش در آن ساکن بودند و بسیاری از دفاتر حکومتی نیز در آن قرار داشت. اگر شما هم علاقه‌مند هستید شهر ممنوعه را از نزدیک بببینید بد نیست بدانید ‏که مساحتش 180 هکتار است و بین سال‌های 1406 تا 1420 ساخته شد و 980 ساختمان در آن وجود دارد. با دیدن ‏این شهر با سبک معماری کهن آسیایی آشنا خواهید شد و می‌توانید از موزه‌هایی که در آن ساخته شده نیز دیدن کنید.‏

شهر ممنوعه

شهر ممنوعه

جزیره گولانگ یو | Gulangyu

جزیره‌ی گولانگ یو در استان فوجیان در کشور چین واقع شده است و یکی از پربازدیدترین و محبوب‌ترین مکان‌ها در روی کره‌ی زمین به‌حساب می‌آید. گولانگ یو تنها 1 مایل مربع (حدود 2.6 کیلومترمربع) مساحت دارد و 20.000 نفر در آن زندگی می‌کنند اما با این حال به طور میانگین در هر سال حدود 12 میلیون گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

در این جزیره هیچ اتومبیل یا دوچرخه‌ای اجازه‌ی ورود ندارد و تنها ماشین‌هایی که وجودشان ضروری‌ست و مجوز دارند می‌توانند وارد گولانگ یو شوند. همین موضوع باعث شده تا آب و هوای این جزیره عالی باشد و محیط زیبایی را در اختیار میهمانانش قرار بدهد. اگر دوست دارید این جزیره را از نزدیک ببینید باید از طریق بنادر شهر شیامن اقدام کنید.

جزیره گولانگ یو

جزیره گولانگ یو

کوه های گریت اسموکی | Great Smoky Mountains

کوه‌های گریت اسموکی در جنوب ایالات متحده‌ی آمریکا واقع شده و طرفداران زیادی دارد به طوری که سالانه در حدود 11 میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند. این کوه‌ها درست در مرز ایالت کارولینای شمالی و ایالت تنسی قرار دارد و چشم‌اندازی فوق‌العاده را در اختیار گردشگران می‌گذارد. گریت اسموکی در حقیقت بخشی از رشته کوه آپالاش به حساب می‌آید و بومیان آن را با نام اسموکیز (Smokies) می‌شناسند.

در سال 1934 در اطراف کوه‌های اسموکی پارکی ملی، هم‌نام همین کوه‌ها افتتاح شد که در آن امکانات مناسبی برای علاقه‌مندانی که برای دیدن این کوه‌ها اقدام می‌کنند فراهم شود. حالا پارک ملی کوه‌های گریت اسموکی به مشهورترین پارک منطقه تبدیل است. محدوده‌ی این کوه‌ها به حدود 187000 هکتار می‌رسد و جنگل انبوهی دورتادور کوه را فرا گرفته است زیرا رود می‌سی‌سی‌پی از همین ناحیه گذر می‌کند و آب مورد نیاز گیاهان منطقه را تامین می‌کند.

کوه های گریت اسموکی

کوه های گریت اسموکی

دیوار چین | Great Wall Of China

وقتی از میراث جهانی یونسکو صحبت می‌کنیم، ذهن افراد بسیاری به سرعت به سوی دیوار چین می‌رود. بله این دیوار نیز یکی از محبوب‌ترین بناهای ثبت شده در لیست یونسکو است. آمارها نشان می‌دهند که سالانه در حدود 10 میلیون نفر از دیوار چین دیدن می‌کنند.

دیوار چین را ساختند تا محافظی باشد در برابر حمله‌ی متجاوزان سایر کشورهای همسایه. شاید جالب باشد که بدانید یک فرمانروا دستور ساخت این دیوار را نداد بلکه پادشاهان مختلفی در طول تاریخ به تکمیل دیوار پرداختند تا امروز چین دارای طولانی‌ترین دیوار دنیا باشد. در ساخت این دیوار از سنگ، آجر و چوب استفاده کردند به همین دلیل هر قسمتی از دیوار ویژگی‌های خاص خودش را دارد. جذابیت دیوار چین به قدری بود که نامش از سال 1987 در فهرست جهانی یونسکو می‌درخشد.

دیوار چین

دیوار چین

سایر بناهای پر بازدید

تا اینجا با پربازدیدترین میراث جهانی یونسکو آشنا شدیم اما به دلیل این که سایر مکان‌ها اختلاف کمی در میزان بازدید گردشگران دارند آنها را در یک مجموعه معرفی می‌کنیم. پس از دیوار چین به ترتیب مکان‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم قرار می‌گیرند:

شهر جیانگ جی (Gyeongju) درکره‌ی جنوبی

تعداد بازدیدکنندگان: 9 میلیون نفر

اطراف رود سن در فرانسه

تعداد بازدیدکنندگان: 8.1 میلیون

سالن اپرای سیدنی در استرالیا

تعداد بازدیدکنندگان: 8 میلیون

تاج محل هند:

تعداد بازدیدکنندگان: 8 میلیون

پارک شکار در دانمارک (Par Force Hunting Landscape):

تعداد بازدیدکنندگان: 7.8 میلیون

کاخ ورسای در فرانسه:

تعداد بازدیدکنندگان: 7.5 تن

شهر جیانگ جی

توضیح تصویر: عکس بالا مربوط به جیانگ جی است.

کاخ ورسای

توضیح تصویر: عکس بالا کاخ ورسای را نشان می‌دهد.

سخن پایانی

بی‌تردید مقامات کشورهایی که در سرزمینشان میراث جهانی یونسکو وجود دارد، باید امکانات مناسبی را برای پذیرایی از گردشگران فراهم کنند. همچنین نگهداری مناسب از بناها نیز از نکات حایز اهمیت است. به نظر شما برای حفاظت از این گنجینه‌های ارزشمند چه اقداماتی لازم است؟ آیا می‌دانید که در ایران نیز بناهایی وجود دارند که نامشان در یونسکو به ثبت رسیده است؟ آیا با این بناها آشنایی دارید؟

منتظر دیدگاه‌های شما خوبان هستیم.

منبع: worldatlas.com

زهرا میرزایی