میراثی از زنان مصری که توسط یونسکو با ارزش شناخته می شود!

4
از 8 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
میراث عجیبی از زنان مصری که تا به امروز باقیمانده و ارزش زیادی دارد! +تصاویر
17 اردیبهشت 1399 07:00
0

اینجا یعنی مصر، کشوری که تاریخی شگرف دارد، مکانی است که باید فراتر از اهرام بروید و با میراث ملکه‌ها و الهه‌های قدرتمند مصری آشنا شوید. در مورد حقوق زنان، مصر باستان به نسبت بسیاری از کشورهای هم دوره خود جلوتر بوده است و زنان علاوه بر کارهای خانه به کارهای مهم اجتماعی نیز گمارده می‌شده‌اند. زنان مصر باستان صاحب ملک بودند، در نظام حقوقی شرکت می‌کردند، و آزاد بودند تا هر طور می‌خواهند ازدواج کنند و طلاق بگیرند. همراه ما در لست سکند باشید تا بیشتر با نقش زنان در مصر باستان آشنا شویم.

برخی حتی مانند کلئوپاترای هفتم، آخرین فرمانروای بطلمیوسی مصر قبل از تصرف و الحاق آن به رم بر این سرزمین بزرگ حکومت می‌کردند. به همین ترتیب، خدایان زن و مرد در مذهب مصر باستان بسیار مورد احترام بودند و اعتقاد بر این بود که هر دو جنسیت نقش حیاتی در حفظ «نظم کیهانی» ایفا می‌کنند. ​

با وجود میراث گرانبهایی که از زنان مصر باستان کشف شده است و توسط یونسکو ثبت جهانی نیز شده‌اند، باستان شناسان هنوز در جستجوی قبر ملکه کلئوپاترا هفتم هستند.

معبد ایسیس

1.jpg

​​در مصر باستان، الهه ایسیس نماینده زن و مادر ایده‌آل بود که از بیماران محافظت می‌کرد و به زنان یاد می‌داد که چگونه ببافند، آشپزی کنند و نوشیدنی‌ تهیه کنند. در طول دوران حکومت بطلمیوس دوم (‏۲۸۵ سال پیش از میلاد مسیح)‏، معبد ایسیس بر روی فیله، جزیره‌ای در رود نیل در پایین‌دست اسوان، شهری در جنوب مصر ساخته شد. تصاویر چندین افسانه مصری دیوارهای معبد را پوشانده است، اما زمانی که مسیحیان اولیه در طول دوران بیزانسی وارد مصر شدند (‏۳۳۰ - ۱۴۵۳ میلادی)‏، بسیاری از تصاویر را از بین بردند.

در سال ۱۹۶۰، پس از اینکه ساخت سد بلند اسوان باعث به خطر افتادن معبد ایسیس شد، یونسکو تصمیم گرفت این معبد و محیط طبیعی آن را به مکانی دیگر منتقل کند بنابراین بین سال‌های 1976 تا 1980 به محلی در نزدیکی فیله منتقل شدند.

معبد هاتور

2.jpg

​​​​​​​​این بنای تاریخی به هاتور، الهه باستانی و آسمانی مصر اختصاص‌ داشته ‌است. امروزه این مکان به عنوان یک اثر میراث جهانی ستاره شناسی یونسکو نیز ثبت شده است. این معبد، یکی از بهترین معابد حفاظت‌شده در مصر، به عنوان بخشی از مجموعه معبد دندره در طول دوره بطلمیوسی ساخته شده است و در زمان حکومت امپراتور روم، تیبریوس ‏کامل شده است. تقویم‌های نجومی و صور فلکی سقف سالن را تزیین کرده‌اند.

آرامگاه نفرتاری

3.jpg

​​​​​​​​​​​​​​​​در حدود ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد مسیح، (‏رامسس دوم)‏ فرعون، همسر محبوب خود «نفرتاری» را در دره ملکه‌ها به خاک سپرد. این گورستان در کرانه غربی رود نیل قرار دارد و شامل بیش از ۹۰ مقبره ساخته‌شده برای همسران و کودکان سلطنتی است. اگر چه نفرتاری یک ملکه حاکم مانند کلئوپاترا یا حتشپسوت نبود، ولی تاثیر قابل‌توجهی در امور سیاسی و نظامی داشت: تصور می‌شود که او نقش مهمی در حفظ یک معاهده صلح مهم بین هیتی‌ها و امپراتوری‌های مصر داشت. این قرارداد که در طول حکومت رامسس دوم منعقد شده است، به عنوان اولین توافق بین‌المللی در تاریخ بشر در نظر گرفته می‌شود.

نمازخانه سخمت

4.jpg

مجموعه معبد کارناک که در نزدیکی رود نیل قرار گرفته ‌است، مرکز اصلی عبادت در تبس، یکی از پایتخت‌های سلطنتی مصر باستان بوده است. این مکان عظیم که با نام ایپت - ایسوت یا «برگزیده مکان‌ها» شناخته می‌شود، مملو از شگفتی‌های معماری و هنری است که بیشتر آن‌ها به الهه‌های مصر باستان؛ خدای خورشید آمون، موت همسر او و پسرشان خوانسو اختصاص دارد. در نمازخانه کوچکی در داخل مجتمع، (یکی از مکان‌های مقدس کارناک) الهه جنگ (‏سخمت)‏ را عبادت می‌کرده‌اند.

همانطور که دیدیم معابد، الهه‌ها و مقبره‌های زنان در مصر باستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند، و بخش مهمی از تاریخ مصر را تشکیل می‌داده‌اند، به نظر شما نقش زنان در تاریخ ایران باستان چگونه بوده است؟

 

منبع: afar.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی